fbpx
Foto: Robert Barendrecht

ChristenUnie wil dubbeldekkers op hogesnelheidslijn

De ChristenUnie wil dat de nieuwste dubbeldekkers van NS snel worden voorzien van het nieuwe Europese beveiligingssysteem ERTMS. Zo kunnen deze treinen ook rijden op de HSL-Zuid en kan de maximumsnelheid van de dubbeldekkers worden verhoogd. Het kabinet wil de treinen pas vanaf 2016 voorzien van het nieuwe systeem, maar dat duurt volgens Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber te lang.

"Door verplichte aanbestedingsprocedures ben je dan zo twee jaar verder voordat er genoeg treinen beschikbaar zijn voor de HSL. Het kost drie à vier jaar voordat alle dubbeldekkers ERTMS hebben. Als we nu starten kan er in 2016 al met de eerste dubbeldekkers over de HSL worden gereden. De reistijd Amsterdam-Vlissingen wordt dan in één klap 20 minuten korter zonder overstappen. Als in de toekomst bij Lage Zwaluwe een extra aansluiting wordt gemaakt op de HSL-Zuid is nog meer reistijdwinst mogelijk."

Andere trajecten
Volgens het Kamerlid zijn er veel voordelen van het aanpassen van de treinen. "Er komt meer reservematerieel voor de geplaagde HSL." Het Kamerlid wijst er ook op dat de Hanzelijn al is voorzien van ERTMS en ook het spoor tussen Amsterdam en Utrecht. Ook daar zouden de treinen volgens Dik-Faber sneller kunnen gaan rijden. "In het regeerakkoord is hiervoor al geld gereserveerd dus waarom wachten tot 2020?”

Wisselspanning
Voor het rijden op de HSL zal een beperkt aantal dubbeldekkers, volgens het Kamerlid een stuk of 30 treinen, ook moeten worden voorzien van een ander spanningssysteem. Op de HSL wordt gereden met 25 kV wisselspanning terwijl op andere spoorlijnen 1500 V gelijkspanning wordt gebruikt. "Het is een goede investering om een aantal dubbeldekkers te voorzien van 25 kV. Dan is er over twee jaar ook reservematerieel voor het vervoer richting België mochten de problemen met de Fyra blijven aanhouden” aldus de ChristenUnie.

Toelating
Om dat werkelijk gerealiseerd te krijgen, zouden de treinen ook toegelaten moeten worden op het Belgische spoor. De Traxx-locomotieven die voor de Fyra Amsterdam – Breda worden gebruikt, zijn bijvoorbeeld niet toegelaten in België.

Breda
Eerder pleitte de partij al om het materieel dat op het Belgisch deel van de HSL pendelt, ook in Nederland toe te laten. Daardoor zou er op korte termijn een verbinding tussen Breda en Antwerpen kunnen komen. Nu rijden er vrijwel geen internationale treinen over de HSL. Alleen de Thalys maakt er tien keer per dag per richting gebruik van.

Foto: Robert Barendrecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *