fbpx

Dienstregeling 2018: De belangrijkste wijzigingen op een rij

Op 10 december 2017 gaat dienstregeling 2018 in. NS wil op diverse trajecten meer treinen laten rijden. Vooral tussen Amsterdam en Eindhoven zal dat merkbaar zijn. Maar ook op andere plekken wijzigt de dienstregeling. Al in februari zette Treinreiziger.nl de belangrijkste wijzigingen op een rij. Dit overzicht is nu aangepast naar de huidige inzichten.

Inmiddels is namelijk duidelijk dat niet alle gewenste verbeteringen per 10 december haalbaar zijn. Zo komt de sneltrein Zwolle – Enschede pas later. Ook de snelle trein naar Brussel kan nog niet per 10 december gerealiseerd worden. Wel is de bedoeling dat beide wijzigingen in de loop van 2018 alsnog worden doorgevoerd.

De belangrijkste wijzigingen op een rij:

  • Overdag 6x per uur een verbinding Amsterdam – Eindhoven, in de avonduren 4x p/u (twee keer per uur moet er overgestapt worden te Utrecht).
  • In de avonduren (en de vroege ochtenduren) gaan er meer treinen rijden tussen Schiphol – Nijmegen / Eindhoven.
  • In de spits gaan er meer Sprinters rijden tussen Utrecht en Houten Castellum.
  • 2x per spits komt er een snelle intercity Vlissingen – Roosendaal, en door richting Rotterdam en Amsterdam als reguliere trein.
  • Tussen Zwolle en Meppel meer treinen op werkdagen: 2x per uur een Sprinter, 2x per uur een snelle intercity (deze verbetering had stond eigenlijk al gepland voor de huidige dienstregeling).
  • Sprinters Zwolle – Kampen en Zwolle – Enschede worden overgenomen van NS door Syntus-Keolis.
  • De geplande nieuwe sneltrein Zwolle – Enschede start pas na de zomer van 2018. Tot die tijd rijdt de trein al wel tussen Raalte en Enschede.
  • De bedoeling was dat er per dienstregeling 2018 er een snelle trein Groningen – Winschoten in de ochtendspits zou gaan rijden. Deze trein zal echter nog niet per december 2018 gaan rijden.
  • Keolis start een treindienst Hengelo – Bad Bentheim – Bielefeld.
  • De bedoeling was dat de intercity Amsterdam – Brussel 12x per dag gaat rijden (nu 16x per dag), en deze stopt niet meer te Den Haag HS, Dordrecht en Roosendaal, maar wel in Breda. Dit zal echter nog niet per 10 december zijn, maar pas begin 2018.
  • Vanuit Den Haag zou er 4x per dag een intercity naar Brussel gaan rijden via Rotterdam, Breda, Noorderkempen en Antwerpen. Dit zal echter nog niet per 10 december zijn, maar vanaf begin 2018.
  • De Eurostar Amsterdam – Londen gaat rijden. Vanaf het voorjaar van 2018 moet de trein 2x per dag gaan rijden.

Het Nederlandse spoor wordt steeds drukker. Daardoor wordt het steeds moeilijker om alle wensen van alle vervoerders in te willigen. Zo krijgen sommige treinen een iets langere reistijd omdat goederenvervoerders meer ruimte op het spoor willen.

94 gedachten aan “Dienstregeling 2018: De belangrijkste wijzigingen op een rij”

  1. Maurice Joosten schreef:

    Als er werkelijk meer intercity’s tussen Amsterdam en Eindhoven gaan rijden zou ik er voor pleiten de IC Venlo – Amsterdam/Schiphol weer los te koppelen van die van/naar Heerlen. Dat splitsen/combineren werkt m.i. alleen maar vertraging in de hand en zorgt sowieso voor een langere reistijd. Ik begrijp eerlijk gezegd sowieso niet waarom de (vrijliggende) IC Den Haag – Venlo moest worden ingekort tot Eindhoven, om vervolgens het stuk Eindhoven – Venlo te verknopen met de (nu niet meer vrijliggende) IC Schiphol – Heerlen.

    1. Splitsen en combineren in Eindhoven verdwijnt inderdaad. De precieze lijnvoering heb ik expres niet benoemd, want die verschilt in de avonduren weer van overdag. Intercity’s uit Enkuizen gaan doorrijden richting Eindhoven.

      1. Bert schreef:

        Het wordt inderdaad Enkhuizen-Amsterdam-Eindhoven-Heerlen en Schiphol-Eindhoven-Venlo. Trein uit Den Haag is ingekort omdat o.a. de opstel/schoonmaaksporen in Venlo te kort zijn voor de combinatie van negen rijtuigen en twee locomotieven.

        1. J. Bouman schreef:

          Te gek voor woorden dat voorgesteld wordt Den Haag HS niet meer als halteplaats op te nemen in de dienstregeling. Den Haag is in de eerste plaats regeringsstad met ambtenaren die vrijwel dagelijks voor hun werk naar Brussel moeten reizen en v.v. Bovendien vraag ik me af wat het nut is om de trein in Rotterdam zo lang te laten wachten voordat die verder kan. Als daar wat minuten vanaf worden gehaald dat kan de trein zonder problemen in Den Haag HS blijven stoppen. Bovendien zou de NS dan eindelijk eens zijn klantvriendelijkheid kunnen tonen.

        2. DDietzen schreef:

          Het is enigszins lastig stoppen op Den Haag HS als de Benelux over de HSL gaat.

  2. Maurice Joosten schreef:

    Het valt mij op dat de Benelux over de klassieke lijn verdwijnt. Jammer, want ik heb begrepen dat die omweg en kopmaken via Breda de trein net zo langzaam of nog langzamer maakt dan nu, ondanks dat ie over de HSL gaat rijden. En Roosendaal verliest zijn internationale intercity-stopplaats. Ik zou voorstander zijn van het plan voor een intercity Eindhoven – Breda – Antwerpen.

    1. Het schrappen van Den Haag levert wezenlijk tijdvoordeel op, via Breda nauwelijks. Mijn pleidooi zou zijn snelle IC Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Antwerpen – Brussel, de Belgische IC Essen – Brussel / Charleroi doortrekken naar Roosendaal, en daarnaast inderdaad een IC Eindhoven – Antwerpen. In de toekomst wellicht doorgetrokken als Düsseldorf – Antwerpen.

    2. Guido van Dam schreef:

      Vreemd ‘rekensommetje’ in jouw tweede zin. Klopt niet.

    3. hanzeboog2012 schreef:

      Tussen Rotterdam – Brussel zal de Benelux + via de HSL niet sneller zijn dan via Roosendaal. Dit vanwege kopmaken in Breda en de stop bij station Noorderkempen (Brecht).

      Wel heeft het voordelen voor reizigers afkomstig van Oost Brabant (Den Bosch) en Gelderland (Arnhem/Nijmegen) die flinke tijdswinst kunnen boeken t.o.v. de huidige route via Roosendaal. Die tijdswinst kan echt 40 minuten zijn.

      Maar hopelijk zal de aansluiting van de IC Zwolle – Roosendaal goed zijn bij Breda op de Benelux +. Anders verdampt de flinke tijdswinst.

      Een snelle IC Amsterdam – Brussel die rechtstreeks vanaf Rotterdam naar Antwerpen is een illusie. Dit zal de NMBS nooit goedkeuren. Want als aandeelhouder van de Thalys met 50% willen ze niet volledig weggeconcurreerd worden tussen Amsterdam – Brussel door een goedkopere en flexibelere IC.

      De rechtstreekse IC op de HSL Schiphol – Antwerpen is t.o.v. de Thalys & Eurostar 320 slechts 15 – 20 minuten langzamer. De Thalys heeft een langere stop op Schiphol, Rotterdam C en Antwerpen C. Daarnaast wordt het verschil gemaakt tussen Hoofddorp – Rotterdam Noord en Barendrecht – Antwerpen Noord waar echt met hoge snelheid gereden kan worden.

      De NMBS was en is geen voorstander van 32 rechtstreekse snelle treinen tussen Amsterdam – Brussel omdat er niet genoeg vervoersmarkt voor is. En dat is terecht. De HSL Amsterdam – Brussel is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Parijs – Lyon.

      1. dries molenaar schreef:

        Er is nu een mix van de IC direct en de Benelux die naar het zuiden gaan. Eigenlijk zou er maar één snelle IC over de HSL rijden waarvan een gedeelte dan 1x per uur door rijdt naar Brussel. Net als de Benelux van vroeger. Hopelijk dan zonder Breda en Noorder-Kempen aan te doen. Had men de V250 gewoon in dienst weten te brengen dan had men die dienst nu. Maar wellicht was NSMBS daarom de gretige saboteur om de V250 totaal te doen afketsen op volstrekte onzin redenen.

        1. lezer schreef:

          Tja, misschien was de NS gewend geraakt om alle problemen af te wentelen op de reiziger, al dan niet met gedoogsteun van de politiek. De officiële informatie van NS naar buiten toe was tot 2013 dat de V250 een prima trein is, totdat de NMBS wat feiten naar buiten bracht. Dries Molenaar is daar nog steeds kwaad over…. NS moest eraan wennen dat de NMBS niet hetzelfde is als een burger die alle voorlichting maar als zoete koek dient te moeten slikken, ze kwamen de verkeerde tegen zoals we dat vroeger op straat zeiden. Overigens ben ik blij met de meeste dienstregelingsverbeteringen van de afgelopen 20 jaar. Zeker de Schipholreiziger en de Randstadreiziger (denk ook aan Almere) zijn er enorm op vooruit gegaan.

        2. Herman Dekker schreef:

          Ik rijd van Groningen via Schiphol naar Mechelen. Dat is een prima verbinding, maar nu wordt het maar afwachten. Het is zeker geen verbetering.

  3. RobinBoxtel schreef:

    Ik reis vaak van Boxtel naar Zwijndrecht. Ik ben van mening dat de huidige verbinding alles behalve soepel is. Op Tilburg heb ik een zeer lange overstap van +/- 20 minuten. Daarnaast heb ik uiteraard ook last van het feit dat de Intercity Den Haag Centraal – Venlo v.v. is verdwenen. Daardoor rijden er minder intercity’s van en naar Dordrecht. Het laatstgenoemde station komt er in de huidige dienstregeling bekaaid vanaf. Ik hoop dat er in 2018 daar wat aan gedaan wordt 😉

  4. geert zwiers schreef:

    Graag weer een vroegere intercity tussen Utrecht en Zwolle , het is toch raar dat je op zondagmorgen in ons moderne land niet om 10:00 in Groningen kunt zijn vanuit Utrecht.

    1. Mijls schreef:

      9.43 met overstap in Weesp en Almere Centrum. Vertrek is om 6.40 uit Utrecht Centraal.

      1. Anoniem schreef:

        07:10 is voldoende.
        Overstap in Hilversum en Amersfoort.

  5. Guido van Dam schreef:

    Zeeland mist nog steeds een soepele aansluiting op de rest van Brabant. Dat wordt twee keer overstappen; in Roosendaal en vervolgens in Breda op de treinen naar Brussel. Verder kan een mooie verbinding ontstaan tussen Brussel en Düsseldorf via Breda. Als er eindelijk ook een spoorlijn Breda-Utrecht komt, is er vanuit de Vlaamse Ruit een mooie snelle verbinding mogelijk via de noordvleugel van de Randstad met met Noord-Nederland.

  6. Michel Baars schreef:

    Ik hoop dat de sprinter tussen Roosendaal en Dordrecht weer wordt samengevoegd met de sprinter van Dordrecht naar Den Haag CS na het herstel van de Moerdijkbrug. De slechte aansluiting op Dordrecht maakt deze lijn erg onaantrekkelijk.

    1. Peter Overzier schreef:

      Zo te zien niet, Michel. Ondanks de vele klachten blijft NS volharden, ook al gaat dat, op den duur, vaste reizigers kosten. Overstappen is niet erg zolang er maar aansluiting is, maar helaas.

      1. Peter Overzier schreef:

        Wellicht kan het een optie zijn, ter compensatie van het wegvallen van de internationale trein in Dordrecht, om de Sprinters vanuit Roosendaal als IC tussen Dordrecht en Rotterdam te laten rijden. Jaren geleden was dat zo een perfecte verbinding!

  7. Frans Cruces schreef:

    Wat ik mis is een trein tussen Breda en Bergen op Zoom. BoZ heeft een spoor over waar die kan keren. Er ontstaat een kwartierverbinding met Roosendaal en Breda. Ipv Breda kan de lijn natuurlijk ook verderop beginnen, misschien in Eindhoven?

    1. Dominic schreef:

      BoZ heeft een spoor over? Ik ken BoZ goed dus dan ben ik erg benieuwd welk spoor dat is aangezien er maar 2 perronsporen zijn. Van de 2 andere sporen is het ene spoor buiten gebruik en het andere spoor is een lang opstelspoor voor goederentreinen, zonder perron. Dan kan de trein vanuit Breda beter doorrijden naar Vlissingen (zoals nu ook regelmatig gebeurd tijdens werkzaamheden). Dit houdt dan wel in dat reizigers tussen Vlissingen en BoZ moeten overstappen in Roosendaal wanneer ze richting randstad willen.

      1. Paco Cruces schreef:

        Heeft een spoor over, geen perron. Perron maken aan de stadskant, aansluiten richting Roosendaal. Met die nieuwe tunnel nu wat lastiger maar zeker mogelijk. Zal idd niet van vandaag op morgen zijn.

  8. WilleBill schreef:

    Het zou heel fijn zijn als er meer treinen gaan rijden tussen Schiphol en Nijmegen / Eindhoven want die stoppen op Bijlmer Arena en nu moet ik 18 minuten wachten voor een overstap……
    Nog fijner zou zijn als de trein vanuit Den Haag CS naar Leeuwarden / Groningen weer in Duivendrecht zou stoppen want dan kan ik van daaruit iedere 4-5 minuten met de metro naar Bijlmer Arena.

  9. René schreef:

    Graag weer een rechstreekse verbinding van Nieuw-Vennep naar amsterdam rai zoals het altijd was maar sinds december 2016 niet meer…….

  10. P.C. de Groot schreef:

    Wat is een ,,snelle” intercity zoals die genoemd wordt tussen Zwolle en Meppel?

    Arriva introduceert een sneltrein in de ochtenduren, waarom niet ook een sneltrein in de middagspits. Dat zou logiosch zijn.

    Wat opvalt is dat er kennelijk geen verbeteringen in Amersfoort zijn die de verslechteringen van eerdere dienstregelingen ongedaan maakt.

    De periferie valt opnieuw buiten de prijzen c.q. verbeteringen. De sterke assen: Almere – Schiphol en Amsterdam – Eindhoven vergen erg veel opnieuw een aderlating voor veel andere verbindingen.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Zwolle – Meppel moet Meppel- Leeuwarden zijn, excuus

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Verder is de ruimte in het materieel park beperkt om foto’s te groeien. Welke verslechtering voor Amersfoort doelt u? De overstap functie van Amersfoort is inderdaad deels verplaatst naar Zwolle.

  11. L. Essers schreef:

    Ik vind dat veel mensen die in Zuid-Limburg wonen echt niet blij zullen zijn als vanuit Heerlen geen rechtstreekse verbinding meer is met Schiphol, ook wij Limburgers reizen best vaak naar Schiphol. Zo zal voor ons Düsseldorf of Keulen een duidelijk alternatief zijn.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik snap dat een rechtstreekse verbinding met koffers het fijnst is. Ik denk dat anderen blij zijn dat Amsterdam Centraal wel weer rechtstreeks bereikbaar wordt.

      1. Daan schreef:

        En waarschijnlijk geven de IC naar Amsterdam CS en Schiphol aansluiting op elkaar in Utrecht, zoals ze al heel lang doen…

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Ik verwacht dat de aansluiting niet enorm goed zal zijn. Tussen Eindhoven – Utrecht rijden de treinen in een 10 minutenpatroon, maar tussen Utrecht – Schiphol rijden 4x per uur een trein (waarvan 2 uit de richting van Eindhoven). Dat betekent dat de overige treinen een minder goede overstap zullen bieden in Utrecht.

    2. Mijls schreef:

      In de avonduren is de wachttijd van de IC in Sittard 20 minuten voor de route van Heerlen naar Eindhoven.

    3. dries molenaar schreef:

      Jaja, een directe trein voor die één of twee ritjes per jaar. En alsof je ze makkelijk op die andere vliegvelden komt.

    4. Tim schreef:

      Limburgers vliegen meestal via Dusseldorf omdat dat veel dichterbij is dan Schiphol.

  12. Ralph J schreef:

    Waarom niet meer splitsen in Sittard zoals voorheen ook was? Voorste deel naar Maastricht en het achterste deel naar Heerlen…

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Men heeft besloten om het aantal treinen uit te breiden tussen Sittard en Eindhoven en daarom de treinen los te laten rijden

  13. Jacqueline W schreef:

    Oh? De Belg gaat ook niet meer in Dordrecht stoppen? Dus nóg een mogelijkheid minder in de spits om een beetje normaal van Dordt naar Rotterdam te reizen. Sinds het verdwijnen van de intercity naar Den Haag 2x per uur én de beroerde sprinterdienst (mensen uit bv Breda halen door vertraging vaak hun overstap niet in Dordrecht) wordt het in Dordt inderdaad steeds ‘rotter’…

    1. T de B schreef:

      En Leiden Centraal dan? Daar wordt per dag drie keer zoveel gebruik van gemaakt door reizigers en al jaren dendert de Benelux er gewoon doorheen. “In het kader van het versnellen van de Benelux,” zeggen ze. Vandaar dat de trein nu 7 minuten in Den Haag stopt en 11 in Rotterdam…

      1. Rian van der Borgt schreef:

        Met het verleggen naar de HSL zal de Benelux ook niet meer door Leiden rijden.

    2. Dominic schreef:

      Vier intercity’s tussen Dordrecht en Rotterdam is in principe toch voldoende? Heb je een kwartierdienst, net zoals tussen Utrecht en Rotterdam bijvoorbeeld, niks mis mee. In het verleden is Dordrecht gewoon verwend geweest met 7 intercity’s per uur naar Rotterdam waardoor het nu lijkt alsof Dordrecht er bekaaid vanaf komt. Het enige waar Dordrecht bekaaid mee afkomt is de verbinding richting Breda en verder Brabant in.

      1. Geert-Jan schreef:

        Gezien de forensenstad met het daarbij behorende verkeer was het geen luxe hoor. En minder reinen is altijd even wennen. Als het inderdaad een mooie kwartierdienst is, dan zou het nog enigszins kloppen. Aansluitingen in Rotterdam zijn vaak slecht en wisselt per uur. Verder zijn verbindingen naar Brabant en Belgie nu slecht of veel langer.

  14. Julian schreef:

    Dordt naar Rotterdam wordt randstadrail….duurt allen effuh

  15. Ivo schreef:

    Vanuit Echt naar Heerlen mogen de stoptreinen en intercity’s veel beter aansluiten op elkaar. Iedere dag een half uur (15 minuten enkele reis) wachten op aansluiting en of de volgende trein pas vertrekt. Met dank aan de nieuwe dienstregeling vanaf december 2016.

    1. Tim schreef:

      De aansluitingen tussen Arriva en NS in Limburg worden in de nieuwe dienstregeling flink verbeterd.

  16. Fulvio schreef:

    Leuk allemaal van de ns, maar ze zouden beter inzetten op soepele overstappen tussen verschillende verbindingen zodat er weer een coherent systeem ontstaat. Sinds 2017 zijn er talloze overstappen verslechterd en zit er vaak een gat van enkele minuten tussen een fatsoenlijke aansluiting. Onbegrijpelijk en hopelijk vanaf december weer voorbij.

  17. Henk Tellekamp schreef:

    Nu rijdt de eerste IC Brussel vanaf Rotterdam C pas om 7.08. Gaat met de nieuwe dienstregeling deze trein ook eerder rijden? Zou gunstiger zijn voor mijn overstap op Brussel Noord,op de IC naar Luxemburg.

    1. Rian van der Borgt schreef:

      De IC Brussel blijft op dezelfde tijden rijden als nu. Er is wel een vroegere IC naar Brussel gevraagd, minimaal vanaf Breda en ‘s avonds een latere IC van brussel tot minimaal Breda maar dat willen NS en NMBS niet. Klaag dus vooral – pas bij voldoende klachten zien NS en NMBS dat als een probleem.

    2. dries molenaar schreef:

      Daar laten wel speciaal een extra trein voor rijden. Op de HSL is er voor 07:00 geen verkeer en de omwonenden koesteren dat. Het is al met moeite dat onderhoud nog ‘s nacht uitgevoerd mag worden.

  18. HL schreef:

    Kan de nieuwe IC Den Haag CS – Brussel, 4x per dag ook in Delft stoppen, net zoals de IC Den Haag CS – Eindhoven.

  19. Iris schreef:

    Intercity Zwolle-Roosendaal stopte vroeger altijd in Arnhem Zuid, tot de vorige dienstregeling. Niet alleen ik, maar meerdere mensen heb ik hierover horen klagen dat deze stop ertussenuit gehaald is. Vaak wordt de overstap niet gehaald. Graag Arnhem Zuid weer in dat traject!

    1. Bert schreef:

      Arnhem Zuid is geen intercitystation, en daarmee vrij logisch dat enkel Sprinters dit station aan doen. Zo te zien vallen de overstappen op Arnhem en Nijmegen ri. Zwolle (7min) resp. Roosendaal (9min) relatief mee. Als Intercity’s op alle in de spits drukke stations moeten stoppen, houden we geen snelle treinen meer over…

    2. Rian van der Borgt schreef:

      “altijd in Arnhem Zuid” was pas vanaf 2007 als ik me niet vergis. Daarvoor stopte hij alleen in Elst en nog wat langer geleden was er ook geen stop in Elst.
      Nu er 4 stoptreinen per uur rijden, kan het aantal haltes van de IC’s weer wat beperkt worden.

  20. Anoniem schreef:

    Vergeet ook niet dat de sprinters rondom ‘s-Hertogenbosch veranderd gaan worden qua lijnvoering en daardoor de Intercity Schiphol – Venlo versneld kan worden.

  21. Anoniem schreef:

    9600 wordt Ht-Dn en keert op zelfde treinnummer

    6600 wordt Ah-Ht-Ddr en keert op zelfdr teinnummer

  22. Ger Nijman schreef:

    Vraag: komen we in Castricum nu met een huppelfrequentie 19/11/19/11 te zitten? En heeft die althans ‘s avonds het voordeel dat ik niet meer 28’ in Haarlem hoef te wachten (wachtkamer met louche types en verschaald bier) maar weer in Sloterdijk kan overstappen richting Castricum?

    1. Vincent schreef:

      Daar gaat het wel naartoe ja. Hier in Zaandam wordt het nog erger: de IC naar Maastricht wordt hier 5 minuten vervroegd waardoor we hier op een 10/20/10/20 frequentie komen te zitten. Ook in de spits. Gaat leuk worden als ook materieel weg wordt genomen voor die verrekte 10-minuten-trein die natuurlijk weer pas op Amsterdam CS begint. Krijg je na 20 minuten wachten een sukkelig 4+4je VIRM ipv 4+6 of de zeldzamere 6+6. Of je moet niet verder willen dan Sloterdijk of Centraal, dan heb je ook nog de kans op een sardineblikje sorry ik bedoel SLT als sprinter naar Rotterdam of Rhenen.

  23. F.F.W. Beijerling schreef:

    Ik ben dankbaar voor, en trots op het in mijn beleving geweldig openbaar vervoer in Nederland!!!

    1. dries molenaar schreef:

      De volkskrant Pluim schreef ook al zoiets. Het zal bij de routine-zeurmensen niet aanslaan. Die willen, zoals hier keer op keer blijkt, een auto met chauffeur belevenis met een kortingskaartje wat altijd geldig is.

  24. Peter Roskott schreef:

    Vlissingen-Amsterdam CS via Schiphol naar Lelystad-Centraal. Tussen Vlissingen en Roosendaal alleen stop in Souburg, Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. Instellen sprinter (stoptrein) tussen Vlissingen en Roosendaal. Het laatste evt.doortrekken als IC naar Zwolle

    1. Tim schreef:

      Er moeten minimaal twee sprinters per uur rijden (contractueel verplicht) en voor ook nog een intercity is het aantal reizigers veel te laag.

  25. Antje schreef:

    Voor de mensen langs de HSL is het wel aardig dat de Eurostar gaat rijden. Nu hopelijk echt. Duidelijk dat de Velaro opleverproblemen Siemens een stuk minder aangerekend worden dan die van de V250 aan AnsaldoBreda. Er zit natuurliijk geen Belg meer bij Eurostar.

    1. F.F.W. Beijerling schreef:

      Verlicht mij a.u.b. Waarom “is het wel aardig” voor mensen langs HSL-Zuid, dat de Eurostar gaat rijden?

      1. Antje schreef:

        Wanneer je uit het keukenraam kijkt, op het HSL spoor, is het wel aardig dat er af en toe eens wat anders, moderns, langs komt. In plaats van de kolentreinen van IC-direct, zoals een dubbele Thalys in het donker of voorheen de V250 die prachtig was om te zien en nu straks de Velaro. Het aardige is dat je ook de snelheid kunt bepalen door het passeren van een vast punt uit te tellen. Thalys altijd nog boven de 200km/h ondanks de nabijheid van Rotterdam Centraal.

        1. F.F.W. Beijerling schreef:

          Aha! U bent liefhebster. ICD “kolentreinen,” ludiek uitgedrukt. Van tijd tot tijd begeef ik mij naar de noordelijke inrit/uitrit van de Groene Hart Boortunnel (op enkele honderden meters van “mijn” vroegere HSL-Zuid Informatiecentrum, waar ik met veel arbeidsvoldoening alle jaren van zijn openstelling heb gewerkt als projectvoorlichter HSL-Zuid) om daar op het viaduct dat de HSL-sporen overspant, treinen te spotten. Ik verheug mij op de komst van de Eurostar 320 Velaro treinen, 16 rijtuigen lang.

        2. Antje schreef:

          Ach ja, kolentreinen zijn natuurlijk te zwaar maar ooit dacht ik, zijnde uit een tuindersfamilie, bij het lezen over de grensovergang naar Spanje dat het toch wel interessant kon zijn om oude TGV-duplex’s geschikt te maken voor lichte vracht en dat je dan groente, fruit en bloemen uit Spanje behoorlijk snel in Parijs, Brussel of Barendrecht moet kunnen brengen. De vraag is natuurlijk wat je op de retourrit als vracht mee kan nemen. Fruit uit de haven? De oude TGVs worden nu gebruikt voor de tientjes treinen naar het Zuiden. Spanje heeft geloof ik nog wel een rangeerterrein vol staan met niet in gebruik zijnde TGVs. Die had men ook als Beneluxtrein kunnen gebruiken hoewel het aanpassen en certificeren wellicht ook een jaar of twee vraagt.

  26. Arjan Krabbenbos schreef:

    Kan de IC Vlissingen van Amsterdam niet doorrijden naar Almere Centrum. Kunnen de Haarlemmers ook overstapvrij naar de groeistad in de Flevopolder.
    Noorderkempen krijgt eindelijk een verbinding met Breda en verder, wat al eigenlijk had moeten gebeuren met de Fyra treinen!
    Sprinter Vlissingen na Roosendaal laten doorrijden naar Zwolle via Arnhem zoals dat ook jaren geleden ook was.
    Ic Vlissingen als echte IC laten rijden met stops in Middelburg Goes Bergen op Zoom Roosendaal Dordrecht Rotterdam Centraal Den Haag HS Leiden Centraal Haarlem Amsterdam Centraal Almere Centrum
    De Sprinter Haarlem -Leiden Centraal verlengen naar Den Haag HS Delft Schiedam C Rotterdam C Dordrecht en Breda
    De Sprinter Zwolle Lelystad Amsterdam verlengen via Haarlem naar Zandvoort
    De Connexxion trein verlengen van Ede Wageningen naar Arnhem Centraal en van Utrecht Centraal naar Barneveld Zuid
    R Nettrein verlengen van Alphen aan den Rijn naar Gouda Goverwelle en dan terug naar tot aan Leiden Centraal
    Arriva spurt van Den Haag Centraal naar Geldermalsen en Tiel
    Elektrisch
    Dieseltrein Tiel Arnhem centraal verlengen naar Winterswijk
    Dieseltrein Apeldoorn Zutphen verlengen naar Winterswijk
    Zwolle Kampen verlengen naar Emmeloord en Urk
    Emmeloord wordt een tussenhalte voor de trein Lelystad naar Heerenveen Drachten en Groningen
    Weert-Mol Mechelen elektrisch
    Roermond Monchengladbach met diesel
    Den Haag Eindhoven verlengen naar Maastricht
    Hoorn Kersenboogerd Leiden Centraal verlengen naar Den Haag Centraal
    IC Oostende _Essen Roosendaal zoals dat jaren geleden ook was

    1. Tim schreef:

      U heeft zeker een heel grote zak geld beschikbaar.

  27. Arjan Krabbenbos schreef:

    Nieuwe stations moeten er komen in Schiedam Kethel Leidschendam Noord Staphorst Groningen Hoogkerk Nispen Udenhout Nuenen America en Grubbenvorst
    Alle plaatsen met meer dan een station moeten de toevoeging Centrum krijgen m u v Enschede en Hegelo dat Hbf genoemd kan worden vanwege de Duitse treinen daar.
    Station Groningen moet Groningen Hoofdstation/Hbf worden vernoemd

  28. Arjan Krabbenbos schreef:

    Station Horst Sevenum kan worden vernoemd in Hegelsom naar aanlediing van gemeentelijke herindeling daar

  29. Arjen schreef:

    In de avonduren is het aantal sprinters op de route Weesp – Naarden-Bussum – Hilversum flink gesnoeid, wordt hier nog naar gekeken? Iedereen klaagt zich wezenloos, maar of er wat gebeurt is onduidelijk.

    1. jan schreef:

      Reis regelmatig in de avonduren van Duivendrecht naar Bussum-Zuid. Ben inderdaad benieuwd of er meer treinen gaan rijden. Er zijn al veel klachten over geweest. Na een avonddienst ben ik soms pas om 0.30 0f later thuis. En ik ben niet de enige reiziger die hiervan gebruik maakt.

    2. Tim schreef:

      Nee, er rijden daar in de avond nog steeds 2 sprinters per uur. Elders in Nederland rijdt er vaak maar 1 sprinter per uur.

  30. Lisa schreef:

    Ik hoop dat er iets veranderd in de dienstregeling richting Groningen, wat vanuit de randstad niet voor kwart over 8 smorgens te bereiken is op een doordeweekse dag… (vanuit Lelystad om kwart over 7, maar helaas is Lelystad zelf nog niet te bereiken voor kwart voor 7… )

  31. Ben schreef:

    Het is waanzinnig dat een stad als lelystad waarvan 70% van de inwoners een band heeft met Amsterdam er geen rechtstreekse ic treinverbinding is . De reistijd is enorrm toegenomen en overstappen in almere is een staanplaats. NS bedankt. Ik ga als dit niet veranderd ga ik weer met de auto

    1. Tim schreef:

      Buiten de spits waren de intercity’s Lelystad-Amsterdam tot Almere vrijwel leeg.

  32. Floris schreef:

    Overigens zag ik intern dat er een kaartje via Breda-Grens aan komt, die een stuk duurder is dan de huidige prijs via Roosendaal (op basis van NL vrij reizen). Blijkbaar moet je dus meer gaan betalen voor de intercity. Erg jammer, want het kaartje is dan ineens bijna 50% duurder en dan wordt Antwerpen minder aantrekkelijk 🙁

  33. Paul schreef:

    Kan de intercity van Zwolle naar Den Haag weer een stop maken in Duivendrecht.

  34. Juul schreef:

    Fijn die 10-minutentreinen op het traject Eindhoven-Amsterdam, maar in Zaltbommel kun je nog steeds maar slechts 2x per uur richting Utrecht of Den Bosch. Eigenlijk niet normaal op zo’n druk traject. Is er kans dat daar eens wat aan wordt gedaan?
    En wat te denken als je richting Tilburg (sprinter) wilt, dan is de overstaptijd in Den Bosch bijna een half! uur. En naar Nijmegen overstaptijd 20 minuten. Zo gaat de lol er wel af om met de trein te reizen.

    1. Tim schreef:

      Twee sprinters per uur vanaf Zaltbommel is gezien de vraag ruim voldoende.

    2. marc schreef:

      Zaltbommel: nog geen 30.000 inwoners.
      De steden op de lijn Amsterdam – Utrecht – ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven hebben agglomeraties van resp. 850.000 (aggl. 1,4 milj), 350.000 (aggl. 660.000), 150.000 en 230.000 (aggl. 750.000) 😀

  35. Gve schreef:

    En wat hebben al die extra treinen bij houten, Geldermalsen voor consequenties voor reiziger uit tiel?

  36. Engbert schreef:

    Wat betekend de verandering tussen Leeuwarden en Meppel (Zwolle) voor de verbinding Wolvega – Schiphol?
    kan dat nog rechtstreeks, of moeten we straks twee keer overstappen?

    1. Hildebrand van Kuyeren, Treinreiziger.nl schreef:

      Niet meer rechtstreeks, maar met één overstap (in Steenwijk). Vanaf Steenwijk blijft de rechtstreekse intercity naar Schiphol bestaan.

  37. Albert vd Veen schreef:

    Regelmatig maak ik gebruik van de verbinding Zwolle-Venray. In Nijmegen heb je dan een overstap van 32 !! minuten. Kunnen NS en Arriva samen om de tafel gaan zitten om hier een oplossing voor te bedenken? Ik en met mij vele anderen wellicht zullen hiermee geholpen zijn.

    1. Pieter schreef:

      Nijmegen – Venray is een kwartiersdienst dus je hoeft nooit langer dan 15 minuten te wachten.

  38. Liesbeth schreef:

    Wordt er ook nog naar de te lange wachttijd gekeken in Breda? Vroeger was de reistijd 55 minuten tussen Dordrecht en Eindhoven. Nu moet ik vaak 20 minuten in de kou staan in Breda en is de reistijd daardoor veel langer geworden.

  39. johannisbakker schreef:

    ik moet elke morgen om 7 uur op schiphol zijn van uit almere , en ik zit vast aan die verveleden stoptrein die ook nog is 10 min op weesp gaat stil staan, alsjeblieft doe hier wat aan!!!

  40. B@er Moors schreef:

    Graag een snelle sprinter naar Eindhoven zodat er gemakkelijker gereist/over gestapt kan worden op de overige snelle treinen.

  41. P. Leering schreef:

    Wanneer stopt de IC vanuit Den Helder richting Maastricht c.q. Nijmegen vice versa ook op station Amsterdam Bijlmer Arena?

  42. J.v. Oosterhout schreef:

    Ik reis dagelijks van lage zwaluwe naar Boxtel.en terug
    Ik ben van mening dat de huidige verbinding alles behalve soepel is.In Breda loop ik net de Intercity mis naar Tilburg dit is maar 2 minuten verschil , komt de sprinter van Dordrecht eerder dan kan ik de aansluiting in tilburg naar Boxtel ook halen. Op Tilburg heb ik een zeer lange overstap van meer dan 20 minuten. Daarnaast heb ik uiteraard ook last van het feit dat de bussen niet aansluiten vanaf het station in lage zwaluwe en ook niet in breda naar lage zwaluwe.
    Een aantal jaren geleden deed ik maar 40 minuten over het traject lage zwaluwe- boxtel nu ben ik meer dan 70 min onderweg.
    En omdat de bus aansluiting ook niet goed is ben hier ook 35 minuten mee kwijt dus totaal reistijd nu 115 minuten en voor de nieuwe dienstregeling van 2017 50 minuten.Is dit niet te verbeteren .

  43. K. Moussaoui schreef:

    Jammer dat er in het traject Culemborg-Den Bosch nog steeds maar 2 sprinters per uur rijden. Dit traject is een druk traject dus snap niet dat hier niet meer treinen worden ingezet

  44. Tom Bex schreef:

    Hartelijk dank NS planners. Weer een planning waar het wormvormige aanhangelsel van Nederland, Limburg, er weer langer over doet om in de Randstad te komen. Bij de dienstregeling van 2016 deed ik dagelijks over het traject Roermond – Amsterdam Zuid 1 uur en 50 minuten. Door het koppelen van treinen in Eindhoven werd dit in de regeling van 2017 1 uur en 54 minuten en nu wordt het al altijd overstappen in Eindhoven of Utrecht en nog langer reizen. Blijkbaar houdt Nederland op achter Eindhoven. De onrendabele lijnen zijn al overgegaan in andere handen en de enkele intercity lijntjes naar Limburg worden als laatste ingeplakt. Blijkbaar is het niet mogelijk om de treinen vanuit Limburg niet aan te laten sluiten op de 10 minuten regeling van Eindhoven – Amsterdam.
    Als er op de stations Eindhoven en/of Utrecht niet zolang zou worden stil gestaan zou mijn dagelijkse rit zelfs nog korter kunnen dat 1 uur en 50 minuten. Maar nee, het wordt met elke dienst regeling langer en omslachtiger. Beste NS probeer ook eens aan de mensen te denken die dagelijks vanuit het mooie Limburg voor hun werk naar de Randstad moeten reizen. Zij moeten al zo’n lange reis maken en willen zo kort mogelijk reizen. In theorie is dit mogelijk. Nu de praktijk nog.

  45. Peter schreef:

    Als je zo ver van je werk woont is dat je eigen keuze. Niet zeuren

Laat een antwoord achter aan Jacqueline W Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *