Botsing trein met auto: 2 doden bij schooluitje
27 mrt 2017 13:29
Bij Harlingen zijn maandag twee doden gevallen doordat de auto waarin ze zaten in botsing kwam met een trein op een onbewaakte overweg op de Oude Trekweg. De slachtoffers zouden volgens de politie deel uitmaken een schooluitje naar een nabijgelegen boerderij om lammetjes te bekijken. Het is nog niet bekend of de slachtoffers kinderen zijn.
“Er is nog steeds geen volstrekte zekerheid. De familie moet ook nog worden ingelicht. We kunnen nog niks zeggen over de identiteit”, zei de burgemeerster van Haringen, Roel Sluiter, op een persconferentie. De auto werd volgens de politie een stuk meegesleurd. De inzittenden van de auto waren met anderen op een uitje van een groep schoolkinderen van vier en vijf jaar. Die waren op bezoek geweest bij een boerderij om lammetjes te kijken.
- Update: inmiddels is duidelijk dat een 31-jarige man uit Harlingen en zijn zoontje van drie jaar om het leven zijn gekomen.
Onderzoek
Het ongeval gebeurde op een overweg op particulier terrein. Er waren geen slagbomen, maar wel waarschuwingslichten, een andreaskruis en een waarschuwingshek. Er is nog weinig bekend over de toedracht van het ongeluk. Volgens Sluiter was de auto die in botsing kwam met de trein waarschijnlijk de eerste die van de boerderij wegreed. De andere kinderen en begeleiders waren nog op het terrein. De politie doet onderzoek naar beide voertuigen. Ook wordt gekeken of de knipperlichten bij de spoorwegovergang het tijdens het ongeluk goed functioneerden.
Bussen
Vervoersbedrijf Arriva richt zich eerst en vooral op de opvang van betrokkenen. De slachtoffers vielen toen de auto waarin ze zaten in botsing kwam met een trein van Arriva. “Onze eerste zorg gaat uit naar opvang van de betrokkenen. Hulpdiensten zijn ter plaatse. De politie verricht onderzoek naar de toedracht van het ongeval”, aldus Arriva in een verklaring. Waaruit die hulp precies zal bestaan, is niet duidelijk. “In verband met het ongeval is er geen treinverkeer mogelijk tussen Harlingen Haven en Dronrijp en vice versa. Er rijden bussen. Ook is een bus ingezet voor geëvacueerde reizigers uit de trein.”
Dijksma
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) heeft telefonisch contact gehad met de burgemeester van Harlingen over het treinongeluk bij de Friese plaats, waardoor twee mensen omkwamen. Ook heeft ze gesproken met topman Pier Eringa van spoorbeheerder ProRail. “Afschuwelijk ongeluk. Heb zojuist contact gehad met de burgemeester en ProRail. Mijn diepe medeleven gaat uit naar de nabestaanden”, twitterde de demissionaire bewindsvrouw maandag.
Onderzoeksraad
De Onderzoeksraad voor Veiligheid neemt maandagmiddag een kijkje bij de overweg. “Onze medewerkers doen er een verkennend onderzoek om te beoordelen of er aanleiding is voor uitgebreider onderzoek naar het ongeval”, aldus een woordvoerder van de raad. Dat niet direct tot onderzoek wordt besloten komt mede omdat de raad onlangs al een rapport heeft gepubliceerd over vergelijkbare treinongevallen. In het onderzoek naar een ontsporing van een passagierstrein bij Dalfsen werd het treinongeval bij het Groningse Winsum betrokken.
Februari
In februari van dit jaar kwamen daar ook een auto en een trein in botsing. Toen vielen er geen gewonden. Direct na de aanrijding van 8 februari zijn ProRail en de landeigenaar in gesprek gegaan over het opheffen van deze particuliere overweg. Deze gesprekken verlopen constructief, meldt de spoorbeheerder maandag.
Winsum
Het treinongeval maandag bij het Friese Harlingen zal bij velen direct het ongeval bij Winsum in herinnering brengen. November vorig jaar vielen bij de Groningse plaats achttien gewonden door een aanrijding tussen een trein en een melkwagen. Beide ongevallen gebeurden op een spoorwegovergang zonder slagbomen.
25 miljoen euro
Nederland telt nog zo’n 120 onbewaakte overwegen bij de openbare wegen. Begin dit jaar trok het kabinet 25 miljoen euro extra uit om ze allemaal alsnog te beveiligen. Ze krijgen bijvoorbeeld spoorbomen of worden uitgerust met waarschuwingssignalen. Een aantal andere overwegen verdwijnt. Het geld kwam bovenop de 10 miljoen euro die eerder al was gereserveerd voor het beveiligen van onbewaakte spoorwegovergangen. Formeel is dit overigens geen onbewaakte overgang, omdat er nog wel waarschuwingslichten waren.
Particulieren overwegen
Het ongeluk dat vandaag in Harlingen plaats vond, was een zogenoemde particulieren overweg. Daarvan zijn er zo’n driehonderd in Nederland. Veelal onbeveiligde overwegen naar bijvoorbeeld boerenerven. “Allereerst zijn we daar natuurlijk heel erg verdrietig over”, aldus ProRail-directeur Pier Eringa. “Het is een klap in ons gezicht. We hebben in Nederland in totaal 2500 overgangen en dat zijn er naar mijn mening te veel. We willen er zoveel mogelijk sluiten om het risico op ongelukken te verkleinen.” Daarom wil de topman extra geld om ook deze overwegen, die nog niet worden aangepakt, te beveiligen.
Verzet
“Als er een ongeluk gebeurt, dan ga je altijd bezinnen. Ik vind dat er geld moet komen om ook zoveel mogelijk van die driehonderd particuliere overgangen te sluiten”, aldus Eringa. Volgens ProRail kost het gemiddeld zo’n 1 miljoen euro om een overgang te sluiten. In veel gevallen moet er een alternatieve weg worden aangelegd. Dat geld moet bij landelijke, provinciale en lokale overheden vandaan komen. “Maar ook als je het geld hebt, dan moet je het nog uitvoeren. En dat werk heb je niet binnen een paar weken gedaan”, zegt Eringa. “Bovendien stuiten we ook vaak op verzet van omwonenden. We worden soms gezien als veiligheidsradicalisten. Maar tegelijk willen we de risico’s op ongevallen zoveel mogelijk verlagen.” Van verzet in Harlingen is overigens geen sprake, immers de gesprekken lopen.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Dagelijks of wekelijks ov-nieuws ontvangen?
[wysija_form id=”5″]
Het is geen onbewaakte overweg! Er staat een WILO.
In deze komt de info van het ANP. Het staat er in jip en janneke termen, zodat iedereen het begrijpt. Er staat dat er geen slagbomen waren, maar wel waarschuwingslichten. Ik zal het nog iets verder aanpassen. In essentie is het denk ik voor de leek duidelijk, al heb je gelijk dat het strikt genomen er een vorm van beveiliging aanwezig is.
Eer is zelfs een vrij duidelijke vorm van beveiliging aanwezig.
Als je ANP-stukjes gaat overnemen heeft mijn bezoek aan deze website natuurlijk totaal geen zin meer. Dan kan ik ook nu.nl wat vaker F5’en.