fbpx

ChristenUnie-Kamerlid: ‘Onbestaanbaar dat rechtstreekse trein Groningen-Bremen nog jarenlang op zich laat wachten’

Dat het nog jarenlang gaat duren voordat de rechtstreekse verbinding tussen Groningen en Bremen opgestart wordt, valt niet in goede aarde in Den Haag. ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf reageert met weinig compassie: “Onbestaanbaar!”

Vorige week bleek uit een onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van de provincie Groningen en Niedersachsen dat de plannen voor de Wunderline niet binnen drie jaar gerealiseerd kunnen worden. De Wunderline is het project dat een directe treinverbinding tussen Groningen en Bremen mogelijk wil maken.

Momenteel ligt het euvel vooral rond de Friesenbrücke bij Weener. Daar voer in 2015 een vrachtschip tegenaan, waardoor de brug zware schade opliep. In 2021 werd gestart met de herbouw van de brug, die eind 2024 klaar moet zijn. Een overeenkomst met scheepswerf Meyer in Papenburg zorgt er echter voor dat de brug straks 40 minuten per uur open zal staan, waardoor treinverkeer gedurende die tijd niet mogelijk is. Bovendien is de brug enkelsporig, wat een hoge treinfrequentie helemaal verhindert.

Eind vorig jaar werd al bekend dat de brug veel duurder uitvalt dan voorzien. Ging DB in 2015 nog uit van reparatiekosten van 5 miljoen euro, nu blijkt dat de nieuwe Friesenbrücke 200 miljoen kost.

‘Staatssecretaris heeft huiswerk’

Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat we niet voor 2036 hoeven te rekenen op een directe verbinding tussen Groningen en Bremen. Dat steekt Tweede Kamerlid Van der Graaf: “Dat de brug over de Eems 40 minuten per uur open staat, is niet te begrijpen. Tot nog toe is dit project vooral door de provincie Groningen, Bremen en Nedersaksen getrokken, het wordt hoog tijd dat de staatssecretaris zich hier ook voor gaat inzetten. Investeren op station Groningen en de brug moet langer beschikbaar worden voor treinverkeer. De staatssecretaris heeft huiswerk!”

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur heeft nog niet gereageerd op de oproep van Stieneke van der Graaf.

0 0 stemmen
Artikel waardering
74 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ron Swart
1 jaar geleden

Scheepswerf Meyer (Werft) in Papenburg had al lang en breed verplaatst moeten worden naar het havengebied van Emden, desnoods met subsidie van de EU.
Veertig minuten open per uur voor Meyer Werft is natuurlijk te gek voor woorden en een knieval voor het grootkapitaal.
Een eerste schatting van vijf miljoen voor reparatie van een brug die total loss is, is uiteraard veel te laag; klopt dit bedrag eigenlijk wel?
Het verkeer over de A7 naar en van Duitsland gaat sinds december 2015 onverminderd door.
What can I say more?

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Inderdaad! Als de brug 40 minuten open gehouden moet worden voor scheepvaartkeer dan kun je het spoor tussen Nieuweschans – Leer helemaal niet gebruiken. Verbus het dan maar.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Die hele scheepswerf kan prima uit de voeten op de huidige locatie. Miljarden investeren om dat ding naar Emden te verplaatsen vanwege een spoorbrug voor een dieseltrein zie ik niet gebeuren.

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ron Swart

> Het verkeer over de A7 naar en van Duitsland gaat sinds december 2015 onverminderd door.
What can I say more?

Neem de bus! Die rijdt ook over die prachtige A7.

Allan Kleiweg
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ron Swart

@ Ron Swart
Het is natuurlijk niet zo dat ieder uur een nieuw schip uitvaart bij deze scheepwerf. Meestal werkt men ruim twee jaar aan een nieuw schip. Het zou mij verbazen als er meer dan één schip per kwartaal het ruime sop kiest. Meyer Werft is sinds 1795 in Papenburg gevestigd en wil graag daar blijven. Dat lijkt mij een legitieme wens.

Baardstaart
1 jaar geleden

Aldus de kleinste regeringspartij. De bruggen bij Weener en Eems liggen beide in Duitsland en Duitsland bepaalt hoelang de brug open gaat. Verder zou je ook meteen heel de lijn moeten elektrificeren, waar ook nog geen sprake van is. Ook zou er materieel zijn, dat over deze lijn kan rijden. Ook zullen alle sporen tot de brug dubbelspoors gemaakt moeten worden, waarbij alleen de brug enkelspoors is (zie Ravenstein). Ook moet er voldoende personeel zijn om nieuwe treindiensten te kunnen onderhouden, terwijl er onlangs is afgeschaald vanwege vergrijzing en personeelsgebrek. Kortom er moet nog heel wat gebeuren en er is nu ook geen enkele aanzet gemaakt om de lijn naar Nieuweschans grens al te elektrificeren. (Maaslijn zou ook geëlektrificeerd worden, maar dat wil ook niet lukken). M.a.w. ik kan ook iets willen, maar of het kan of het gaat gebeuren is een ander verhaal.

Ron Swart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

In Nederland rijden op Leeuwarden – Groningen en Nijmegen – Roermond nog altijd dieseltreinen, vier treinen per uur tussen Leeuwarden en Groningen, wederom vier treinen per uur tussen Nijmegen en Venlo en Venlo – Roermond heeft twee treinen per uur.
Binnen afzienbare tijd is in België het traject Mol – Hasselt, waar een trein per uur rijdt geëlektrificeerd.
Ra ra hoe kan dit?

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ron Swart

De elektrificatie van Hasselt naar Mol is niet zonder slag of stoot gegaan.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Leuk zo’n elektrificatie tussen Hasselt en Mol, maar er blijft maar een boemeltje per uur rijden.
Op divers trajecten in België rijdt in de weekeinden maar een trein in de twee uur.

Chris
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Niks van aantrekken, ik denk dat CU-Stieneke ofwel te vaak sprookjesboeken moet voorlezen aan haar kinderen óf tijdens een kerkdienst te lang met haar neus in de wierrook heeft gezeten. De naïviteit straalt er vanaf. Dommer dan dit kan ik ze niet krijgen. Chris, VVD.

Ron Swart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Chris

@Chris, in de reformatorische & pkn-kerken (CU-achterban) worden geen paapse stoutigheden als wierook gebruikt.

ronald
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Is humor, alleen dat kennen jullie soort mensen niet.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Chris

Enige wat mis is gegaan is dat ze ipv de bijel het spoorboekje heeft gepakt en dat werkt kennelijk ook niet goed.

Chris
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Baardstaart je bent nu al mijn held van het jaar!

Johan
1 jaar geleden

“Vorige week bleek uit een onderzoek (…) dat de plannen voor de Wunderline niet binnen drie jaar gerealiseerd kunnen worden.”

Was het niet handiger geweest om dat onderzoek ergens tussen 2015 en 2021 uit te voeren, toen de herbouwplannen eventueel nog aangepast hadden kunnen worden?

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Wunderline is slechts een naam, maar naar het werkelijke wonder kan je nog lang wachten.

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Had nog fantasieën dat de Wunderlinie een onderdeel van het spoorcorridor Amsterdam- Hamburg/Scandinavië zou worden.

Maar als ze de brug 40 minuten voor scheepvaart open houden en 20 minuten voor treinen is het duidelijk wat de prioriteiten zijn. Die prioriteiten voor Wunderlinie zijn heel laag.

Wunderlinie zal een regionale spoorlijn blijven.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Het is ongeveer 2×10 minuten per uur voor treinen en 2×5 minuten per uur voor scheepvaart. De andere helft van de tijd is nodig om de brug te openen en te sluiten.

Ab Normaal
1 jaar geleden

Regeren is vooruit zien. Dat zowel de provincie Groningen en het rijk nagelaten hebben om over de grens te kijken en mee in te schrijven op de nieuwe concessie van de RE1/RE8/RE9. Dus moet er nu niet gejankt worden.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

de spoorverdubbelling tussen scheemda en winschoten zijn ook uitgesteld

Ron Swart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

De verdubbeling van Scheemda – Winschoten is een onderdeel van het Spoorplan Noord-Nederland als compensatie van het niet aanleggen van de Zuiderzeelijn, intussen omgedoopt tot Lelylijn.
In 1942 is tussen Zuidbroek en Winschoten in opdracht van de Duitsers het tweede spoor opgebroken t.b.v. de oorlogvoering in Rusland.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ron Swart

En ook nooit teruggelegd? Net als bij Deventer Wijhe. Hoe moeilijk kon het allemaal zijn.
En lange tijd washet heel simpel en niet duur door eenvoudige regelgeving.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ron Swart

@dries molenaar. Hoe moeilijk het kon zijn? NS zag de noodzaak er niet van in. De lijn moest en zou sluiten als het aan NS lag. Er is pas in geïnvesteerd nadat de provincie de boel is gaan aanbesteden.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Op de website van provincie Groningen staat dat het uitgesteld is wegens te hoge kosten

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Op de website van provincie Groningen staat dat het is uitgesteld wegens te hoge kosten.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Natuurlijk is er over de grens gekeken en zijn er uitvoerige contacten geweest, maar in Duitsland vindt men de scheepswerf duidelijk belangrijker.
Ook al geef je deze verbinding zo’n prachtige, sprookjesachtig naam. Je legt het af tegen Zijne Heiligheid de almachtige werf.
Overigens staat Duitsland vol met aftandse spoorwegbruggen: ook op ICE-verbindingen. Even een najaarsstormpje en er worden er weer een paar buiten gebruik gesteld voor een oplapbeurt. Wel schitterende monumenten uit de glorietijd van het staal. Het denderen van een trein over deze bruggen: kaboem, kaboem, kaboem….., maar op nostalgie maak je geen snelheid en zitten de boemeltjes de ICE’s in de weg.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

De Meyer scheepswerf had gewoon naar de Eemshaven in Groningen verplaatst moeten worden. Veel (mega)cruiseschepen worden daar gebouwd en als eerste buitenlandse haven varen ze naar … de Eemshaven, waar door de makkelijke open verbinding met zee, proefvaarten gemaakt worden en bemanningen de schepen vaarklaar gemaakt worden. De Eemshaven in NEDERLAND (!) is de eerste buitenlandse haven voor deze mega pretparken. Voordeel van een vestiging in Nederland lees Groningen, is ze hoeven niet door de smalle vaargeul te varen, geen hinder van een “verdwaalde” spoorbrug die de hele dag dicht kan blijven en werkgelegenheid voor de Groningers zelf. Geef de Duitsers de kans om met extra poen te verkassen naar Die Niederlande en laat men dan hier die scheepjes maar bouwen. Bij een rit naar de Eemshaven zag ik eens zo’n schuit liggen, klaar om afgeleverd te worden aan de klant. MAAR het is geen verbazing als het zoveelste OV infraproject alweer vertraging oploopt, extra geld kost en wat dies meer zij. Mensen zijn in staat om te denken, maar blijkbaar NIET om GOEDE en daadkrachtige oplossingen te bedenken ook als je buurlanden van elkaar bent, SCHANDE en dat ANNO 2023, we leven toch niet in de Middeleeuwen ? Kom op zeg, waar een wil is een (spoor)weg, maar blijkbaar NIET in EUROPA !…
En die Vianne, de staatssecretaris denkt, waarom krijg ik alweer het zoveelste onopgeloste infra obstakel op mijn bord na de Maaslijn en nu de WUnderline enzovoorts, had men maar een echt vak geleerd en misschien is ze na de volgende Tweede Kamer verkiezing wel weer blij als ze van al het gezeik af is en een ander dit en andere rot klussen mag opknappen, maar dan moeten eerst “wonderen” gebeuren in infraland.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Vianne moet zijn Vivianne Heijnen uit Spaubeek Limburg.
Vivianne Heijnen | Rijksoverheid.nl

rijksoverheid.nl
https://www.rijksoverheid.nl › bewindspersonen › vivi…
Vivianne HeijnenStaatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Geboren op 8 oktober 1982 in Spaubeek. Partij: CDA. Taken.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Dan spreekt ze wellicht vlot duits en kan ze makkelijk uit de voeten met de tegenpartij.

Chris
1 jaar geleden

En ondertussen lachen De Meyer, DB en Duitsland zich een kriek: “Dat Nederland, dat domme, domme naïeve Nederland! Die denken dat ze met hun VOC-mentaliteit nu nóg overleven, terwijl ze met alle gemak een hogesnelheidstrein laten mislukken, Zeeuwen die zo naïef zijn om te denken dat er een kazerne komt (hoe dom ben je dan) en een paar politici die met de Wunderline (de naam zegt het al) in sprookjes geloven. Hoe serieus is Nederland nog te nemen? Tegen de CU-collega zeg ik bij deze: ‘De Gebroeders Grimm hebben gebeld, ze willen hun Fantasie terug’.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Chris

komt u nu speciaal langs om een staaltje zure flauwekul te posten.

Rudy
1 jaar geleden

Met weemoed denk ik terug aan de Hembrug. Achter de Hembrug lag de gehele Amsterdamse haven. Achter de Friesenbrücke ligt slechts de Meyerwerf. De Hembrug was een vooroorlogs product met verouderde techniek. De Friesenbrücke is brandnieuw. De Hembrug kon 2x per uur open en dicht. De Friesenbrücke kan slechts eenmaal per uur open en dicht.

Het moge duidelijk zijn dat de Hembrug in alle opzichten beter was dan de Friesenbrücke.

In Duitsland is er een flinke dosis onwil. Voor die paar schepen naar de Meyerwerf kan de brug de gehele nacht geopend worden. Er is hier sprake van een flinke dosis onwil voor een waterweg die afgezien van de binnenvaart een paar keer per jaar gebruikt wordt om een cruiseschip door te laten. De meeste schepen waarvoor de Friesenbrücke open moet, zijn plezierjachten met een te hoge mast.

Even een klein detail. Het Emssperrwerk wordt niet ieder uur gebruikt maar slechts een paar keer per jaar. Zonder een gesloten Emssperrwerk krijg je geen cruiseschip door de Friesenbrücke. Bovendien duurt de passage van een cruiseschip over de Ems uren en is getij afhankelijk zodat daarvoor de Friesenbrücke langere tijd geopend moet worden.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Totdat een vrachtschip tegen de Hembrug opknalde. De spoortunnel kwam er niet in de eerste plaats om het treinverkeer te verbeteren, maar om een obstakel voor de scheepsvaart weg te nemen.

Ron Swart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het kabinet-Den Uyl (1973 – 1977) heeft in 1975 – eindelijk – de knoop doorgehakt om de Hemtunnel aan te leggen, mede vanuit de Keynesiaanse invalshoek de economie te stimuleren door extra overheidsbestedingen.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Het probleem met de Eems ter plaatse is dat het waterniveau en de stroming normaliter (wanneer het Emssperrwerk niet in gebruik is) rechtstreeks worden bepaald door eb en vloed. Wat grotere schepen die met de sterke ebstroom vanuit de richting Papenburg richting de kust varen, kunnen mede door de smalle vaarweg eigenlijk niet veilig stoppen of ingewikkelde manoeuvres uithalen. Een gesloten brug is voor hen echt een probleem. Het veiligst is dan een spoorbrug die het grootste gedeelte van de tijd open is voor het scheepvaartverkeer en die alleen het treinverkeer doorlaat op tijden dat dat moet. Met twee keer 6 tot 10 minuten per uur is dat meer dan voldoende volgens mij.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dit geldt alleen voor schepen die niet onder de brug door kunnen. Nagenoeg de gehele binnenvaart kan onder een gesloten brug door. De Ems vanaf de Meyerwerf landinwaarts heeft alleen vaste bruggen.

De brug moet open voor één of twee zeeschepen per week, twee tot drie cruiseschepen per jaar en pleziervaart met een te hoge mast.

Het hele gezeur over openingstijden is een non-discussie. De brug gaat praktisch nooit open.

Roel
1 jaar geleden

Las dat een tunnel, bij Weener, als investering voor het spoor veel beter was geweest. Helaas weet ik niet meer waar dat precies stond.

Joost
1 jaar geleden
Antwoord aan  Roel

Er ligt al een autotunnel (de Emstunnel), 2×2 baans. Snelheid tegenwoordig beperkt tot 80 km/u. Er waren ooit plannen om één koker voor treinverkeer te herbestemmen en het autoverkeer op 60 km/u door één koker te laten rijden. Qua drukte kan dat best, alleen in de ochtendspits geeft het misschien een kleine terugslagfile. Dat had veel gescheeld maar niet de volledige 200 miljoen, want het spoor had wat verlegd moeten worden.
Volgens de Duitse Wikipedia werd deze autotunnel trouwens gebouwd in plaats van een brug, om te voorkomen dat bepaalde schepen van Meyer niet onder de brug door zouden kunnen…

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost

Voor het autoverkeer kon alles.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Wir fördern mit uns auch den ADAC. – Of terwijl dat het OV niet serieus wordt genomen is kennelijk geen typisch Nederlands probleem

Ron Swart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Als ik goed ben geïnformeerd is een op de zeven werknemers in de Bondsrepubliek nog altijd werkzaam in de auto-industrie, voor zover de krankzinnige energietransitie geen roet in het eten heeft gegooid.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost

Degenen die een trein door de Emstunnel hadden verzonnen waren dan blijkbaar fantasten, want dat is absoluut niet mogelijk aangezien het wegdek in de tunnel veel te steil ligt voor een spoorrails. En om het spoor vervolgens aan te sluiten op het bestaande tracé zou nog veel meer problemen opleveren, zoals extra bouwwerken en het feit dat rekening moet worden gehouden met veengronden tot op ongeveer 6 meter diepte.

Dat de verkeersdruk het wel zou toestaan om een tunnelbuis te sluiten, is ook een fabeltje. Gedurende het frequente onderhoud aan de tunnel is er vaak een helft gesloten. Dit levert dan standaard files op van zeker een uur en sluipverkeer door Leer en Papenburg.

Dat er voor het wegverkeer is gekozen voor een tunnel, is niet zozeer dat het wegverkeer (zijnde een belangrijke snelweg) wordt bevooroordeeld boven het spoor (een matig belangrijke spoorlijn), maar heeft puur te maken met de scheepvaart. Voor het wegverkeer maakt het immers niet uit of er een brug of een tunnel ligt. Bovendien: als in de snelweg een brug was gelegd die langdurig moest worden geopend/verwijderd in het belang van het passeren van cruiseschepen, dan zou dat (gezien hetzelfde geldt voor de Jann-Berghaus-Brücke) voor het compleet onbereikbaar maken van de regio zorgen. Die impact heeft de keuze tussen een spoorbrug of -tunnel niet.

Anoniem
1 jaar geleden

Wat een lachertje. Het is 2023, we moeten inzetten op internationaal treinvervoer – dat hoor je overal- en wat zien we: alleen maar eindeloze ellenlange obstakels die maar niet geslecht kunnen worden. Waar zijn we mee bezig…..
Een spoortje van Groningen naar Bremen en dan zoveel gedoe en problemen. Te bizar voor woorden toch?

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dit is een farce, maar wat mij betreft is het niet kunnen upgraden en electrificeren van de maaslijn een grotere farce; juist omdat dit een drukke spoorlijn is – voor binnenlands gebruik.

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ze praten net zo lang totdat het niet doorgaat. Niemand wil de verantwoordelijkheid nemen. Dat deel tussen Groningen- Nieuweschans – Leer – Oldenburg is niet rendabel te krijgen.

Bert Sitters
1 jaar geleden

Laten we de discussie wel zuiver houden en niet denigrerend op de geloofsovertuiging van de vrouw spelen.
Verder: de belachelijke soap rond de brug speelt zich af in Duitsland en dat heeft totaal niets te maken met het feit dat de Staatssecretaris in Spaubeek ter wereld is gekomen.

Ron Swart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Bert, gelukkig heeft Spaubeek sinds 1893 een station. Bewindsmens Vivianne Heijnen mag zich gelukkig prijzen.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Bert heeft gelijk dat wij niet op de vrouw moeten spelen, Vivianne heeft mijns inziens best een leuk koppie, maar de verantwoordelijkheden en werk kan haar op termijn wel eens op andere gedachten brengen om haar kwaliteiten na deze kabinetsperiode elders te benutten.

De Hembrug daar heb ik eens op weg naar Den Helder om een Marinedag te bezoeken eens heel langzaam over heen kunnen rijden, totdat de Hemspoortunnel kwam en we met een flinke snelheid onder het Noordzeekaneel doken, de oude NDSM werf in Amsterdam waar o.a. de Johan van Oldenbarnevelt van de SMN is gebouwd achter ons laten.
Het probleem in Duitsland is dat de te bouwen (cruise) schepen bij Meyer werf gebonden is aan de doorvaartbreedte van de brug. In 2019 heb ik eens een scheepsbezoek met GRATIS buffet eten gehad aan boord van de mooie CELEBRITY REFLECTION gebouwd bij diezelfde Meyer Werf in Duitsland. Het schip is 319 m lang, 37,40 m breed (!) en weegt 125.366 BRT. Die breedte aan boord zette mij aan het denken, hoe moeizaam en zonder kleerscheuren men naar open zee heeft moeten varen en de Eemshaven te Groningen heeft kunnen bereiken waar het interieur van binnen werd afgewerkt.
Er zijn drie grote werven in Europa waar o.a. cruiseschepen worden gebouwd : Chantiers de l’Atlantique te Saint Nazaire, bouwer van o.a. de Normandie, en de Queen Mary 2, ook door mij bezocht, Fincantieri in Triest Italie, hofleverancier van menig huidig Holland America Line cruise schip zoals de Koningsdam, ook door mij bezocht en Meyer Werf Duitsland. De Laatse bouwt mooie schepen, staat alleen op de verkeerde plaats mede vanwege de toegang tot zee en dan hoeft er maar een bootje tegen de brug aan te knallen en het feest is over voor de trein, jammer. Soms blijkt achteraf dat een tunnel zoals hier boven beschreven is beter is, en een brug een obstakel, maar dat is achteraf. Ooit was er zelfs voor onze eigen Willemspoortunnel in Rotterdam het plan om er een viersporige brug te bouwen, zag er een schets van maar werd gelukkig een spoortunnel. En Amsterdam wil een fietsbrug over het IJ bouwen waardoor geen cruise schepen meer naar de huidige Cruiseterminal kunnen komen nadat die eerst richting Zaandam is verplaatst. Misschien kunnen we leren uit de lessen van wat zich nu in Duitsland voordoet en een tunnel, mits diep genoeg, vaak weliswaar een duurdere, maar betere en betrouwbare oplossing is.
De treinreizigers is nu ook weer het kind van de rekening die van de trein geen gebruik kan maken, helaas.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Of een staatsecretaris een leuk koppie heeft vind ik totaal niet relevant.
Het gedoe rond die brug over de Eems loopt al vele jaren. Ver voordat de huidige secretaris aantrad. Duitsland wil gewoon niet anders.

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ze zijn het hele proces aan het traineren. Duitse besluitvorming is vaak nog langzamer dan de Nederlandse besluitvorming. Iedereen wil inbreng. Zie Berlijn trein. Die willen Duitse gemeentes waar de Berlijn trein stopt niet kwijt.

Ron Swart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Bert, ruimtelijke ordening is in Duitsland (net als in België) overduidelijk een ondergeschoven kindje.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Er komen geen bruggen over het IJ. Men kan in Amsterdam wel doen alsof fietsersbelangen voor gaan op het algemeenbelang. Dat is niet zo.

Ron Swart
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ook in Amsterdam is het grootkapitaal (BlackRock, State Street & Vanguard) overduidelijk heer & meester, ondanks (of mede) GroenLinks-burgemeester Femke bin Hal(al)sema.
Ook Mokum moet een smart city & 15 minutenstad worden.

Allan Kleiweg
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

@ Frans Eekhout
Kennelijk delen wij enige belangstelling voor railverkeer en de cruisevaart met elkaar. Het beeld wat je schetst van de bouw van cruiseschepen is in mijn ogen wat scheef. Daarom het volgende.
– Bij je herinnering aan de ms Celebrity Reflection, verklaar je de ‘bruto tonnage’ het gewicht zou zijn van het schip. Dit is onjuist. De bruto tonnage geeft het VOLUME aan (en dus NIET het gewicht of het drijfvermogen, wat ik zelf jarenlang gedacht heb). Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tonnenmaat#Geschiedenis_van_de_term_tonnenmaat .

– Het aantal Europese scheepswerven dat cruiseschepen kan bouwen, is inderdaad beperkt. Maar hier vergeet je om de Finnen te vermelden, die de allergrootste schepen bouwen voor Royal Caribbean International. De Europese cruiseschipbouwers zijn gevestigd in Duitsland, Finland, Frankrijk en Italië. De grootste scheepswerf in Finland is recentelijk overgenomen door Meyer Werft, en heet nu Meyer Turku. In Italië is het conglomeraat Fincantieri actief met werven te o.a.
 Ancona Shipyard, Ancona
 Marghera Shipyard, Venetië
 Monfalcone Shipyard, bij Triëst
 Sestri Ponente Shipyard, Genua
Overigens worden er thans ook cruiseschepen gebouwd in China en Japan. Bij het onderhoud van cruiseschepen speelt de Nederlandse firma Damen Shiprepair een groeiende rol. Zij beheren werven te o.a. Amsterdam, Rotterdam, Curaçao (Curaçao), Brest (Frankrijk) en Danang (Vietnam).

– De ms Koningsdam van de Holland Amerika Lijn is gebouwd bij de Marghera Shipyard, Venetië en niet bij de Monfalcone Shipyard, bij Triëst.

Chris
1 jaar geleden

Even een vraag: waar kan ik cijfers over de potentie van de Wunderline? Ik heb het gevoel dat we jaren later allemaal even een ‘reality check’ nodig hebben.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Chris

In de huidige situatie is de lijn niet aantrekkelijk en dus niet zo populair. Zeker mensen die frequent tussen bijvoorbeeld Groningen en Bremen reizen, zullen wel gek zijn als ze dat op dit moment nog met het openbaar vervoer doen.

Toch is het aantal reizigers tussen Leer en Groningen nog aanzienlijk. De busverbinding rijdt in deze periode soms zelfs met 2 bussen om in de vraag te voorzien. Vooral in de middag kiezen reizigers ook voor de busverbinding met overstap te Weener. Daarnaast zitten de Flixbussen tussen Groningen en Bremen/Hamburg stampvol. Tussen Groningen en Leer zie je opvallend veel reizigers die verder reizen richting Scandinavië en dat eigenlijk het hele jaar door. Dagjesmensen en forenzen/zakenreizigers zie je eigenlijk niet op de route.

Ik schat zo in dat in de huidige situatie er dagelijks veel meer mensen van de route gebruikmaken dan dat er gemiddeld met de nachttrein naar Wenen en Zurich de grens over gaan. En de lijn heeft dus de potentie om te groeien als het een betrouwbare verbinding tussen Groningen en Bremen wordt. Let er daarbij op dat Leer steeds belangrijker wordt op het spoor. De lijn richting Meppen/Rheine was ten dode opgeschreven, maar is nu niet meer weg te denken. En de treinen tussen Bremen en Norddeich zijn berucht vanwege het feit dat ze altijd stampvol zitten.

dries molenaar
1 jaar geleden

Eerst dacht en met een nieuw bewegend deel te volstaan. a 5 miljoen. Nu is ervoor een geheel nieuwe brug gekozen. Met ook nieuwe aanbruggen. Dat kost snel veel meer.
Duidelijk dat men beter een enkel spoor geboorde tunnel had gekozen. Dan kun je ook ooit makkelijk een tweede tunnel boren. Nu wordt het enkelspoor en dubbelspoor is straks drie keer zo duur.

Als eerst de trein maar tot Leer zou rijden, dan komt doorrijden later wel wanneer er behoefte aan is.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

De grond ter plaatse is helemaal niet ideaal voor een tunnel. Dat kun je ook opmaken uit het feit dat de Emstunnel even verderop voortdurend problemen oplevert. Die tunnel is feitelijk zo lek als een mandje en kent jaarlijks groot onderhoud. Ik schat zo in dat de tunnel nog niet eens de helft van de tijd volledig in gebruik is. Als een treintunnel met een kwart van de problemen daarvan te maken krijgt, is hij al zo goed als onbruikbaar. Het is dus helemaal niet zo duidelijk dat men beter voor een geboorde tunnel had gekozen. Een enkele tunnelbuis was/is volgens Europese wetgeving trouwens sowieso geen optie.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Westerschelde, Groene hart, NZ, Kleiweg-Rdam CS tunnel enz
allemaal in bedrijf en waterdicht. Westerschelde was ook niet makkelijk.

Duits boorbedrijf. Nederlandse hoofdaannemer.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

– Geen enkele tunnel is waterdicht. Iedere tunnel heeft te maken met lekwater.
– Om de ergste problemen te voorkomen, is een tunnel overwogen op 24 meter diepte. Die paste voor geen mogelijkheid vanwege de lengte van de toeritten.
– Een enkele tunnelbuis met enkelspoor voor treinen in beide richtingen is niet toegestaan.
– Een enkele tunnelbuis voor dieseltreinen is niet toegestaan.
– Een scheiding in een tunnelbuis met twee sporen, zoals in de Drontermeertunnel, is niet toegestaan.

Met andere woorden: Het is absoluut niet duidelijk dat er beter voor een tunnel gekozen had kunnen worden.

Annemiek
1 jaar geleden

Volgens mijn informatie is de Emsbrug helemaal niet het grootste probleem voor de Wunderline tussen Groningen en Bremen, maar is dat het enkelspoor tussen Leer en Bad Zwischenahn. Dit spoor is overbelast. Er rijdt eenmaal per uur een IC of RE in beide richtingen. Daarnaast rijdt er vrijwel ieder uur een goederentrein van/naar Emden in beide richtingen. Daarmee zit het spoor vol. De veruit belangrijkste stroom aan reizigers is tussen Oldenburg en Emden/Norddeich. De Wunderline zou de verbinding tussen Leer en Bremen naar twee per uur kunnen brengen. Maar daarvoor is dus geen ruimte op het spoor. Als de capaciteit van het spoor tussen Bad Zwischenahn en Leer wordt verdubbeld, is dat het ontbrekende stukje waarmee de trein Groningen-Leer en de RS3/30 (Bad Zwisschenahn-Bremen) met elkaar kunnen worden verbonden. Volgens mij moet het dan ook mogelijk zijn de Wunderline te Leer aansluiting te bieden op de RE15 (Emden-Munster).

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Annemiek Ik heb hetzelfde vermoeden. De Friesenbrücke wordt als excuus gebruikt, maar in werkelijkheid is er een dubbele agenda.

Het gehele traject tussen Leer en Oldenburg is enkelspoor. Verder ligt het traject tussen Leer en Bad Zwischenahn op een zeer slappe bodem. Dit deel is ook behoorlijk kronkelig, ligt dicht op wegen en waterlopen. Eigenlijk moet Leer en Bad Zwischenahn opnieuw aangelegd worden.

Volgens mij gaat het ook om het voorkomen van investeringen in Leer en Oldenburg. Die investeringen zijn onontkoombaar als er snelle treinen over dit traject gaan rijden.

> Volgens mij moet het dan ook mogelijk zijn de Wunderline te Leer aansluiting te bieden op de RE15 (Emden-Munster)

Eigenlijk is bij Ihrhove een driehoek nodig. Rechtstreekse treinen Rheine – Salzbergen – Groningen – Leeuwarden lijken mij ook kansrijk.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Een driehoek bij Ihrhove lijkt me iets te veel van het goede, maar het maakt wel een verbinding Groningen-Munster mogelijk, waardoor het noorden eigenlijk een verbinding krijgt met heel Duitsland. Ik heb daar nooit gedetailleerd over nagedacht.

johan II
1 jaar geleden

Tja, al deze kennis lezende is het duidelijk dat Wunderlinie een houtje-touwtje trajecta van wonderlijke omvang is.

Synoniem voor de leegte/nietsheid/vrijblijvendheid van OV.

Iedere betrokkene (politici/ambtenaren/aannemers/conducteurs) raakt ermee besmet. Zich verschuilen achter immer goede bedoelingen. Goede bedoelingen, het plaveisel van de weg naar de hel (is spreekwoord uit oudere tijden: “de weg naar de hel is ge plaveid met goede bedoelingen”).

Het is de mentale corruptie -zichzelf voor de gek houden – om goed zelfbeeld te hebben, En zichzelf en anderen onbewust immer de hand boven het hoofd houden, om indiciduelee falen te verdoezelen. De omerta van OV (meer nog dan in andere sectoren),

Ik hekel vaak NS of Prorail, die met Wunderlinie niets te maken hebben, maar het zit in alle gremia, ook in buitenland.

Houtje-touwtje is nog steeds de essentie van OV.
Zo wordt het op Uiversiteiten en hogescholen ook letterlijk onderwezen, puzzelen met te koppelen ketentjes. Wat een domheid. De zelfgenoegzaamheid/en dus afgeslotenheid druipt er vanaf (ziektebeeld is autisme).
En immer ligt het aan de omstandigheden (openingszin nummer 1 van persvoorlichters en directies van ProRail en NS, nu ook bij Wunderlinie).

Het is geen wonder dat het OV in elkaar zakt als er een kruimeltje in redelijk lopende raderen komt, zoals Covid, en reizigers vertrekken. Handen in het haar, nee erger dan dat, de standaard freeze-rectie van onbewust zwaar getraumatiseerden, doen alsof niets aan de hand is, en dat zelfde handje in 1 moete door in de lucht houden (‘wir haben es nicht gewusst) en weer in 1 moeitje door uitstrekken naar de belastingbetaler. Misschien dan Hans van Maanen er een prachtige choreografie op kan maken. Dan heeft de samenleving er meer aan.

Want zelden zinlozer geldbesteding gezien dan OV. Kafka zou het niet aankunnen.
Is gesticht/bezigheidstherapie voor hoogopgeleiden. Aardige mensen overigens, daar gaat het niet om.
Wanner stoppen deze mensen met werken? Of is het veiliger voor de samenleving om ze het idee te geven van zinvolle dagbesteding, en ze zo in het OV-reserbaat te houden?

Ben een trouw volger van treinreiziger.nl. Vroeger waren alleen mensen als Annemiek en Johan kritisch op OV. Inmiddels meen ik te bespeuren dat zelfs voorheen die-hard ‘het positieve zien-ers’ als Baardstaart, Hanzeboog en Dries, en ook Hildebrand, zich eigenblijk struyctureel moedeloos uiten over elk nieuw nieuwsbericht over OV. Het is ook triest zoals het naar de klote gaat.

Terwijl de samenleving/planeet schreeuwt om eenvoudig helder OV.

Ken de Wunderlinie verder zelf niet als zuiderling. Heb 1 keer van Hamburg naar Groningen gereisd, laatste stukje met de bus. Vond het een leuk avontuur, hou van OV/verwondering. Verder 1 keer gereageerd op een stukje erover in treinreiziger, ca 5 jaar geleden. Met als strekking dat de term Wunderlinie een schaamteloze term is.

Een term waarmee bestuurders en betrokkenen zichzelf opblazen en zand in de ogen strooien, met website (wunderline.nl), schaamteloos (‘samen’). Ze geloven het zelf, verblind door hun infantiele narcisme, wensdenken, zelfbeeld (de immer goede bedoelingen).

Is geen wonder dat het volk de hoogopgeleiden met korreltjes zout neemt (steengroeves zout), behalve de weldenkende hoogopgeleiden zelf, kleuters zijn het.

En in het Noorden ook niks van de grond komt, met het gasschade-schandaal, al kunnen ze daar ook lekker naar anderen wijzen (Den Haag1).

Afijn ‘Wunderlinie’, de wonderen zijn de wereld inderdaad nog niet uit met zo’n term. Maar het heeft dezelfde waarde als het ‘Oekraine = nazis; van Putin. Gewoon lulkoek, jezelf en mensen voor de gek houden. Tot de dood (van OV) erop volgt.
‘Na ons de zondvloed’ ipv ‘goede bedoelingen’.

Maar dat de wijsheid die men vroeger, voor mijn tijd, al wel had, getuige het spreekwoord ‘de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen’

Knap dat dat je tot hier gelezen hebt. Bel gerust stichting correlatie.

Bert Sitters
1 jaar geleden

Als ik alle obstakels overzie, denk ik: Zet in op een Wunderbus. Nonstop van Groningen Hoofdstation naar Bremen Hauptbahnhof. Ongeveer 2 uur moet mogelijk zijn. Treinkaartjes zijn geldig in deze bus.
https://www.google.com/search?gs_ssp=eJzj4tFP1zcsNjDNzSowsDRg9OIrL81LSS1KSixSKM7PSwcAi9UJvw&q=wunderbar+song&oq=wunderbar&aqs=chrome.4.69i57j0i512j46i175i199i512j0i512j46i512j46i175i199i512j0i512l4.1168000864j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:d6871ad8,vid:OnsAbeuxmkk

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Die Wunderbus bestaat al en heet de Flixbus. Die zit altijd bomvol, maar redt het lang niet in 2 uur.

Ik ben laatst een keertje mee geweest, omdat ik een vlucht had vanaf Bremen airport. Het was een helse tocht, tussen mensen die duidelijk roken naar het feit dat ze het nachtje slapen voor aanvang van de busreis hadden overgeslagen; zweet, zweetsokken, tenenkaas, slechte adem en goedkope parfum. Dat in een ruimte waar het zo’n zes graden te warm is, zodat iedereen zit te glimmen en de lucht haast te snijden is. Ruim de helft probeert te slapen, daartussen mensen die onverstaanbare muziek draaien over de speaker. En dan bij de grens een uur lang de hele bus op de kop om iedereen (een stuk of 10) die drugs bij zich heeft uitgebreid te waarschuwen. En toch stappen mensen keer op keer weer in die bus.

De nieuwe brug wordt momenteel gewoon gebouwd en vanuit Linz naar Bremen vervoerd. Zodra dat ding af is, is het weer mogelijk om gewoon met overstap in Leer naar Bremen te reizen.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wat jij weergeeft is totaal geen Wunderbus, maar een nachtmerrie.
Ik bedoel een kwaliteitsbus, zonder al die uitwassen, waarin je met treinkaartje terecht kan. Als die Flixbussen zo vol zitten met het publiek dat jij aangeeft, dan is er ook ruimte voor een bus voor een andere doelgroep.
De trein zal over dat boemelspoortje er te lang over blijven doen: ook als de brug gereed is en niet open staat.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Een kwaliteitsbus met een kwaliteitsprijs werkt niet. Kijk naar de geschiedenis van de HSL, een kwaliteits snelle treinverbinding met een premium prijs kan niet concureren met andere alternatieve vormen van vervoer.
Oit hebben we in Nederland met de Intercity+ gezien, een kwaliteitstrein met een premium prijs op een verbinding met bewezen vraag. Ook dat werkte niet.

Een normale trein met een normaal tarief werkt het beste.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Rudy,
kijk naar de Intercity Direct tussen Amsterdam en Rotterdam met toeslag.
overigens: wil jij in een bus reizen met toestanden zoals Annemiek dat beschrijft. Er zijn zat rezigers die meer willen betalen voor en beter product dan deze helse tocht.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dan was ik nog vergeten dat ik een stoelreservering had gemaakt, maar dat er al iemand anders zat die er niet weg wilde. Ik had ook de stoel ernaast gereserveerd, maar als de bus vol is verkoopt Flixbus die stoel gewoon nog een keer. Elders in de bus ontstond ruzie over reserveringen. Ik had allang mijn verlies genomen. Later (in Oldenburg) ontstond er ook ruzie over dat de enige overgebleven zitplaats naast een man was, terwijl de moslima niet naast een man mocht ofzo. De hele bus op stelten. De beide chauffeurs hadden besloten dat zij zich er niet mee gingen bemoeien.

Overigens is de verbinding per boemel zoals die er jarenlang was niet eens zo slecht en eigenlijk ook niet zoveel langzamer dan de bus. Ik reis af en toe naar Bremen of Hamburg. Ik kies soms voor het openbaar vervoer, maar het is dan vooral de terugreis die me tegenstaat. Op de heenweg sluit de bus te Leer over het algemeen (soms wordt het wel heel krap door de idioot afgestelde verkeerslichten in Leer) goed aan op de trein. En dan ben je al snel een heel eind op weg. Op de terugweg is het altijd maar de vraag of je het gaat redden met die overstap. Is er vertraging, dan betekent het in veel gevallen dat je twee uur later in Groningen bent. En de reisadviezen met bus 620 via Weener zijn belachelijk en vaak onhaalbaar. Reken erop dat het ritje snel dubbel zolang duurt als in de Reisplanner staat.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Annemiek.
Je geeft alleen maar argumenten voor een fatsoenlijke “Wunderbus” van Groningen Hoofdstation naar Bremen Hauptbahnhof over de snelweg. Zonder alle toestanden in de Flixbus of die verkeerslichtperikelen in Leer.
In 1986 reden nog twee directe treinen per dag van Groningen naar Oldenburg Hbf.
Vertrek Groningen 7:18
Aankomst Oldenburg 9:25
In Oldenburg had je dan aansluiting op de IC.
Vertrek Oldenburg 9:39
Aankomst Bremen 10:07
Met een nonstop bus kan dat een stuk sneller.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Zodra je een zogenaamde Wunderbus in de dienstregeling brengt, legt Flixbus er direct een eigen buslijn naast die gegarandeerd goedkoper is dan je Wunderbus. Zo nodig is Flixbus bereid op alle punten (ook op comfort) te concurreren met de Wunderbus om ervoor te zorgen dat die Wunderbus zo snel mogelijk verdwijnt en Flixbus de markt weer kan bepalen.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Maakt niet uit wie er rijdt. Als het maar comfortabel en snel is met een goede dienstverlening. Belangrijk is dat uitwassen in de Flixbus, zoals jij aangeeft, buiten de Wunderbus blijven.
Overigens kan een ritje van de Flixbus nooit onderdeel zijn van een internationaal treinkaartje.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

@Allan Kleiweg schreef:30 juni 2023 om 16:58
Bedankt Allen voor de aanvullende correctie en toevoegingen. Onze belangstelling voor railvervoer en cruisevaart is gelijkwaardig, sterker nog, ik heb al 62 jaar ruime interesse
voor luchtvaart, scheepvaart, railvervoer, ruimtevaart, architectuur, reizen, fotografie om er maar een paar te noemen. Als je nog in de “wolken ben” naar aanleiding van een recent scheepsbezoek aan de Costa Favolosa, een van de vele recente scheepsbezoeken en lekker gegeten, die ik bezocht heb op 11 juni j.l.en met de trein naar Amsterdam C. en meermaals de diverse media tig jaren volg, wil een mens nog weleens iets over het hoofd zien, zelfs de DAMEN scheepswerf die o.a. de mooie Zr. Ms JSS Karel Doorman van de Kon. Marine, bezocht op 1 juli 2023 in Den Helder, dan is een aanvulling wel prettig. Misschien ben ik wel in teveel dingen geinteresseerd,maar wat maakt dat uit in dit leven waarvan je van de dag moet plukken en genieten.
Soms is het ook prettig om even te niksen en geen nieuws (!),in welke vorm dan ook,te volgen en tijdens een treinrit of vaartocht even weg te dromen van een Curacaose palmstrand. Problemen zijn er genoeg op de wereld, en oplossingen soms sporadisch ook met dit Duits trein akkefietje, dan is het fijn als je even kan modelbouwen en de rest te laten voor wat het is beste Allen…