fbpx

Staking na staking op Belgisch spoor zorgt voor veel hinder

14 apr 2011 13:40

De afgelopen ruime week was het een drama op het Belgische spoor, met in totaal vier spontane stakingen. Het personeel van het bedrijf wil meer loon in verband met de hoge werkdruk. Pendelaars hebben veel last van de stakingen en het spoorverkeer blijft uren na einde van de staking nog verstoord.

De stakingsreeks begon met een onverwachte staking van de onderstationschefs van de NMBS-groep op 6 april in de stations Charleroi, Namen, Fleurus en Gembloers het werk neer. Duizenden reizigers werden getroffen, veel treinen vielen uit. Het treinverkeer in Wallonië was zwaar verstoord.

Vervolgens was het op 8 april weer mis, de medewerkers van de seinhuizen in Fleurus, La Louvière, Charleroi en Nijvel legden in de ochtend het werk neer, wat enorme vertragingen en veel uitval van treinen veroorzaakte in vooral Wallonië. Medewerkers van het goederenvervoer blokkeerde bovendien de sporen in Ronet.

In de middag legde een deel van het personeel het werk neer in het station Luik-Guillemins, waardoor het treinverkeer naar Maastricht ook verstoord was, daarvoor werden bussen ingezet. In België ontstonden grote vertragingen en veel treinen werden afgeschaft.

Op dinsdag de 14e april legden de de medewerkers van de NMBS in La Louvière, Manage, Charleroi en Bergen het werk neer, wat eveneens voor veel problemen zorgden voor het treinverkeer in Wallonië en veel leed voor pendelaars.

Onderzoek
Vandaag waren de NMBS en Infrabel (infrastructuurbeheerder) ook al in het nieuws, door een onderzoek van 1 miljoen euro om uit te zoeken waarom treinen in België een slechte punctualiteit behalen en hoe dat beter kan. Vakbondsvoorzitter Digneffe van ACOD-Spoor gaf aan dat het rapport vooral naar voren brengt wat reizigers allang wisten. Veel vertragingen worden veroorzaakt door slechte communicatie tussen NMBS en Infrabel na de opsplitsing tussen een vervoerder en infrastructuurbeheerder.