Nieuws

Boete dreigt voor NS door problemen HSL

In het algemeen gaat het beter met NS. Het spoorbedrijf heeft in 2016 meer reizigers vervoerd, de tevredenheid is gestegen en ook de winst pakt hoger uit. Maar op de hogesnelheidslijn blijven de prestaties voor het tweede jaar op rij achter. Daardoor dreigt er voor NS een boete.

In 2016 zijn tien van de twaalf prestatie-indicatoren gehaald. Bij veel indicatoren zijn de prestaties net iets beter dan in 2015. Zo is de stiptheid gestegen van 91% naar 91,3%. Ook het aantal treinreizigers dat een 7 of hoger geeft is gegroeid (van 74% naar 77%).

Maar op de HSL wil het nog niet vlotten. De vervoerscapaciteit in de spits is voor het tweede jaar op rij niet voldoende. Dat is riskant voor NS. Als de prestaties op één indicator drie keer niet gehaald worden, kan het Ministerie ingrijpen. In het uiterste geval zou zelfs een deel van de concessie afgepakt kunnen worden.

NS gaat er echter niet vanuit dat er wordt ingegrepen in de concessie. “Uit onafhankelijk onderzoek is gebleken dat NS zijn uiterste best doet op de HSL. Met een andere vervoerder zijn de problemen niet opgelost,” zei NS-topman Rogier van Boxtel bij de presentatie van de jaarcijfers.

Behalve de zitplaatscapaciteit in de spits, voldoet ook de reizigerspunctualiteit op de HSL niet. Die viel in 2015 nog binnen de norm. Ondanks dat de Intercity Direct vaak uitvalt, zijn treinreizigers wel tevreden over het vervoer over de HSL. 78% van de HSL-reizigers geeft NS een 7 of hoger. Daarmee is de tevredenheid dus net iets hoger dan bij de gewone trein. Daarmee is de bodemwaarde ruimschoots gehaald: als 68% of meer van de treinreizigers op de HSL tevreden is, is het Ministerie van Infrastructuur tevreden. Of NS een boete krijgt vanwege de slechte prestaties op de HSL, is een zaak van dat ministerie.

Eigenlijk hadden er over de HSL al meer treinen moeten rijden, maar door problemen bij Bombardier zijn er nog geen HSL-Traxx-locomotieven beschikbaar voor de dienst Amsterdam – Brussel. De bedoeling is dat de Beneluxtrein per december alsnog via de HSL gaat rijden en daardoor een half uur sneller wordt. Van Boxtel durft echter geen garanties te geven of die planning gehaald gaat worden.

This post was last modified on 28 februari 2017 17:30

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

2 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

5 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

5 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

6 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

7 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

7 dagen terug