fbpx

Belgische machinist veroorzaakt expres vertraging: hij wil ontslag

11 jan 2018 16:26

In België is ophef ontstaan over een machinist die expres vertraging heeft veroorzaakt. De machinist in kwestie hoopt door zijn actie ontslagen te worden – het liefst op staande voet.

De Waalse machinist heeft namelijk een baan aangeboden gekregen bij een andere spoorwegmaatschappij. Daar krijgt de machinist een beter salaris. Maar voorlopig kan de machinist niet van werkgever wisselen, omdat er een opzegtermijn van 1 jaar geldt. Dinsdag veroorzaakte de machinist twee keer opzettelijk vertraging: één keer 37 minuten en één keer 13 minuten.  Met de actie hoopt hij onder de opzegtermijn heen te komen.

Het is een eenmansactie, zegt de machinist tegen Belgische media. Maar naar eigen zeggen is hij niet de enige die weg wil bij de NMBS. “In ons depot zijn er wel zeventig die de overstap willen maken.” Op het gebied van reizigers heeft de NMBS geen concurrentie, maar op het gebied van goederen wel. Bedrijven als Lineas, Captrain Belgium, DB Cargo NL, DB Schenker en Europorte zijn naarstig op zoek naar machinisten.

NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman stelde bij Radio 1 dat de treinreiziger niet meteen hoeft te vrezen voor een tekort aan bestuurders. “We werven veel nieuwe machinisten, vorig jaar konden we al onze vacatures – 400 – invullen.” In 2017 hebben een tachtigtal treinbestuurders hun ontslag ingediend, zo meldt persagentschap Belga. Die zullen dus allemaal in 2018 vertrekken.

De NMBS zegt bewust voor een opzegtermijn van een jaar te hebben gekozen. “Wij leiden onze treinbestuurders op, dan willen wij daar ook de vruchten van plukken.” De Belgische politieke partij N-VA heeft streng ingrijpen van de NMBS gevraagd. Zo moet onderzocht worden of de machinist strafrechtelijk vervolgd kan worden.

16 gedachten aan “Belgische machinist veroorzaakt expres vertraging: hij wil ontslag”

  1. Vlaams Blokker schreef:

    Dit kan ik als Vlaming wel waarderen van deze Waal. Verzet tegen de absurde opzegtermijn van de NMBS en hij gaat meer verdienen waardoor wij minder geldtransfers hebben naar Wallonië

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Verzoek: iedereen mag zijn eigen opvatting hebben. Maar wat mij betreft hoeft dat niet in een naam kenbaar gemaakt worden “(Eigen volk Eerst!)”. Dit is om die reden verwijderd.

      1. Vlaams Blokker schreef:

        Eigen volk eerst is in deze situatie juist volledig van toepassing, vandaar dat ik het in de naam zet. Wij Vlamingen moeten altijd duur PS beleid financieren voor de Waalse potverteerders. De enige oplossing is Vlamingen/eigen volk eerst beleid.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Dank in elk geval dat u de naam heeft aangepast. Op deze site draait het niet om de problematiek Vlaanderen/Wallonië. Die discussie mag men elders voeren 🙂 Ik kan mij voorstellen dat u over de raakvlakken ziet met dit onderwerp, maar die zou ik hier graag buiten willen houden. Dank in elk geval voor uw medewerking.

  2. gesgs schreef:

    Dit is nou echt typisch zo’n ding dat je alleen in Belgie hebt…

    1. Vlaams Blokker schreef:

      Dat is de charme van België.

      1. Anoniem schreef:

        Jij noemt het charme, ik noem het chaos.

  3. Johan schreef:

    Als ze hem ontslaan, gaan anderen zijn voorbeeld volgen. Beter verzinnen ze voor het komende jaar een andere sanctie – met behoud van salaris kauwgom krabben of iets dergelijks in plaats van treinen besturen.

  4. dries molenaar schreef:

    Gewoon ontslag nemen is te simpel? De opzegtermijn is toch ook maar één of twee maanden.
    Overigens lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je Euro 4000 netto per maand zou verdienen met treinbesturen wat toch een LTS baantje is. Met auto etc. De loonsom zou dan rond de Euro 15.000 liggen.
    De man denkt wel dat men hem elders zal aannemen na vertoond gedrag.

    1. Anoniem schreef:

      Begrijpend lezen is ook een vak.
      Er staat een opzegtermijn van 1 jaar in het artikel.

      1. johan II schreef:

        Gedenigreer over ‘LTS baantjes’ en ‘te simpel’ poept in eigen ogen. Is belangwekkend vak.

  5. Erwin Wessels schreef:

    De NMBS heeft tijd en geld gestoken in de opleiding van de machinisten. Daarmee kan ik me wel voorstellen dat ze zo’n machinist een tijd aan zich willen binden. Maar doe het gewoon anders en wees daar voor het starten van de opleiding duidelijk over (en laat de machinist in spe hiermee akkoord gaan).

    Bijvoorbeeld:
    “Wij steken tijd en geld in je zodat je voor ons aan de slag kunt. Je kunt te allen tijde ontslag nemen, maar doe je dat binnen een half jaar dan betaal je de kosten van de opleiding geheel terug, binnen een jaar driekwart van de kosten, binnen anderhalf jaar de helft en binnen twee jaar een kwart van de kosten. Neem je na twee jaar ontslag, dan vragen wij niets terug.”

    Dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is en hoeft er geen gezeur over te ontstaan.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik vind persoonlijk inderdaad nogal een verschil maken of iemand na 10 jaar opzegt, of bij wijze van spreken in het eerste jaar. Een opzegtermijn standaard van een jaar vind ik standaard wel bizar.

      1. Erwin Wessels schreef:

        Ik vind het ook wel een erg korte termijn na alle investeringen… Daarom verdubbelde ik het al in mijn voorbeeld 🙂

    2. Simon schreef:

      Misschien om wat te verduidelijken:

      > Maar doe het gewoon anders en wees daar voor het starten van de opleiding duidelijk over (en laat de machinist in spe hiermee akkoord gaan).

      De NMBS werknemers zijn statutair benoemd. Dat wil zeggen: er is geen contract! Dit is een oud systeem waarbij de werknemer over het algemeen extreem goed beschermd wordt. Zo kan hij bijna niet tegen zijn wil ontslagen worden (dit werkt trouwens luiheid en onbekwaamheid in de hand) en is het zeer moeilijk om te sanctioneren.

      Elk voorstel tot afschaffing van dit systeem wordt meteen afgeschoten door de vakbonden net omdat het zo beschermend is. Er is echter ook een nadeel voor de werknemer: doordat er geen contract is, kunnen de werkvoorwaarden eenzijdig gewijzigd worden door de werkgever (het enige verweer hiertegen is sociaal overleg/staken). Zo heeft de NMBS enkele jaren terug bepaalt dat de opzegtermijn verlengd wordt van 1 maand naar 1 jaar. Dat geldt dus ook voor iedere werknemer die reeds in dienst is.

      Verder kost de opleiding van een machinist de NMBS 45.000 euro. Daarbovenop krijgt men tijdens de opleiding een volwaardig loon uitbetaald en bouwt men anciënniteit en pensioenrechten op. Vergelijk dat eens met mensen die eerst 5 jaar aan de universiteit studeren.

      De boeteclausule is overigens 10.000 euro bij opzeg in het eerste jaar, 9.000 euro in het tweede jaar etc. Dus als men na 1 jaar ontslag neemt om bij de concurrentie te werken, verliest de NMBS nog steeds een investering van 35.000 euro + 1 jaar loon.

      Niet dat de NMBS het nu juist aanpakt. Het kan niet de bedoeling zijn dat mensen aangemoedigd worden tot wanprestaties. Misschien moet er een systeem uitgewerkt worden waarbij de concurrent die de machinist in dienst neemt de resterende schuld overneemt.

  6. Hus1995 schreef:

    Fuck NMBS als ze niets beters doet voor iedereen en voor treinen.

Laat een antwoord achter aan Treinreiziger.nl (Hildebrand) Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *