X

Arriva erkent personeelstekort Vechtdallijnen

Arriva heeft inderdaad last van een tekort aan personeel op de Vechtdallijnen. De vervoerder is op zoek naar vijftig nieuwe machinisten en stewards. Dat meldt het Dagblad van het Noorden.

Gisteren werd bekend dat spoorvakbond VVMC opheldering van Arriva had gevraagd. “Wij hebben begrepen vanuit onze achterban, dat zijn mensen die dagelijks op de Vechtdallijnen rijden, dat het regelmatig voorkomt dat de treinen rijden zonder een steward aan boord,” aldus vakbondsbestuurder Wim Eilert gisteren. Arriva-directeur Anne Hettinga onderschrijft tegenover het Dagblad van het Noorden nu die lezing.

Hettinga zegt tegen de krant de zorgen over de veiligheid op het spoor te delen. Zeker nadat driekwart jaar geleden een machinist van Arriva bij Uithuizermeeden een stoptonend sein miste. “Met het schaamrood op de kaken hebben we toen gereageerd met een grootscheeps plan om de begeleiding van personeel te verbeteren.” Wel benadrukt Hettinga dat de veiligheid nu niet in het geding is. Er rijden weliswaar soms treinen zonder stewards, maar niet op tijden dat er agressie of overlast te verwachten is. De vervoerder zegt verder dat het door de krapte op de arbeidsmarkt moeilijk is om personeel te vinden.

This post was last modified on June 10, 2017, 10:39 pm

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (5)

  • Grappig om te lezen dat er door krapte op de arbeidsmarkt moeilijk aan personeel te vinden is, terwijl zelfs na drie(!) super gemotiveerde sollicitatie's er niet eens een uitnodiging af kan.

    • Ja heel grappig, ik heb ook al eens recent 3x een sollicitatiebrief via hun website gestuurd naar Arriva, voor 1 van deze functie 's. Maar helaas er waren geen vacature 's. ????

      • Dat bedrijven in het algemeen geen 'geschikt' personeel kunnen vinden, is vooral de schuld van hunzelf en hun HR personeel. Vaak worden vacatures niet goed opgesteld, wordt er tot in lengte van dagen gezocht naar personeel met kwalificaties die niet bestaan en zijn bedrijven daarnaast niet bereidt om dan maar een minder ervaren of gediplomeerd persoon aan te nemen en zelf op te leiden.

  • Heeft dhr. Hettinga niet beweerd dat hij het allemaal beter kon dan de andere spoorbedrijven?

  • Ik zal mij maar niet als "steward" (of: "treinmanager"), (of zelfs niet als ouderwetse conducteur) kandideren, aangezien ik slechts "motivatie" als dominerends kwaliteitsattribuut kan aanvoeren.