fbpx
Foto: Stefan Verkerk

‘Den Haag wil eigen Kanaaltunnel naar Londen’

01 apr 2017 13:51

De Gemeente Den Haag wil een eigen kanaaltunnel naar Londen. Dat heeft de stad zaterdag op 1 april gezegd tegenover Treinreiziger.nl. Het is al langer bekend dat Den Haag aangesloten wil blijven op het internationale treinnetwerk.

Vervangend wethouder Den Brielle zegt dat de Kanaaltunnel Den Haag – Londen een prima alternatief is, nu Den Haag straks haar frequente treinverbinding met Brussel verliest. “Als internationale stad willen we graag in het middelpunt staan. Daarom hebben we vandaag bedacht: waarom leggen we niet onze eigen Kanaaltunnel aan? Dan zetten we ons zelf op de internationale kaart, waar wij thuishoren, en kan het financieel hart van Londen verhuizen naar Den Haag,” aldus Den Brielle. Het zal nog wel even duren voordat de eerste trein gaat rijden: Den Brielle voorspelt dat dit op de dag af tien jaar zal gaan duren.

Den Haag heeft zich lang ingezet voor een eigen uurlijkse verbinding met Brussel, maar die verliest de stad in december. De stad heeft daarvoor eerder zelfs de samenwerking opgezocht met Arriva, die het aanvankelijk wel zag zitten om een trein Den Haag – Brussel te introduceren. Die trein is er uiteindelijk toch niet gekomen, omdat NS haar plan aanpaste en een intercity Amsterdam – Brussel via Den Haag introduceerde. Den Haag wordt in december echter geschrapt als stopplek. De VVD-fractie van Den Haag pleitte eerder al voor een hyperloop naar Düsseldorf. Ook zijn er plannen voor een internationale verbinding Den Haag – Düsseldorf, maar dat initiatief komt vooral uit Eindhoven.

Het nieuws dat Den Haag een eigen Kanaaltunnel wil is alleen opgepakt door Treinreiziger.nl. “Wellicht komt dat omdat Den Brielle vervangend wethouder is en een wat verwarde indruk maakte. Hij moest eerst even zoeken naar zijn bril, om vervolgens het plan van een briefje op te lezen,” zegt redacteur Van Kuyeren. “Maar gezien de VVD-fractie van Den Haag al eerder pleitte voor een hyperloop, zou het goed bij de stad kunnen passen.” De Eurostar maakt al proefritten in Nederland; of dat er iets mee te maken heeft is niet duidelijk.

Dit artikel is verschenen als 1 april grapje 😉

17 gedachten aan “‘Den Haag wil eigen Kanaaltunnel naar Londen’”

  1. OV Nederland schreef:

    Hahaha, een treinverbinding van Den Haag naar Londen via een eigen kanaaltunnel is extreem duur. Het zou wel grappig zijn als al die internationale trein uit het buitenland door onze kanaaltunnel naar Londen zouden gaan, maar als ik naar de datum van vandaag kijk zie ik het somber in… )-:

    1. Karel schreef:

      1 april ?

        1. Ruud van Rosmalen schreef:

          Wethouder Den Brielle 😛

        2. 🙂 We hadden deze grap niet afgestemd met de Gemeente Den Haag, dus ook wel bewust ervoor gezorgd dat je erdoor heen kon prikken 🙂 Vandaar de naam en de hint dat ie zn bril even moest zoeken 😉

  2. Joey schreef:

    Totaal overbodig natuurlijk. In 2020 neem je gewoon de Randstadrail naar Londen, waarom zou Den Haag hun extra aansluiting nodig hebben?

    1. Deze aansluiting komt er alleen op 1 april 😉

  3. Peter Luit schreef:

    Luchtfietserij! Een metrotunnel richting Scheveningen onder Den Haag Centraal ligt er al vanaf de jaren 80, is nooit in gebruik genomen. Ze hadden ooit de kans om met de Bos-Variant een directe aansluiting op de HSL kunnen hebben, helaas kans verspeeld. Rotterdam-The Haigue Airport zijn ze ook tweede rangs, leg daar een aftakking van Trein, Tram of Metro naar toe, scheelt een bak vol centen of is Den Haag Penny Wise – Pound Foolish Bezig?

    1. Dit was 1 april grapje. Ongebruikte tunnel Den Haag – Scheveningen klinkt ook als 1 april grap 😉

    2. Karel schreef:

      ? Welke tunnel bedoel je ?

      Als we dan toch over tunnels bezig zijn de a.s Rotterdamsebaan is naar mijn idee ook weer een tunnel van iets naar niets.

      Verleng de Utrechtsebaan tot Scheveningen dan ontlast je de Zuidhollandlaan die elke dag vast staat.

      1. Peter Luit schreef:

        Bij de bouw van Den Haag CS in de Jaren 70 is er in de funderingen ruimte gehouden voor een tram cq metrotunnel bestemd voor een verbinding richting Scheveningen. Is toch zonde dat die niet gebruikt is voor de trams die nu in de rijnstraat rijden, waarin wel een autotunnel is aangelegd, Anderzijds had die ook voor metrolijn E uit Rotterdam kunnen worden gebruikt en had een verlenging naar Scheveningen nog altijd gekund, maar nu is dat alleen weer met een forse investering mogelijk.

  4. Chuckmolio schreef:

    Hahahaha na de flop van de tramtunnel hebben ze niks geleerd.

    1. Nu alleen op 1 april 😉

  5. Harold van Tien schreef:

    1 april!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1. Klopt, staat er inmiddels ook onder 🙂

  6. BenOverschie schreef:

    Welk rangeerterrein is dat op de foto? Of is dat ook gemonteerd voor de dag?

    1. Nee, ik dacht dat de foto bij Halfweg was gemaakt, ik heb hem niet zelf gemaakt. De testritten houden verband met de lancering Eurostar Amsterdam – Londen via Brussel, die is voorzien in december (da’s serieus. Eigenlijk al per december 2016 was ie gepland).

Reacties zijn gesloten.