Nieuws

Dienstregeling 2018: De belangrijkste wijzigingen op een rij

Op 10 december 2017 gaat dienstregeling 2018 in. NS wil op diverse trajecten meer treinen laten rijden. Vooral tussen Amsterdam en Eindhoven zal dat merkbaar zijn. Maar ook op andere plekken wijzigt de dienstregeling. Al in februari zette Treinreiziger.nl de belangrijkste wijzigingen op een rij. Dit overzicht is nu aangepast naar de huidige inzichten.

Inmiddels is namelijk duidelijk dat niet alle gewenste verbeteringen per 10 december haalbaar zijn. Zo komt de sneltrein Zwolle – Enschede pas later. Ook de snelle trein naar Brussel kan nog niet per 10 december gerealiseerd worden. Wel is de bedoeling dat beide wijzigingen in de loop van 2018 alsnog worden doorgevoerd.

De belangrijkste wijzigingen op een rij:

  • Overdag 6x per uur een verbinding Amsterdam – Eindhoven, in de avonduren 4x p/u (twee keer per uur moet er overgestapt worden te Utrecht).
  • In de avonduren (en de vroege ochtenduren) gaan er meer treinen rijden tussen Schiphol – Nijmegen / Eindhoven.
  • In de spits gaan er meer Sprinters rijden tussen Utrecht en Houten Castellum.
  • 2x per spits komt er een snelle intercity Vlissingen – Roosendaal, en door richting Rotterdam en Amsterdam als reguliere trein.
  • Tussen Zwolle en Meppel meer treinen op werkdagen: 2x per uur een Sprinter, 2x per uur een snelle intercity (deze verbetering had stond eigenlijk al gepland voor de huidige dienstregeling).
  • Sprinters Zwolle – Kampen en Zwolle – Enschede worden overgenomen van NS door Syntus-Keolis.
  • De geplande nieuwe sneltrein Zwolle – Enschede start pas na de zomer van 2018. Tot die tijd rijdt de trein al wel tussen Raalte en Enschede.
  • De bedoeling was dat er per dienstregeling 2018 er een snelle trein Groningen – Winschoten in de ochtendspits zou gaan rijden. Deze trein zal echter nog niet per december 2018 gaan rijden.
  • Keolis start een treindienst Hengelo – Bad Bentheim – Bielefeld.
  • De bedoeling was dat de intercity Amsterdam – Brussel 12x per dag gaat rijden (nu 16x per dag), en deze stopt niet meer te Den Haag HS, Dordrecht en Roosendaal, maar wel in Breda. Dit zal echter nog niet per 10 december zijn, maar pas begin 2018.
  • Vanuit Den Haag zou er 4x per dag een intercity naar Brussel gaan rijden via Rotterdam, Breda, Noorderkempen en Antwerpen. Dit zal echter nog niet per 10 december zijn, maar vanaf begin 2018.
  • De Eurostar Amsterdam – Londen gaat rijden. Vanaf het voorjaar van 2018 moet de trein 2x per dag gaan rijden.

Het Nederlandse spoor wordt steeds drukker. Daardoor wordt het steeds moeilijker om alle wensen van alle vervoerders in te willigen. Zo krijgen sommige treinen een iets langere reistijd omdat goederenvervoerders meer ruimte op het spoor willen.

This post was last modified on 4 december 2017 09:38

Bekijk reacties

  • Als er werkelijk meer intercity's tussen Amsterdam en Eindhoven gaan rijden zou ik er voor pleiten de IC Venlo - Amsterdam/Schiphol weer los te koppelen van die van/naar Heerlen. Dat splitsen/combineren werkt m.i. alleen maar vertraging in de hand en zorgt sowieso voor een langere reistijd. Ik begrijp eerlijk gezegd sowieso niet waarom de (vrijliggende) IC Den Haag - Venlo moest worden ingekort tot Eindhoven, om vervolgens het stuk Eindhoven - Venlo te verknopen met de (nu niet meer vrijliggende) IC Schiphol - Heerlen.

    • Splitsen en combineren in Eindhoven verdwijnt inderdaad. De precieze lijnvoering heb ik expres niet benoemd, want die verschilt in de avonduren weer van overdag. Intercity's uit Enkuizen gaan doorrijden richting Eindhoven.

      • Het wordt inderdaad Enkhuizen-Amsterdam-Eindhoven-Heerlen en Schiphol-Eindhoven-Venlo. Trein uit Den Haag is ingekort omdat o.a. de opstel/schoonmaaksporen in Venlo te kort zijn voor de combinatie van negen rijtuigen en twee locomotieven.

        • Te gek voor woorden dat voorgesteld wordt Den Haag HS niet meer als halteplaats op te nemen in de dienstregeling. Den Haag is in de eerste plaats regeringsstad met ambtenaren die vrijwel dagelijks voor hun werk naar Brussel moeten reizen en v.v. Bovendien vraag ik me af wat het nut is om de trein in Rotterdam zo lang te laten wachten voordat die verder kan. Als daar wat minuten vanaf worden gehaald dat kan de trein zonder problemen in Den Haag HS blijven stoppen. Bovendien zou de NS dan eindelijk eens zijn klantvriendelijkheid kunnen tonen.

  • Het valt mij op dat de Benelux over de klassieke lijn verdwijnt. Jammer, want ik heb begrepen dat die omweg en kopmaken via Breda de trein net zo langzaam of nog langzamer maakt dan nu, ondanks dat ie over de HSL gaat rijden. En Roosendaal verliest zijn internationale intercity-stopplaats. Ik zou voorstander zijn van het plan voor een intercity Eindhoven - Breda - Antwerpen.

    • Het schrappen van Den Haag levert wezenlijk tijdvoordeel op, via Breda nauwelijks. Mijn pleidooi zou zijn snelle IC Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel, de Belgische IC Essen - Brussel / Charleroi doortrekken naar Roosendaal, en daarnaast inderdaad een IC Eindhoven - Antwerpen. In de toekomst wellicht doorgetrokken als Düsseldorf - Antwerpen.

    • Tussen Rotterdam - Brussel zal de Benelux + via de HSL niet sneller zijn dan via Roosendaal. Dit vanwege kopmaken in Breda en de stop bij station Noorderkempen (Brecht).

      Wel heeft het voordelen voor reizigers afkomstig van Oost Brabant (Den Bosch) en Gelderland (Arnhem/Nijmegen) die flinke tijdswinst kunnen boeken t.o.v. de huidige route via Roosendaal. Die tijdswinst kan echt 40 minuten zijn.

      Maar hopelijk zal de aansluiting van de IC Zwolle - Roosendaal goed zijn bij Breda op de Benelux +. Anders verdampt de flinke tijdswinst.

      Een snelle IC Amsterdam - Brussel die rechtstreeks vanaf Rotterdam naar Antwerpen is een illusie. Dit zal de NMBS nooit goedkeuren. Want als aandeelhouder van de Thalys met 50% willen ze niet volledig weggeconcurreerd worden tussen Amsterdam - Brussel door een goedkopere en flexibelere IC.

      De rechtstreekse IC op de HSL Schiphol - Antwerpen is t.o.v. de Thalys & Eurostar 320 slechts 15 - 20 minuten langzamer. De Thalys heeft een langere stop op Schiphol, Rotterdam C en Antwerpen C. Daarnaast wordt het verschil gemaakt tussen Hoofddorp - Rotterdam Noord en Barendrecht - Antwerpen Noord waar echt met hoge snelheid gereden kan worden.

      De NMBS was en is geen voorstander van 32 rechtstreekse snelle treinen tussen Amsterdam - Brussel omdat er niet genoeg vervoersmarkt voor is. En dat is terecht. De HSL Amsterdam - Brussel is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Parijs - Lyon.

      • Er is nu een mix van de IC direct en de Benelux die naar het zuiden gaan. Eigenlijk zou er maar één snelle IC over de HSL rijden waarvan een gedeelte dan 1x per uur door rijdt naar Brussel. Net als de Benelux van vroeger. Hopelijk dan zonder Breda en Noorder-Kempen aan te doen. Had men de V250 gewoon in dienst weten te brengen dan had men die dienst nu. Maar wellicht was NSMBS daarom de gretige saboteur om de V250 totaal te doen afketsen op volstrekte onzin redenen.

        • Tja, misschien was de NS gewend geraakt om alle problemen af te wentelen op de reiziger, al dan niet met gedoogsteun van de politiek. De officiële informatie van NS naar buiten toe was tot 2013 dat de V250 een prima trein is, totdat de NMBS wat feiten naar buiten bracht. Dries Molenaar is daar nog steeds kwaad over.... NS moest eraan wennen dat de NMBS niet hetzelfde is als een burger die alle voorlichting maar als zoete koek dient te moeten slikken, ze kwamen de verkeerde tegen zoals we dat vroeger op straat zeiden. Overigens ben ik blij met de meeste dienstregelingsverbeteringen van de afgelopen 20 jaar. Zeker de Schipholreiziger en de Randstadreiziger (denk ook aan Almere) zijn er enorm op vooruit gegaan.

          • Ik rijd van Groningen via Schiphol naar Mechelen. Dat is een prima verbinding, maar nu wordt het maar afwachten. Het is zeker geen verbetering.

  • Ik reis vaak van Boxtel naar Zwijndrecht. Ik ben van mening dat de huidige verbinding alles behalve soepel is. Op Tilburg heb ik een zeer lange overstap van +/- 20 minuten. Daarnaast heb ik uiteraard ook last van het feit dat de Intercity Den Haag Centraal - Venlo v.v. is verdwenen. Daardoor rijden er minder intercity's van en naar Dordrecht. Het laatstgenoemde station komt er in de huidige dienstregeling bekaaid vanaf. Ik hoop dat er in 2018 daar wat aan gedaan wordt ;-)

  • Graag weer een vroegere intercity tussen Utrecht en Zwolle , het is toch raar dat je op zondagmorgen in ons moderne land niet om 10:00 in Groningen kunt zijn vanuit Utrecht.

  • Zeeland mist nog steeds een soepele aansluiting op de rest van Brabant. Dat wordt twee keer overstappen; in Roosendaal en vervolgens in Breda op de treinen naar Brussel. Verder kan een mooie verbinding ontstaan tussen Brussel en Düsseldorf via Breda. Als er eindelijk ook een spoorlijn Breda-Utrecht komt, is er vanuit de Vlaamse Ruit een mooie snelle verbinding mogelijk via de noordvleugel van de Randstad met met Noord-Nederland.

  • Ik hoop dat de sprinter tussen Roosendaal en Dordrecht weer wordt samengevoegd met de sprinter van Dordrecht naar Den Haag CS na het herstel van de Moerdijkbrug. De slechte aansluiting op Dordrecht maakt deze lijn erg onaantrekkelijk.

    • Zo te zien niet, Michel. Ondanks de vele klachten blijft NS volharden, ook al gaat dat, op den duur, vaste reizigers kosten. Overstappen is niet erg zolang er maar aansluiting is, maar helaas.

      • Wellicht kan het een optie zijn, ter compensatie van het wegvallen van de internationale trein in Dordrecht, om de Sprinters vanuit Roosendaal als IC tussen Dordrecht en Rotterdam te laten rijden. Jaren geleden was dat zo een perfecte verbinding!

  • Wat ik mis is een trein tussen Breda en Bergen op Zoom. BoZ heeft een spoor over waar die kan keren. Er ontstaat een kwartierverbinding met Roosendaal en Breda. Ipv Breda kan de lijn natuurlijk ook verderop beginnen, misschien in Eindhoven?

    • BoZ heeft een spoor over? Ik ken BoZ goed dus dan ben ik erg benieuwd welk spoor dat is aangezien er maar 2 perronsporen zijn. Van de 2 andere sporen is het ene spoor buiten gebruik en het andere spoor is een lang opstelspoor voor goederentreinen, zonder perron. Dan kan de trein vanuit Breda beter doorrijden naar Vlissingen (zoals nu ook regelmatig gebeurd tijdens werkzaamheden). Dit houdt dan wel in dat reizigers tussen Vlissingen en BoZ moeten overstappen in Roosendaal wanneer ze richting randstad willen.

      • Heeft een spoor over, geen perron. Perron maken aan de stadskant, aansluiten richting Roosendaal. Met die nieuwe tunnel nu wat lastiger maar zeker mogelijk. Zal idd niet van vandaag op morgen zijn.

  • Het zou heel fijn zijn als er meer treinen gaan rijden tussen Schiphol en Nijmegen / Eindhoven want die stoppen op Bijlmer Arena en nu moet ik 18 minuten wachten voor een overstap......
    Nog fijner zou zijn als de trein vanuit Den Haag CS naar Leeuwarden / Groningen weer in Duivendrecht zou stoppen want dan kan ik van daaruit iedere 4-5 minuten met de metro naar Bijlmer Arena.

  • Graag weer een rechstreekse verbinding van Nieuw-Vennep naar amsterdam rai zoals het altijd was maar sinds december 2016 niet meer.......

  • Wat is een ,,snelle" intercity zoals die genoemd wordt tussen Zwolle en Meppel?

    Arriva introduceert een sneltrein in de ochtenduren, waarom niet ook een sneltrein in de middagspits. Dat zou logiosch zijn.

    Wat opvalt is dat er kennelijk geen verbeteringen in Amersfoort zijn die de verslechteringen van eerdere dienstregelingen ongedaan maakt.

    De periferie valt opnieuw buiten de prijzen c.q. verbeteringen. De sterke assen: Almere - Schiphol en Amsterdam - Eindhoven vergen erg veel opnieuw een aderlating voor veel andere verbindingen.

    • Verder is de ruimte in het materieel park beperkt om foto's te groeien. Welke verslechtering voor Amersfoort doelt u? De overstap functie van Amersfoort is inderdaad deels verplaatst naar Zwolle.

Share

Recent Posts

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

1 dag terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

6 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

2 weken terug