fbpx

Mansveld: ook in 2014 ruim 2 miljard euro voor spoor

In 2014 maakt het ministerie van Infrastructuur en Milieu 2,4 miljard euro vrij voor het Nederlandse spoor. Dat bedrag is vergelijkbaar met voorgaande jaren. Een groot deel van het geld wordt gebruikt voor regulier onderhoud.

"De trein moet aantrekkelijker worden voor zowel personen- en goederenvervoer. Daarom investeren we ook in 2014 in spoor en wordt op de realisatieprojecten en beheer en onderhoud niet bezuinigd”, zegt staatssecretaris Mansveld op prinsjesdag.

Met verassende investeringen kwam Mansveld echter niet. Zo kondigde de staatssecretaris eerder dit jaar al aan dat er 270 miljoen euro vrijgemaakt zou worden om de doorstroming rond Utrecht te verbeteren. Dat wordt gedaan door wissels te verwijderen. Daardoor kunnen er extra seinen geplaatst worden, waardoor treinen sneller naar elkaar kunnen vertrekken. In 2014 wordt er gestart met het ontwarren van de spaghetti aan sporen, in 2016 zijn de werkzaamheden klaar.

Ook neemt het kabinet in 2014 een voorkeursbeslissing over de invoering van het Europese treinbeveiligings- en besturingssysteem ERTMS. Verder wil de staatssecretaris de OV-chipkaart in 2014 gebruiksvriendelijker maken. "Zo wordt het eenvoudiger om over te stappen tussen spoorvervoerders, ook wordt de vindbaarheid en zichtbaarheid van de chipkaartpaaltjes verbeterd" meldt Mansveld. 

Wat Mansveld precies bedoelt met het gebruiksvriendelijker maken van de OV-chipkaart is onduidelijk. Reizigersorganisaties pleiten al jaren voor de invoering van de ‘single check-in check-out’. Nu moeten reizigers nog per vervoerder in- en uitchecken. Die verbetering hoeven we echter in 2014 nog niet te verwachten, zo leerde Henry Meijdam deze zomer. 

Wel krijgt de treinreiziger in 2014 de rekening van de afschaffing van het dubbele opstaptarief. Ook wordt het treinkaartje volgend jaar duurder omdat het kabinet de gebruikersvergoeding voor het spoor per 2015 verhoogd. Of de trein daarmee daadwerkelijk aantrekkelijker wordt, zoals Mansveld wil, valt te betwijfelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *