X

Dienstregeling 2018: De belangrijkste wijzigingen op een rij

Op 10 december 2017 gaat dienstregeling 2018 in. NS wil op diverse trajecten meer treinen laten rijden. Vooral tussen Amsterdam en Eindhoven zal dat merkbaar zijn. Maar ook op andere plekken wijzigt de dienstregeling. Al in februari zette Treinreiziger.nl de belangrijkste wijzigingen op een rij. Dit overzicht is nu aangepast naar de huidige inzichten.

Inmiddels is namelijk duidelijk dat niet alle gewenste verbeteringen per 10 december haalbaar zijn. Zo komt de sneltrein Zwolle – Enschede pas later. Ook de snelle trein naar Brussel kan nog niet per 10 december gerealiseerd worden. Wel is de bedoeling dat beide wijzigingen in de loop van 2018 alsnog worden doorgevoerd.

De belangrijkste wijzigingen op een rij:

  • Overdag 6x per uur een verbinding Amsterdam – Eindhoven, in de avonduren 4x p/u (twee keer per uur moet er overgestapt worden te Utrecht).
  • In de avonduren (en de vroege ochtenduren) gaan er meer treinen rijden tussen Schiphol – Nijmegen / Eindhoven.
  • In de spits gaan er meer Sprinters rijden tussen Utrecht en Houten Castellum.
  • 2x per spits komt er een snelle intercity Vlissingen – Roosendaal, en door richting Rotterdam en Amsterdam als reguliere trein.
  • Tussen Zwolle en Meppel meer treinen op werkdagen: 2x per uur een Sprinter, 2x per uur een snelle intercity (deze verbetering had stond eigenlijk al gepland voor de huidige dienstregeling).
  • Sprinters Zwolle – Kampen en Zwolle – Enschede worden overgenomen van NS door Syntus-Keolis.
  • De geplande nieuwe sneltrein Zwolle – Enschede start pas na de zomer van 2018. Tot die tijd rijdt de trein al wel tussen Raalte en Enschede.
  • De bedoeling was dat er per dienstregeling 2018 er een snelle trein Groningen – Winschoten in de ochtendspits zou gaan rijden. Deze trein zal echter nog niet per december 2018 gaan rijden.
  • Keolis start een treindienst Hengelo – Bad Bentheim – Bielefeld.
  • De bedoeling was dat de intercity Amsterdam – Brussel 12x per dag gaat rijden (nu 16x per dag), en deze stopt niet meer te Den Haag HS, Dordrecht en Roosendaal, maar wel in Breda. Dit zal echter nog niet per 10 december zijn, maar pas begin 2018.
  • Vanuit Den Haag zou er 4x per dag een intercity naar Brussel gaan rijden via Rotterdam, Breda, Noorderkempen en Antwerpen. Dit zal echter nog niet per 10 december zijn, maar vanaf begin 2018.
  • De Eurostar Amsterdam – Londen gaat rijden. Vanaf het voorjaar van 2018 moet de trein 2x per dag gaan rijden.

Het Nederlandse spoor wordt steeds drukker. Daardoor wordt het steeds moeilijker om alle wensen van alle vervoerders in te willigen. Zo krijgen sommige treinen een iets langere reistijd omdat goederenvervoerders meer ruimte op het spoor willen.

This post was last modified on December 4, 2017, 9:38 am

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (94)

  • Wat betekend de verandering tussen Leeuwarden en Meppel (Zwolle) voor de verbinding Wolvega - Schiphol?
    kan dat nog rechtstreeks, of moeten we straks twee keer overstappen?

    • Niet meer rechtstreeks, maar met één overstap (in Steenwijk). Vanaf Steenwijk blijft de rechtstreekse intercity naar Schiphol bestaan.

  • Regelmatig maak ik gebruik van de verbinding Zwolle-Venray. In Nijmegen heb je dan een overstap van 32 !! minuten. Kunnen NS en Arriva samen om de tafel gaan zitten om hier een oplossing voor te bedenken? Ik en met mij vele anderen wellicht zullen hiermee geholpen zijn.

  • Wordt er ook nog naar de te lange wachttijd gekeken in Breda? Vroeger was de reistijd 55 minuten tussen Dordrecht en Eindhoven. Nu moet ik vaak 20 minuten in de kou staan in Breda en is de reistijd daardoor veel langer geworden.

  • ik moet elke morgen om 7 uur op schiphol zijn van uit almere , en ik zit vast aan die verveleden stoptrein die ook nog is 10 min op weesp gaat stil staan, alsjeblieft doe hier wat aan!!!

  • Graag een snelle sprinter naar Eindhoven zodat er gemakkelijker gereist/over gestapt kan worden op de overige snelle treinen.

  • Wanneer stopt de IC vanuit Den Helder richting Maastricht c.q. Nijmegen vice versa ook op station Amsterdam Bijlmer Arena?

  • Ik reis dagelijks van lage zwaluwe naar Boxtel.en terug
    Ik ben van mening dat de huidige verbinding alles behalve soepel is.In Breda loop ik net de Intercity mis naar Tilburg dit is maar 2 minuten verschil , komt de sprinter van Dordrecht eerder dan kan ik de aansluiting in tilburg naar Boxtel ook halen. Op Tilburg heb ik een zeer lange overstap van meer dan 20 minuten. Daarnaast heb ik uiteraard ook last van het feit dat de bussen niet aansluiten vanaf het station in lage zwaluwe en ook niet in breda naar lage zwaluwe.
    Een aantal jaren geleden deed ik maar 40 minuten over het traject lage zwaluwe- boxtel nu ben ik meer dan 70 min onderweg.
    En omdat de bus aansluiting ook niet goed is ben hier ook 35 minuten mee kwijt dus totaal reistijd nu 115 minuten en voor de nieuwe dienstregeling van 2017 50 minuten.Is dit niet te verbeteren .

  • Jammer dat er in het traject Culemborg-Den Bosch nog steeds maar 2 sprinters per uur rijden. Dit traject is een druk traject dus snap niet dat hier niet meer treinen worden ingezet

  • Hartelijk dank NS planners. Weer een planning waar het wormvormige aanhangelsel van Nederland, Limburg, er weer langer over doet om in de Randstad te komen. Bij de dienstregeling van 2016 deed ik dagelijks over het traject Roermond - Amsterdam Zuid 1 uur en 50 minuten. Door het koppelen van treinen in Eindhoven werd dit in de regeling van 2017 1 uur en 54 minuten en nu wordt het al altijd overstappen in Eindhoven of Utrecht en nog langer reizen. Blijkbaar houdt Nederland op achter Eindhoven. De onrendabele lijnen zijn al overgegaan in andere handen en de enkele intercity lijntjes naar Limburg worden als laatste ingeplakt. Blijkbaar is het niet mogelijk om de treinen vanuit Limburg niet aan te laten sluiten op de 10 minuten regeling van Eindhoven - Amsterdam.
    Als er op de stations Eindhoven en/of Utrecht niet zolang zou worden stil gestaan zou mijn dagelijkse rit zelfs nog korter kunnen dat 1 uur en 50 minuten. Maar nee, het wordt met elke dienst regeling langer en omslachtiger. Beste NS probeer ook eens aan de mensen te denken die dagelijks vanuit het mooie Limburg voor hun werk naar de Randstad moeten reizen. Zij moeten al zo’n lange reis maken en willen zo kort mogelijk reizen. In theorie is dit mogelijk. Nu de praktijk nog.