ChristenUnie: Monopolie 9292 niet goed voor reiziger

De DDoS-aanval deze week op reisinformatiedienst 9292 toont aan dat de monopoliepositie van dit bedrijf op de reisinformatiemarkt niet goed is voor de reiziger. Dat stelt althans de ChristenUnie. De partij wijst erop dat wanneer 9292 uitvalt, vrijwel alle actuele reisinformatiediensten op internet en in mobiele apps stil vallen.

Tweede Kamerlid Carla Dik Faber. “Ik vind het zorgelijk dat vervoerders meewerken aan deze monopoliepositie en een door de staatssecretaris aangewezen concurrent nog steeds niet alle informatie krijgt die 9292 wel krijgt.”

Reisinformatiegroep BV, het bedrijf achter 9292, verzamelt de ruwe data voor reisinformatie en levert ze door aan andere informatiediensten, maar is tegelijkertijd ook de grootste speler op de markt van informatiediensten. Volgens de ChristenUnie is dit niet in het belang van de reiziger: “Doordat 9292 de informatie eerst nog verwerkt krijgen andere informatiediensten de data minder snel binnen.”

Eerdere toezeggingen
Dik-Faber wil daarom van staatssecretaris Mansveld weten waar de nationale loketten voor OV-reisinformatie blijven. “Naast 9292 zou er een tweede partij komen die reisinformatie zou gaan leveren als open data. De vervoerders willen hun data echter alleen direct leveren aan 9292, het bedrijf waar zij zelf aandeelhouder van zijn. Het andere loket moet weer als afnemer bij 9292 aansluiten. Dat is in strijd met eerdere toezeggingen van de staatssecretaris en zorgt dat we afhankelijk worden van het beschikbaar zijn van een enkele partij.”

Tarieven
Ook wijst het Kamerlid erop dat de vervoerders nog steeds niet hun tariefinformatie beschikbaar stellen. “Hier is 9292 de enige partij die deze informatie krijgt. Dat is in strijd met het Besluit Personenvervoer en hierdoor is het voor de reiziger nog steeds heel lastig uit te zoeken welk abonnement voor hem het meest geschikt is. De staatssecretaris moet van de vervoerders gewoon transparantie eisen. Binnen een maand moet alle tariefinformatie beschikbaar komen voor reisinformatiediensten, we wachten er nu al veel te lang op!”

Prestaties openbaar
Tenslotte pleit het Kamerlid ervoor dat OV-bedrijven ook alle data over uitval en vertraging van OV-diensten beschikbaar stellen als open data. “De data die 9292 levert mogen alleen voor reisinformatie worden gebruikt en niet voor analyses van vervoersprestaties omdat hiervoor meer gegevens nodig zijn. Deze informatie wordt echter afgeschermd. Als dit beschikbaar zou komen, dan wordt duidelijk welke buslijnen slecht presteren en welke treindiensten bovengemiddeld vaak te maken hebben met storingen. Deze informatie hoort gewoon openbaar te zijn. Dan wordt het voor reizigersorganisaties en overheden ook makkelijker vervoerders hierop aan te spreken!”

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

12 uur terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

4 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

4 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

5 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

6 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

6 dagen terug