fbpx

Alstom en Siemens bespreken fusie treintak

Het Franse industrieconcern Alstom is in gesprek met branchegenoot Siemens over een samenvoeging met de treindivisie van de Duitsers. Dat bevestigden beide bedrijven na berichtgeving hierover in Franse media. Siemens en Alstom benadrukken dat er nog geen akkoord is en dat de gesprekken nog lopen.

Siemens is vooral bekend als treinfabrikant van de Duitse ICE. In Nederland rijden ook treinen rond die door Siemens gemaakt zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om de zesdelige Sprinters van het type SLT. Alstom is vooral bekend als treinfabrikant van de TGV en Thalys, maar bouwt voor NS ook de nieuwe generatie intercitytreinen (ICNG). De Franse krant Le Monde meldde eerder dat een akkoord mogelijk al begin volgende week aangekondigd zou worden.

Eerder liet Siemens al weten dat ook nog wordt gesproken met de Canadese treinenbouwer Bombardier over een joint venture.Siemens is al geruime tijd in gesprek met de Canadese treinenbouwer Bombardier over samenvoeging van treinactiviteiten in een of meer joint ventures. Siemens liet deze week nog weten dat die gesprekken nog gaande zijn. Investeerders in Bombardier lijken echter niet overtuigd van een goede afloop van die onderhandelingen, want het aandeel ging omlaag op de beurs in Toronto.

De treinenbranche staat onder grote druk door hevige concurrentie. Een aantal kleine fabrikanten hebben de afgelopen jaren een enorme opmars meegemaakt. Zo is Stadler explosief gegroeid. En ook het Spaanse CAF doet het goed. Maar de meeste concurrentie komt misschien wel uit China. De Chinese fabrikant CRRC is zover bekend de grootste fabrikant van rollend materieel. China is een enorme grote markt voor treinfabrikanten. Zo is op Wikipedia te zien dat er maar liefst 1765 hogesnelheidstreinen voor de Chinese markt zijn besteld, die bij elkaar bestaan uit 15.960 rijtuigen.  Dat gaat enkel om bestellingen tussen 2004 en 2014.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

2 gedachten aan “Alstom en Siemens bespreken fusie treintak”

  1. Arjan Krabbenbos schreef:

    Ansaldo Breda de bouwer van de V250 treinstellen die korte tijd tussen Brussel en Amsterdam reden is overgenomen door Hitachi Italy. Het Japanse bedrijf heeft nu deze voormalige Fyra’s onder hun hoede die gemoderniseerd en hopelijk een langere en succesvolle carriere krijgen bij Trenitalia in hun thuisland Italie. Vanaf juni 2018 gaan de eerste rijden en een jaar de overige treinstellen. Wel worden er twee aan de kant gehouden en als onderdelenleverancier gebruikt. Vanaf komende maand oktober 2017 wil men de eerste vernieuwde V250 laten zien op de spoorbeurs van Milaan.

  2. lezer schreef:

    Jammer dat AnsaldoBreda dat bij de Deense Staatsspoorwegen niet heeft gedaan, en nog wat andere klanten. De NMBS moest beslissingen nemen op basis van feiten en niet op grond van (oude of nieuwe beloften, optimisme (mijn excuses richting onze premier) of mooie intenties. De NMBS zou dan laten zien dat ze eigenlijk gevoelig is voor reclametechnieken ten koste het rationeel afwegen van zakelijke kwesties.

Reacties zijn gesloten.