Benelux-trein blijft zonder identiteitscontrole

Plannen van de Belgische overheid om identiteitscontrole in alle treinen en bussen te laten plaatsvinden zijn voorlopig van de baan. Alleen voor Thalys en Eurostar bestaat een reële kans dat op korte termijn identiteitscontrole wordt ingevoerd.

Dat blijkt uit uitspraken van het Belgische ministerie van Binnenlandse Zaken. Vanuit Nederland rijden er dagelijks meer dan 50 treinen naar België. Vooral de Benelux-trein Amsterdam – Brussel is populair voor treinreizen naar België. Voor reizigersorganisaties is het een opluchting dat die trein vrij toegankelijk blijft.

Ook de stoptrein Roosendaal – Antwerpen en de stoptrein Maastricht – Luik blijven toegankelijk. Bij de Thalys, die ongeveer 13 à 14x per dag richting België rijdt, is dat anders. België, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hebben een akkoord bereikt over de invoering van passagierslijsten voor internationale hogesnelheidstreinen, stelt het Belgische ministerie van Binnenlandse Zaken vrijdag.

Het Nederlandse ministerie van Veiligheid en Justitie benadrukt dat het nog om een onderzoek gaat en dat de vervoerders sowieso niets wordt opgelegd of opgedrongen. Het departement staat "uiteraard wel positief tegenover´´ het plan. In maart wordt duidelijk of het passagierslijstensysteem een begaanbare weg is. Het busvervoer blijft voorlopig buiten schot.

Met de passagierslijsten kunnen veiligheidsdiensten checken of er gezochte criminelen of terreurverdachten in de trein zitten, is de gedachte. Een identiteitscontrole voor vertrek moet garanderen dat de naam op het vervoersbewijs en op het paspoort overeenkomen. Mogelijk worden de controles uitgevoerd door de conducteur.

Er is door experts veel kritiek op de plannen voor identiteitscontrole. Terroristen hebben regelmatig ook valse paspoorten, maar daar wordt dus niet op gecontroleerd. Bovendien blijft het systeem zo lek als een mandje, omdat het in de plannen altijd mogelijk blijft de grens te passeren zonder enige controle. Bijvoorbeeld met de auto of met de bus en dus ook met sommige treinen.

Voor Thalys kunnen de plannen negatief uitpakken: de trein boekt nu bijvoorbeeld tussen Rotterdam en Antwerpen ongeveer een half uur reistijdwinst. Als je straks een half uur eerder moet komen vanwege identiteitscontrole, wordt de snelle rode trein minder aantrekkelijk.

Bij de Eurostar lijkt er weinig te gaan veranderen: bij die trein is er nu al een controle.

This post was last modified on 3 februari 2017 19:06

Bekijk reacties

Share

Recent Posts

Locov positief over plannen dienstregeling 2025, wel kritisch op verbinding met België

Het Locov is overwegend positief over het voornemen van NS om in de dienstregeling van…

36 minuten terug

Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd Reizigerscadeau

Jouke van Campenhout heeft de Reizigerscadeau-wedstrijd van NS en reizigersvereniging Rover gewonnen. De organisatie maakte…

1 dag terug

Vodafone werkt komende jaren aan beter mobiel bereik langs het spoor

Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het…

2 dagen terug

Reiziger geeft openbaar vervoer 7,8, zelfde cijfer als 2022

Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een…

3 dagen terug

European Sleeper treint vanaf vandaag door naar Praag

De slaaptrein van European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Dresden en Praag. De verlenging…

4 dagen terug

ÖBB presenteert nieuwe Railjet (en bestelt nog 19 treinen)

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben de allereerste nieuwe Railjet in gebruik genomen. De nieuwe treinen…

1 week terug