youtube treinreiziger zoeken zoeken

Dienstregeling 2013: Hanzelijn en meer treinen naar Noord- en Zuid-Nederland

klok 29 feb 2012 23:12

In de dienstregeling 2013 gaan er op vier trajecten meer treinen rijden dan nu. Uiteraard geldt dat voor de Hanzelijn (Zwolle – Lelystad), waar nu nog geen treinen rijden. Daarnaast gaan er meer treinen rijden tussen Eindhoven en Sittard en tussen Groningen en Zwolle. Tussen Amersfoort en Hengelo komen er ook enkele treinen bij. Dat blijkt uit een adviesaanvraag die NS naar de consumentenorganisaties gezonden heeft.

Hanzelijn en Flevolijn: Zwolle – Lelystad – Amsterdam / Schiphol.
Door de ingebruikname van de Hanzelijn moet de reistijd voor veel reizigers naar Noord-Nederland sneller worden. Op de Hanzelijn (Zwolle – Lelystad) gaan twee intercity´s rijden en daarnaast twee sprinters. Het ene halfuur komt de intercity uit Groningen, het andere halfuur uit Leeuwarden. Na Lelystad gaan de intercity´s vervolgens door via o.a. Amsterdam Zuid en Leiden Centraal naar Den Haag Centraal. Reizigers naar Amsterdam moeten in Lelystad of Almere overstappen. In Zwolle is er een crossplatform aansluiting op de InterCity via Utrecht naar Rotterdam. 
Op de Flevolijn worden veel treinen 15 minuten verschoven. Dat geldt bijvoorbeeld voor de huidige Sprinter Lelystad – Amsterdam, welke straks gaat starten in Zwolle. Op de Flevolijn wordt Almere Poort geopend, voor NS reden om de intercity´s niet meer te Almere Buiten te laten stoppen. Meer over de toekomstige dienstregeling Hanzelijn en Flevolijn.

Groningen – Zwolle
Tussen Groningen en Zwolle gaan er vier in plaats van drie treinen per uur rijden. De twee intercity´s gaan alleen te Assen stoppen. De sprinters gaan net als de intercity´s ieder half uur rijden en stoppen ook op het nieuwe station Groningen Europapark. Meer over de dienstregeling 2013 Groningen – Zwolle.

Rondom Amersfoort
Rond Amersfoort wordt de intercitydienstregeling fors gewijzigd. In Amersfoort, Zwolle en Utrecht worden treinen niet meer gecombineerd en gesplitstt. In plaats daarvan worden er zogenoemde cross-platform aansluitingen gecreëerd. De treinen vanuit Zwolle gaan ieder half uur naar Rotterdam. De intercity Enschede – Amersfoort wordt een kwartier verlegd en gaat één keer per uur door naar Den Haag en één keer per uur door naar Schiphol. Er rijdt daarnaast één keer per uur een intercity Amersfoort – Schiphol en Amersfoort – Den Haag, zodat er op deze routes halfuursverbindingen blijven. De spits intercity Deventer – Amersfoort gaat niet meer door naar Rotterdam, maar naar Amsterdam.
De internationale treinen gaan tussen Amersfoort en Hengelo als extra trein naast de reguliere intercity rijden. Daardoor ontstaan er per richting tussen beide steden zeven extra treinen per dag. Na Amersfoort gaan de internationale treinen naar Amsterdam, in plaats van Schiphol. Meer over de wijzigingen rond Amersfoort en Twente.

Eindhoven – Maastricht / Heerlen
Tussen Eindhoven en Sittard gaat er ieder kwartier een intercity rijden. De intercity Almaar – Maastricht / Heerlen wil NS per 2013 uitsluitend naar Maastricht laten rijden. De intercity Schiphol – Eindhoven wordt doorgetrokken naar Heerlen. De meeste reizigers gaan er op vooruit, uitgezonderd enkele doorgaande reizigers vanuit Heerlen richting Tilburg of de Maaslijn. Meer over de nieuwe dienstregeling regio Limburg.

Kleine wijzgingen
Er zijn verder een aantal kleine wijzigingen. Zo gaat de stoptrein vanuit Dordrecht richting Breda in de daluren vijftien minuten later rijden, waardoor een half uursverbinding Lage Zwaluwe – Dordrecht ontstaat.
Of de dienstregeling 2013 het toelaat dat het station Utrecht Leidsche Rijn wordt geopend is nog onduidelijk. Op het drukke traject Utrecht – Woerden hebben NS en ProRail moeite de nieuwe halte in de dienstregeling in te passen.

Overigens is de dienstregeling 2013 nog niet definitief. NS heeft het landelijk consumentenoverleg LOCOV om een advies gevraagd. Daarna neemt NS een definitief besluit.