fbpx
Foto: (c) Bas Weetinik Fotografie

Bus met aanhanger wordt binnenkort toegelaten

03 jan 2018 10:00

Arriva verwacht op korte termijn, begin 2018, toestemming te krijgen om bussen met aanhangers te mogen inzetten. In 2015 deed Arriva al een proef tussen Doetinchem en Groenlo met de verlengde bussen.

Die proef was een succes, maar toch kon de bus met aanhanger niet direct de weg op omdat de 23 meter lange bussen in Nederland nog niet toegelaten zijn. Door een wijziging van de regels kan de RDW binnenkort ontheffing verlenen aan bussen met aanhangers. “De besluitvorming over de formele toelating van een bus met aanhanger in Nederland moet nog plaatsvinden. Dit ligt bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat,” zegt Arriva.

Door een bus met aanhanger in gebruik te nemen worden er extra zit- en staplaatsen gecreëerd voor reizigers. Groot voordeel van de aanhanger is de flexibele inzetbaarheid. In de spitsperiode kan de bus met aanhanger worden ingezet, buiten de drukke perioden kan de aanhanger worden afgekoppeld.

De bus met aanhanger is een bekend fenomeen in andere landen zoals Duitsland en Zwitserland, maar binnen het openbaar vervoer in Nederland nog niet. Dat wil zeggen: in het huidige openbaar vervoer. In de jaren vijftig zette de RET in Rotterdam ook bussen in met aanhangers. Als de bussen straks ontheffing krijgen, kunnen ze op meerdere plekken worden ingezet. “We onderzoeken nu de inzet mogelijkheden in het Arriva-netwerk,” zegt een woordvoerder.

Al direct na de proef bleek dat algemene en sociale veiligheid geen probleem vormden. “Wel verdient de infrastructuur op de weg en met name bij haltes speciale aandacht,” liet Arriva na afloop van de proef weten. Na de proef in de Achterhoek is de vervoerder samen met de Provincie Gelderland gaan werken om toestemming te krijgen om de bus met aanhangwagen in Nederland in te zetten. Nu, tweeënhalf jaar, later is dat moment aanstaande.

Foto´s: Bas Weeting Fotografie in opdracht van Treinreiziger.nl

20 gedachten aan “Bus met aanhanger wordt binnenkort toegelaten”

  1. F.F.W. Beijerling schreef:

    ‘n Bustrein …

  2. J. Jobse schreef:

    Mag hopen dat het achterstuk sturende assen heeft. Een (krappe)rotonde in een dorp zou anders nog wel eens een stevige uitdaging kunnen worden (infra). De aansturing is mij nog niet helemaal duidelijk!(hydraulische techniek)

    1. Johan schreef:

      Op de foto’s is te zien dat de voorwielen van de aanhanger meesturen. (Anders zou je deze aanhanger geen enkele bocht om kunnen rijden.) Het zal gewoon worden aangestuurd door het draaien van de dissel.

  3. Peter Roskott schreef:

    Ruim 60 jaar geleden reed al een soortgelijke bus met aanhanger als forensenbus tussen Laren en Amsterdam. Exploitant was de Nederlandse Buurtververvoer Mij. De aanhanger was een oude Ford autobus en was gekoppeld aan een Crossley autobus.

  4. G. van der Zwaag schreef:

    Wat merkwaardig, die tekst over bussen met aanhanger die dan 23m lang zijn. Er rijden in Utrecht al lang gelede bussen met die lengte. Het is natuurlijk niet geheel hetzelfde, maar het gaat daar blijkbaar op een bepaalde route wel goed… Hier is er het bijkomende voordeel dat je de aanhanger kunt afkoppelen, wat (nog) niet met een of twee delen van die lange gelede Utrechtse bus kan.

    1. Ari schreef:

      Die tekst over de lengte is om het overige verkeer te waarschuwen. Deze bus is tweemaal zo lang als je verwacht, dat kan gevaarlijke situaties geven bij inhalen. In Utrecht is men dat inmiddels gewend, maar op de plaats waar Arriva rijdt nog niet. Als dit ook maar één ongeluk scheelt is het de sticker meer dan waard.

    2. Johan schreef:

      Qua regelgeving is het verschil behoorlijk: Sinds 2003 hebben grote aanhangwagens in Nederland een eigen kenteken en moeten ze worden gekeurd. Er reden in die tijd in Nederland geen aanhangers meer rond waarin personen vervoerd mogen worden (in tegenstelling tot gelede bussen), dus in die regelgeving bestaat zo’n voertuigcategorie naar ik aanneem (nog) niet. De RDW weet dus wel aan welke eisen een gelede bus moet voldoen om de weg op te mogen, maar (nog) niet aan welke eisen een personenvervoeraanhanger moet voldoen.

  5. Tim schreef:

    Was vorige week in München, daar zag je op veel plaatsen stadsbussen met aanhanger.

  6. Puck schreef:

    Nou, zet die meteen maar in Katwijk in. Daar zitten de bussen, met name op de lijnen 30, 31 en 37, al decennia overvol!

    1. Ruiter schreef:

      Aanhangers zijn alleen bedoeld voor lijnen waar nu in de spits extra versterkingsbussen moeten worden ingezet.

      1. Puck schreef:

        …zoals in Katwijk. 😉

    2. F.F.W. Beijerling schreef:

      “Overvol” is onmogelijk. Vol is vol, dan past er niets (of: niemand) meer bij.

      1. Puck schreef:

        “Overvol” als in “meer mensen dan eigenlijk toegestaan”. Er is een maximaal aantal staanplaatsen berekend voor een bus. Als er meer mensen in de bus staan dan dat aantal berekende staanplaatsen, noemen we een bus “overvol”. Ook al is dat er maar één meer.

  7. Floris schreef:

    Er klopt iets niet aan dit idee. Hoe kan het dat zo’n simpele oplossing in het verleden niet is aangeslagen? Ik heb er geen verklaring voor maar de geschiedenis leert ons dat dit blijkbaar niet werkt want anders zou het niet overal op de wereld weer verdwenen zijn.

    1. Ruiter schreef:

      Op veel plaatsen werden aanhangers in het verleden vervangen door gelede bussen, maar ze zijn in Zwitserland en Duitsland altijd in gebruik gebleven. Door de grote stijgingen van de loonkosten van chauffeurs (zie de staking morgen waar FNV/CNV in totaal 12% aan extra loonkosten eisen) wordt het idee de laatste jaren echter weer snel aantrekkelijker. Een aanhanger is anno 2018 al snel voordeliger dan een versterkingsbus.

      1. Floris schreef:

        Ja, dat zou een verklaring kunnen zijn. En misschien is de techniek inmiddels veel beter/veiliger maar ik ben nog niet overtuigd.

        Hoop wel dat ik ongelijk heb want ik ben wel een groot voorstander van OV en alles wat dat kan helpen is meer dan welkom.

  8. NU schreef:

    Ben van 1958 tot 1962 altijd in een aanhanger achter een Magirus bus van de RTM

    naar school vervoerd.niets nieuws onder de zon.

    1. Hildebrand van Kuyeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Staat ook in artikel 🙂 Tenminste, dat ze eerder in Nederland hebben gereden.

    2. Albert Bolink schreef:

      Was je zo’n vervelende klant dat je altijd in de aanhanger moest? A Gossie !

  9. Heimen Stoffels schreef:

    Waar ze hun geld al niet insteken… zou liever zien dat ze nu eindelijk eens fietsenrekken plaatsen op de voorkant van de bus, net zoals op veel plaatsen in de VS. We zijn nota bene een fietsland, maar daar mag je wel de fiets meenemen voorop de bus en hier kan dat gewoon niet. Laten we dat dus eerst eens fixen voordat we dit soort dingen gaan doen.

Laat een antwoord achter aan G. van der Zwaag Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *