De registratie van stilstaande goederenwagons met gevaarlijke stoffen op spooremplacementen is nog steeds onvoldoende. Daarom grijpt staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) in. Ze verplicht de vervoerders om deze wagons uit te rusten met GPS-zenders.
Dat schrijft ze woensdag aan de Tweede Kamer. Van de stilstaande goederenwagons met gevaarlijke stoffen is op dit moment 75 procent goed geregistreerd. Dat is belangrijk voor de brandweer in geval van een calamiteit. In 2015 bedroeg dit percentage 60 procent. Maar Dijksma is bog niet tevreden: ze vindt het niet snel genoeg gaan.
Door de wagons uit te rusten met een GPS-tracker is snel te achterhalen waar de wagons staan of rijden. Verder kondigt Dijksma aan dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) nog meer inspecties gaat uitvoeren en dat boetes worden verhoogd. Spoorvervoerders die structureel de fout ingaan wordt de toegang tot het spoor ontzegd.
De belangrijkste foutoorzaak in de registratie is menselijk handelen. Onder andere de brandweer wil daarom verdere digitalisering waarbij de systemen op basis van bijvoorbeeld GPS-informatie worden gevuld. “Ik steun deze lijn en ga een stap verder door het gebruik van een geautomatiseerd systeem (bijv. GPS of RFID-tags) verplicht te stellen voor alle vervoerders in Nederland,” schrijft Dijksma.
De registratie van doorgaande treinen met wagens met gevaarlijke stoffen blijkt wel goed op orde. Daar zijn door de ILT geen afwijkingen geconstateerd.
This post was last modified on 18 februari 2017 12:27
Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…
NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…
Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…
Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…
NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…
Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…