Nieuws

Bus Amsterdam – Brussel: straks tot 40x per dag

Het Duitse Flixbus wil het aanbod tussen Amsterdam en Brussel fors uitbreiden. Nu rijdt het bedrijf nog tot 15 maal per dag tussen beide hoofdsteden, straks wordt dat uitgebreid tot 25 bussen per dag. Daarnaast verzorgen ook Eurolines en Ouibus een busdienst Amsterdam – Brussel. Daardoor gaan er straks tot ruim 40 bussen per dag rijden tussen beide steden.

Door de hoge frequentie wordt de bus een grotere concurrent van de trein. Nu al rijdt de bus Amsterdam – Brussel op drukke dagen vaker dan de intercity. Het verschil is dat de dienstregeling bij de bus vraaggestuurd is. De trein Amsterdam – Brussel rijdt bijna iedere dag even vaak, terwijl dat bij de bus zeker niet zo is. Zo rijdt Flixbus komende vrijdag 15x per dag tussen de Nederlandse en Belgische hoofdsteden, terwijl dat er dinsdag slechts 8 zijn.

Flixbus: Ieder uur een bus

Bovendien rijden de bussen nu nog slechter verspreid. Dat gaat veranderen, zegt Flixbus. “De steden zullen zeker elk uur met elkaar worden verbonden. Tijdens de spits zijn er nog wat extra bussen die op andere tijden rijden,” legt Flixbus-woordvoerder Rosa Donat uit. “Daarbij worden de luchthavens van Amsterdam en Brussel beter in het netwerk geïntegreerd.” Een deel van de bussen gaat door naar andere bestemmingen, bijvoorbeeld naar Parijs. Volgens Flixbus zal ook het aantal bussen naar Parijs worden uitgebreid. De verhoogde frequenties zullen in 2018 gerealiseerd worden.

Eurolines en Ouibus

Naast Flixbus zijn ook Ouibus en Eurolines op de route actief. Ouibus, het dochterbedrijf van de Franse spoorwegen, rijdt tot 7 maal per dag tussen Amsterdam en Brussel, en tussen Amsterdam en Parijs. Bij Eurolines zijn de frequenties de afgelopen jaren langzaam maar zeker gedaald. Toch rijdt ook Eurolines nog tot 10x per dag tussen Amsterdam en Brussel en tot 6x per dag door naar Parijs.

Reistijd bus Amsterdam – Brussel

De bus Amsterdam – Brussel is ook op het gebied van reistijd concurrerend met de trein. Althans, met de intercity. De trein doet er standaard circa 3 uur en 15 minuten over. De bus is meestal een half uurtje sneller. Daar staat tegenover dat de bus niet vanuit het centrum rijdt, maar vanaf Amsterdam Sloterdijk, en in Brussel slechts tot station Noord. Een ander verschil is dat de route van de intercity ieder uur hetzelfde is. Dat is bij Flixbus, Ouibus en Eurolines niet zo. Daardoor hebben sommige bussen een iets langere reistijd.

Bus veel goedkoper

De bussen zijn vooral aantrekkelijk vanwege het scherpe tarief.  Bij Ouibus zijn er bijna iedere dag tickets te vinden vanaf 9 euro. Bij Flixbus en Eurolines start het tarief vaak bij circa 14 euro. Ter vergelijking: een lastminute voltarief treinkaartje kost 45 euro. Dat tarief is wel altijd beschikbaar. De tarieven van de bus zijn vraaggestuurd. Op drukke dagen zijn er misschien minder of zelfs helemaal geen bussen waarvoor je het goedkope tarief kunt vinden. Op het gebied van comfort scoren Flixbus en Ouibus hoger dan Eurolines.

This post was last modified on 15 november 2017 10:27

Share

Recent Posts

Reageren tijdelijk uitgeschakeld op Treinreiziger.nl

Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…

1 dag terug

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

2 dagen terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

1 week terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

2 weken terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 weken terug