Nieuws

Autoslaaptrein. Waar en wanneer rijden ze? Een overzicht.

Op vakantie met de autoslaaptrein? Helaas moeten we constateren dat de autoslaaptrein op steeds meer plekken verdwijnt. Dit eerdere overzicht uit 2017 hebben we in 2023 een update gegeven, met zoveel mogelijk informatie over de huidige situatie.  

Autoslaaptrein Düsseldorf – Innsbrück
Helaas rijdt deze autoslaaptrein inmiddels niet meer. Handig alternatief, maar zonder de mogelijkheid om auto’s mee te nemen, is de nachttrein Amsterdam – Innsbruck.

Autoslaaptrein Düsseldorf – Wenen
Helaas rijdt deze autoslaaptrein inmiddels niet meer. Handig alternatief, maar zonder de mogelijkheid om auto’s mee te nemen, is de nachttrein Amsterdam – Wenen.

Archief DB Autozug (niet meer actief)

Autoslaaptrein Düsseldorf / Hamburg) – Verona
Helaas, ook de Treinreiswinkel laat geen autoslaaptrein meer rijden. De Urlaub Express neemt de paden van de Treinreiswinkel over, en gaat een verbinding Düsseldorf – Verona starten. Het bedrijf onderhoud al een verbinding Hamburg – Verona.  UrlaubsExpress scoort uit 25 reviews een 1,6 bij Google en ook bij Tripadvisor zijn de ervaringen uiterst kritisch. Voor ons reden om in elk geval niet zelf geld te spenderen aan de slecht beoordeelde treindienst.

Slaaprijtuig van de Nightjet / ÖBB. © ÖBB/Harald Eisenberger

Autoslaaptrein Zürich / Bregenz – Wenen
Eén van de weinige routes waar de Oostenrijkse ÖBB nog auto’s meeneemt zijn de volgende routes:

  • Bregenz – Wenen
  • Graz – Zürich

Autoslaaptrein Oostenrijk – Turkijke
Vanuit het zuid-oosten van Oostenrijk, Villach, vertrekt ook de Optima Express. De Optima Express verbind Oostenrijk met de Turkse grensplaats Edirne. De auto mag mee voor 259 euro (hoge auto’s zijn duurder). En daarmee bespaar je maar liefst ruim 1300 kilometer autorijden. Per reiziger betaal je 149 euro. Edirne ligt vlak bij Bulgarije, dus ook als je die kant op wil, kun je deze trein gebruiken. Deze trein rijdt 1 a 2 maal per week. Je kunt tickets kopen bij Optima Tours.

Autoslaaptrein Oostenrijk – Kroatie
Vanuit Wenen kun je in 2024 in elk geval nog je auto op de trein meenemen naar Zagreb, en vermoedelijk ook naar Split (3x per week, alleen in de zomer).

Autoslaaptrein Hamburg – München / Lörrach (nabij Basel)
DB Autozug bestaat niet meer, maar daarmee is er geen einde gekomen aan de autoslaaptreinen binnen Duitsland. Op de route Hamburg – Lörrach kan de auto nog steeds met de trein mee. Dit dankzij Bahn Touristik Express, die deze dienst verzorgt. Lörrach is gelegen in Duitsland, maar slechts 2.5 kilometer van de Zwitserse grens verwijderd! Binnen een half uurtje rij je met de auto van Lörrach naar het Zwitserse Basel. Ook Frankrijk (Saint Louis) is binnen een half uurtje bereikbaar. De autotrein Hamburg – Lorräch rijdt in de zomer dagelijks, daar buiten meestal minimaal 1x per week. De prijzen hangen af van de datum. In het laagseizoen kan een gewone auto mee vanaf 159 euro, in het hoogseizoen kan dat oplopen tot en met 229 euro. Per reiziger betaal je ten minste 80 euro (laagseizoen) tot en met 130 euro (hoogseizoen). Dat is op basis van een ligplek in het ligrijtuig.
Naast de Bahn Touristik Express kun je ook kiezen voor de Urlaub Express van Train4you. De Urlaub Express rijdt ook op de route Hamburg – Lörrach, alleen veel minder vaak (circa 1x per week in de zomer). Daarnaast tref je de Urlaub Express ook 1 a 2x per week aan op de route Hamburg – München. Wat wij hebben begrepen zijn de rijtuigen van de Urlaub Express erg oud. De reviews zijn bovendien erg slecht.

Autotrein Frankrijk
De Franse spoorwegen SNCF heeft ook treinen waarmee de auto en de motor mee kan. Maar het principe is hier wel net iets anders. De auto’s en motoren gaan met een aparte trein mee. Als reiziger koop je een ticket voor de TGV (of een andere trein). Het vervoer vindt ‘s nachts plaats, de volgende dag kun je de auto afhalen in Zuid-Frankrijk (of in Parijs). Deze autotreinen rijden niet dagelijks. Vanuit Parijs wordt deze service aangeboden naar Avignon, Biarritz, Bordeaux, Briançon, Brive-La-Gaillarde, Fréjus, Lyon, Marseille, Narbonne, Nice, Toulon en Toulouse. De auto kan mee vanaf 119 euro, dit kan echter fors oplopen tot bijna 300 euro. Online kun je bij de Franse spoorwegen alleen in het Frans boeken.

Een autorijtuig van de Kroatische spoorwegen. Foto: HŽPP

Autoslaaptrein Kroatië
De autoslaaptrein Den Bosch – Koper bestaat helaas niet meer. Vanuit Nederland kun je echter prima richting Kroatië reizen door de autoslaaptrein vanuit Düsseldorf naar Wenen, Innsbruck of Verona te gebruiken. Binnen Kroatië bestaat er tussen Zagreb en Split de mogelijkheid om de auto mee te nemen. En duur is dat allerminst. Slechts 101 Kroatische kronen. Dat komt neer op ongeveer 15 euro! Daar komt nog wel het ticket bovenop voor de reizigers. Dat is minder dan 30 euro per persoon, op basis van een zitplek. Voor circa 10 euro extra kun je upgraden naar een ligrijtuig. De autoslaaptrein Zagreb – Split rijdt in de zomermaanden dagelijks, daar buiten circa 3x per week. Je kunt alleen ter plekken (vooraf) boeken bij het loket in Zagreb of Split. Daarbij moet je het rijbewijs en de autopapieren kunnen tonen. Algemene informatie over de autoslaaptrein in Kroatië vind je hier.

Autoslaaptrein Montenegro – Servië
Het is volgens velen één van de mooiste treinroutes van heel Europa: Bar (Montenegro) – Belgrado (Servië). Vooral het deel in Montenegro is adembenemend mooi. Voor deze verbinding moet je op tijd boeken, minimaal 2 maanden vooraf. Online kan dat niet. Het beste is om de Servische spoorwegen een e-mailtje te sturen. Er wordt geregeld aan het spoor gewerkt, waardoor de trein in sommige periodes niet kan rijden. Het meenemen van de auto kost circa 30 euro (enkele reis). Per reiziger betaal je circa 21 euro voor een normaal treinkaartje. Voor een plek in een slaaprijtuig betaal je circa 15 euro tot 20 euro extra (op basis van een 2 of 3 persoonscabine). In de zomer kun je overigens ook op de route Bar – Novi Sad de auto meenemen. Dit is de pagina van de Servische spoorwegen met algemene informatie over de autotrein.

Autoslaaptreinen in Finland
Ook in Finland kan de auto op diverse routes mee. Het gaat dan veelal verbindingen vanuit de Finse hoofdstad en Lapland. Vanuit Helsinki kan de auto bijvoorbeeld mee naar Rovaniemi, Kolari, Oulu en Kemijärvi. Vanuit Turku kun je de auto meenemen naar Rovaniemi,. Dat kan ook vanuit Tampere. Vanuit Tampere kan de auto per trein ook mee naar Kolari. De Finse autoslaaptrein kun je gewoon boeken bij de Finse spoorwegen, vr.fi. De auto kan meestal mee voor 179 euro. In het hoogseizoen betaal je in de regel meer dan in het laagseizoen.

(Dit is een artikel uit 2017 dat in 2024 een belangrijke update heeft gekregen) 

This post was last modified on 25 december 2023 12:05

Bekijk reacties

  • Mooi dat het nog bestaat, jammer dat je niet meer uit Nederland kan vertrekken. Het Nederlandse spoor is te duur voor dat kleine stukje. Het zou toch mooi zijn om in Zwolle en Den Bosch te starten.
    Hamburg is hartstikke mooi maar ligt verder van de grens dan het lijkt :)

    • Vanuit regio Groningen kan Hamburg een optie zijn. Den Bosch had inderdaad erg mooi geweest. Maar Düsseldorf lijkt mij een redelijk alternatief. Groningen - Düsseldorf is bijvoorbeeld 275 kilometer, en Groningen - Den Bosch 240 km (en Groningen - Hamburg 300 km).

        • Dat klopt, maar vanaf Zwolle hebben er nooit autoslaaptreinen vertrokken, en naar mijn weten zijn de faciliteiten daar ook niet aanwezig. Dus het lijkt mij niet reëel. Den Bosch is de enige reëele optie in Nederland.

          • Ik reageer slechts op het bericht daarboven, waar staat dat de afstand Groningen - Zwolle maar liefst 240 km zou zijn.

  • Wij rijden 2x per jaar van Nederland naar Istanboel. Tussen Düsseldorf en Wenen v.v. gebruiken wij altijd de EuroNight autoslaaptrein trein van de ÖBB.
    Spaart, zowel op de heen als terugreis, een overnachting in een hotel uit en de ergenis van de Duitse Autobahn.

  • Ich bin Zugbegleiter in Schweiz.

    Ich plane selber Auto und Nachtzüge auf eigene Regie zu reaktivieren.

    Für mich wird eine Schlafwagenverbindung BENELUX - Schweiz an 1. Stelle sein.

    Auch Autoreisezug ab De Bosch oder evt. auch Calais in die Schweiz (Kandersteg / Brig oder ein anderer Terminal) ist für mich ein grosses Thema.

    Nur habe ich eine Frage, ob der Terminal in De Bosch voll funktioniert oder kann man die Infrastruktur nicht mehr benutzen.
    Vielleicht kann mir jemand diese Frage beantworten; auch evt. an wen ich mich wenden muss, um diese Infrastruktur zu benutzen.

    Auch fehlt mir im Moment noch das Geld, um sofort anzufangen.

    Aber vielleicht können künntet einige Leute sich mit mir zusammen zu tun, um etwas gemeinsames auf zu ziehen.

    Hier meine emailadresse: davidloher@bluewin.ch

    • Die Infrastruktur in Den Bosch ist immer noch verfügbar; die Rampe für Auto’s ist noch da, anschliesslich an die Rails. Es könnte sein das den weg zu die Gleis abgeschlossen ist wegen Änderungen. Am besten rufen Sie ProRail an: der Besiitzer.

  • Net terug met Nightjet Innsbruck. Prima, alleen ontbijt met 1 jammetje en 1 botertje voor 2 semmel te mager (ligwagen dus). Trein staat wel lekker vroeg klaar te Ddorf, Innsbr. niet dus. Heen te Mu Ost werd 1 autowagon afgekoppeld en later 1 te Innsbr. En we vertrokken op zaterdag heen! Terug vertrek op zondag zonder autowagons.
    Overigens, zijn er geen autotreinen van Treinreiswinkel/Railexperts vanuit Ddorf deze zomer?

  • Zijn er mensen met ervaring mbt een motor vakantie in Spanje vanaf Nederland? Zonder dat je zelf naar Spanje rijdt maar gebruik maakt van transport

    • Beste John,
      Nu zijn wij naar hetzelfde op zoek? Ik zie als enige mogelijkheid vertrek vanaf Parijs naar Biarritz. Of heb jij nog andere suggesties?
      Ik ben ook aan het kijken of ik mijn motor via vrachtvervoer naar Spanje heen en terug kan krijgen, ben je daar bekend mee?

  • Geen autoslaaptrein meer vanuit Nederland?
    Omdat Prorail het te duur maakt?
    Achterlijk!En erg jammer.
    A.M.Nolet Muskens

  • Ik weet niet of iemand dat al genoemd heeft, maar het scheelt ook vaak Tol en Vignet gelden. Hoge brandstofkosten, files, wachttijden bij grensovergangen.

    Pagina's teksten over hoeveel uitstoot het levert als duizenden auto's richting het zuiden gaan en daarna ook weer terug. De consument laat al jaren zien graag met de eigen auto in het zuiden te willen rondtouren etc.. Je zou zeggen dat treinmaatschappijen hier echt een gunstig business model van zouden kunnen maken??

  • Hallo,
    Heeft iemand ervaring met de auto trein route Hamburg - Villach Oostenrijk?
    Ben benieuwd!
    Nico

Share

Recent Posts

Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd Reizigerscadeau

Jouke van Campenhout heeft de Reizigerscadeau-wedstrijd van NS en reizigersvereniging Rover gewonnen. De organisatie maakte…

1 dag terug

Vodafone werkt komende jaren aan beter mobiel bereik langs het spoor

Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het…

2 dagen terug

Reiziger geeft openbaar vervoer 7,8, zelfde cijfer als 2022

Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een…

3 dagen terug

European Sleeper treint vanaf vandaag door naar Praag

De slaaptrein van European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Dresden en Praag. De verlenging…

4 dagen terug

ÖBB presenteert nieuwe Railjet (en bestelt nog 19 treinen)

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben de allereerste nieuwe Railjet in gebruik genomen. De nieuwe treinen…

1 week terug

Harry Potterstoomtrein in Schotland stilgelegd, reguliere trein blijft rijden

De wereldberoemde Jacobite stoomtrein, ook wel Harry Pottertrein genoemd, mag in Schotland vooralsnog niet meer…

1 week terug