fbpx
Foto Gé Dubbelman – Noord/Zuidlijn.

Bouw Noord/Zuidlijn is voltooid; metrostations en lijn klaar

Na ruim 15 jaar bouwen in en onder het centrum van Amsterdam is de Noord/Zuidlijn vrijwel afgerond. De aannemers hebben vandaag de stations en de metrolijn opgeleverd. Vanaf volgende week kan er gestart worden met het ‘proefdraaien’. Dat neemt in totaal nog zo’n 5 maanden in beslag. Daarmee ligt de Noord/Zuidlijn op koers om op 22 juli te starten.

Iedereen die alvast wil kijken hoe de stations er nu uitzien, kan op 20 januari terecht op zes van de acht metrostations tijdens de laatste Open Dag van de Noord/Zuidlijn. Belangstellenden kunnen op 20 januari een blik werpen in de volgende Amsterdamse metrostations: Noorderpark, Centraal Station, Rokin, Vijzelgracht, De Pijp en Europaplein. Inmiddels hebben zich al meer dan 16.000 bezoekers aangemeld en is het aantal toegangsplaatsen in de diepe stations opgehoogd. Inschrijven kan via www.wijnemenjemee.nl

De bouw van de Noord/Zuidlijn is niet altijd probleemloos verlopen. Zo verzakten in 2008 tot twee keer toe een aantal panden aan de Vijzelgracht en liepen de kosten op en de planning uit. Na een uitgebreid onderzoek door de commissie Veerman kon de lijn worden afgebouwd, met extra risicobeheersingsmaatregelen. Sindsdien is de bouw relatief stabiel verlopen en is het toen vastgestelde budget van € 3,1 miljard gelijk gebleven. Op 22 juli 2018 gaat de Noord/Zuidlijn in exploitatie.

12 gedachten aan “Bouw Noord/Zuidlijn is voltooid; metrostations en lijn klaar”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    Grote aanwinst voor Amsterdam. Maar het is zelfs een aanwinst voor het spoornet van NS. Want de Noord – Zuidlijn kan zelfs een alternatief zijn vanaf station Amsterdam Zuid.

    (Trein) reizigers kunnen vanaf Utrecht C/Amersfoort/Almere zelfs met een overstap bij Amsterdam Zuid op de Noord – Zuidlijn ook snel naar Amsterdam Centraal. In sommige gevallen mogelijk sneller dan met een overstap op een andere trein.

    1. Anoniem schreef:

      Alleen is er geen tariefsintegratie

  2. Vlaams Blokker schreef:

    Jammer dat deze eilandlijn niet als automatische metro is aangelegd zoals in Rijsel. Dat man wensen zoals nachtmetros een pak goedkoper.
    Of is de lijn op automatisch rijden voorbereid.

    1. Vlaams Blokker schreef:

      Excuseer man moet maakt zijn.

    2. dries molenaar schreef:

      Alles is voorzien in de installaties dus in de toekomst kan dit zo geactiveerd worden. Na installatie van een perronafscherming.

  3. Bert Sitters schreef:

    Wanneer komt de verlenging naar Schiphol?

    1. Ap Schuitemaker schreef:

      Er komt voorlopig geen verlenging naar Schiphol, dit is te duur en erg complex.Wel zal station WTC uitgebreid worden ivm omleiding int.treinverkeer.

      1. hanzeboog2012 schreef:

        Zulke projecten zijn altijd peperduur. Maar als alles bovengronds dichtslibt en elke dag talloze lange files ontstaan is het ook erg duur.

        Bij enorme steden zoals bijvoorbeeld Londen zie je dat deze steden gewoon niet kunnen functioneren zonder een metronet. Over niet al te lange tijd gaat in Londen de nieuwe metronet Crossrail in gebruik.

        Sommige projecten zijn gewoon noodzakelijk. Hoe duur het soms is. Maar het brengt natuurlijk ook veel op en zorgt ervoor dat een bepaald gebied zoals de Zuidas t/m Schiphol goed kan functioneren.

        1. VHC schreef:

          Het gaat er uiteindelijk om waar de ROI het hoogst is. Met een upgrade van Station Zuid WTC (vanwaar nu al elke 5 minuten een trein nr Schiphol vertrekt) heeft daarnaast een metro niet veel nut. Die voegt niets toe. Het Schipholsprinterplan (frequente sprinters tussen Schiphol en Amsterdam Centraal, met 3 nieuwe extra stations) daarentegen wel, met relatief kleine investering. Het ‘bespaarde’ geld (geen metro Zuid–>Schiphol) kan dan uitgegeven worden aan noodzakelijkere verbindingen (lees: voegt meer toe, en daarom voor samenleving van groter belang), zoals een oost-west metro in AMS, ontsluiting Haven-Stad of oost-west metro Noord, of NZlijn doortrekken verder nr Noorden.

      2. dries molenaar schreef:

        De WTC uitbreiding zal wel moeten wachten op de A10 overkapping. Dwz 2030 wanneer het NZ team het project gaat doen.

      3. Bert Sitters schreef:

        Internationaal treinverkeer naar Amsterdam Zuid? Dat zou inhouden dat Amsterdam Centraal niet meer aangedaan wordt. Een zeer slechte zaak, want veel van de passagiers willen naar het centrum van Amsterdam.Van centrum naar centrum naar centrum dat is de kracht van een internationale trein. De Metro is niet zo geschikt voor passagiers met grote koffers.
        De Intercity naar Berlijn begon pas goed te lopen toen deze verplaatst werd van Amsterdam Zuid naar Amsterdam Centraal.

Laat een antwoord achter aan Ap Schuitemaker Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *