fbpx

Versobering geld terug bij vertraging Intercity Direct uitgesteld

De Nederlandse Spoorwegen mogen de geld terug bij vertragingsregeling van de Intercity Direct pas versoberen als de problemen met de trein voldoende zijn opgelost. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) donderdag toegezegd in een debat met de Tweede Kamer.

Tot ergernis van diverse partijen zouden reizigers in de Intercity Direct, de opvolger van de Fyra, straks hun geld terugkrijgen als ze een half uur later op hun bestemming aankomen, terwijl dat nu nog een kwartier is. 

"Waar komt die versobering vandaan? Als de NS zijn afspraken niet nakomt, heeft de reiziger recht op vergoeding", wilde bijvoorbeeld Betty de Boer (VVD) weten. Ook Stientje van Veldhoven (D66) stelde dat geen sprake kan zijn van een aanpassing van de regeling. "Reizigers die extra betalen voor een trein die extra vaak vertraging oploopt, worden dubbel geraakt." D66 stelde eerder al Kamervragen over de hoge uitval.

Duco Hoogland (PvdA) wees er ook op dat een half uur vertraging erg lang is, omdat de reistijd Schiphol – Rotterdam normaal slechts een half uur is. Verder wilde Hoogland weten of treinen straks minder lang defect op de HSL zullen staan. Soms duurt het nu twee tot drie uur voordat een defecte trein weggesleept wordt.

CDA en SP gaven aan de verbinding inmiddels te hebben omgedoopt tot de Intercity Defect. "Dat vind ik geen goede benaming", zei Mansveld, die verwacht dat een groot deel van de problemen in januari achter de rug is.

Mansveld wil de Tweede Kamer tegemoet komen met een overgangsregeling. De versoberde regeling zou eigenlijk in gaan per 1 januari en moest de regeling Geld terug bij vertraging in lijn brengen met die voor de gewone treinen. Mansveld blijft voorstander van die harmonisatie. Maar ze ziet ook de problemen bij Intercity Direct en vindt dat NS de situatie eerst moet verbeteren. 

Een precies voorstel gaat Mansveld nog uitwerken. Verder gaf Mansveld aan nu eindelijk te zullen gaan handhaven. De HSL-treindienst Amsterdam – Breda rijdt sinds 2009, maar heeft nog nooit aan de eisen voldaan. NS heeft daar tot nu toe geen boete voor gekregen, vanwege de overgangsregeling en de problemen met de Fyra.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *