OV-chipkaart

Basistarief OV-chipkaart

Bij reizen met het openbaar vervoer betaal je bij de bus, tram en metro een basistarief + een prijs per kilometer. De prijs per kilometer verschilt per regio. Maar het basistarief wordt door het ministerie van infrastructuur bepaald.

Tussen 2008 en 2013 is het basistarief behoorlijk toegenomen, maar sindsdien is de toename minimaal. Tussen 2016 en 2017 is het basistarief zelfs gelijk gebleven. Kinderen t/m 11 jaar en ouderen (65 plussers) krijgen 34 procent korting. Deze korting wordt ook verleend over zowel het basistarief als het kilometertarief.

Jaar Basistarief Gereduceerd*
2008 0,70 0,46
2009 0,75 0,50
2010 0,78 0,52
2011 0,79 0,52
2012 0,83 0,55
2013 0,86 0,57
2014 0,87 0,57
2015 0,88 0,58
2016 0,89 0,59
2017 0,89 0,59

* Het gereduceerde basistarief is van toepassing voor iedereen die recht heeft op leeftijdskorting (t/m 11 jaar en 65 plussers).

This post was last modified on 8 januari 2017 19:35

Bekijk reacties

  • Ik vind het niet meer van deze tijd dat reizigers in het openbaar vervoer heden vandaag nog steeds een basistarief van €0,90 moeten betalen als je een reis aanvangt het is en blijft een commercieel tarief waar de reiziger voor moet betalen voor voorzieningen van de ov bedrijven zoals:chauffeur,bushaltes,treinstation ed.
    Reizigers zouden niet moeten hoeven betalen voor landelijke voorzieningen(en dus winst van de ov bedrijven) die voor iedereen toegankelijk moet zijn,hiervoor zou de overheid moeten betalen omdat ov een landelijke voorziening is.
    Nu is het zo dat je enkel een korting krijgt op het basistarief van €0,90 als je een kortingsabonnement hebt of leeftijdskorting geniet,maar je blijft wèl een tarief betalen voor de winst en infrastructuur van ov bedrijven.
    Dat het extra basistarief van €0,90 niet redelijk is leg ik hieronder uit.
    1)bij een uitcheckgemist betaal je opnieuw het basistarief in de nieuwe bus of trein ook al stap je over binnen de 35 minuten en dit basistarief krijg je nooit terug via uitcheckgemist,je krijgt alleen het km tarief terug.
    2)een overstap van de ene vervoersmaatschappij naar de andere,ook als dat binnen 35 minuten plaatsvind dan betaal je toch opnieuw het basistarief van €0,90 of met korting of leeftijdskorting ongeveer €0,72
    3)bij vertraging,bus of trein gemist of weersomstandigheden die langer duren dan 35 minuten dan betaal je wederom opnieuw het basistarief van €0,90 of €0,72
    4)Als je een kortingsproduct van de ene vervoerder hebt en overstapt op een andere vervoerder in het zelfde concessie gebied waar jou kortingsproduct geldig is,dan krijg je èn géén korting èn je betaalt opnieuw het basistarief van €0,90 of €0,72 met korting of leeftijdskorting omdat de wisseling van vervoersmaatschappij wordt gezien als aanvang van een nieuwe reis.

    De reiziger staat niet op nr 1 maar op plek 2 of 3
    De reiziger betaalt de prijs en de vervoersmaatschappijen zijn de lachende derde,omdat de reiziger dit basistarief moet betalen en je kunt dit basistarief nooit terug krijgen enkel het km tarief
    De reiziger heeft geen keuze,maar moet wèl betalen

    Daarom zou dit commerciële basistarief zo snel mogelijk afgeschaft moeten worden en de vervoersbedrijven moeten verbieden om het afschaffen van de basistarief aan te grijpen om de km tarieven fors te gaan verhogen,maar enkel toe te staan een inflatie tariefsverhoging door te mogen voeren verrekend in de km tarieven in het ov

Share

Recent Posts

Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd Reizigerscadeau

Jouke van Campenhout heeft de Reizigerscadeau-wedstrijd van NS en reizigersvereniging Rover gewonnen. De organisatie maakte…

19 uur terug

Vodafone werkt komende jaren aan beter mobiel bereik langs het spoor

Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het…

2 dagen terug

Reiziger geeft openbaar vervoer 7,8, zelfde cijfer als 2022

Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een…

2 dagen terug

European Sleeper treint vanaf vandaag door naar Praag

De slaaptrein van European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Dresden en Praag. De verlenging…

3 dagen terug

ÖBB presenteert nieuwe Railjet (en bestelt nog 19 treinen)

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben de allereerste nieuwe Railjet in gebruik genomen. De nieuwe treinen…

7 dagen terug

Harry Potterstoomtrein in Schotland stilgelegd, reguliere trein blijft rijden

De wereldberoemde Jacobite stoomtrein, ook wel Harry Pottertrein genoemd, mag in Schotland vooralsnog niet meer…

1 week terug