X

Drie uitgevallen treinen door staking

De oproep van FNV Spoor om in Arnhem het werk neer te leggen heeft nauwelijks effect op het treinverkeer. Rond 8:30 uur waren er in totaal drie van de ruim 50 NS treinen rond Arnhem uitgevallen. De actie zou officieel tot 10.00 uur duren, maar rond 9.00 uur zijn de landelijke omroepberichten al stopgezet.

FNV had opgeroepen om vanaf 5:00 uur het werk neer te leggen. Volgens NS hebben 12 medewerkers zich bij het spoorbedrijf gemeld als stakers. FNV meldt dat zo’n zestig mensen bij de actie aangesloten zijn. Waarschijnlijk zijn de meeste actievoerders in hun eigen tijd gekomen. “NS heeft opnieuw maatregelen genomen en heeft een bijsturingstrucje weer van stal gehaald om de treinen wel te laten rijden. Maar het is ons doel ook niet om de reizigers te treffen. We willen duidelijk maken aan de NS dat ze aan onze eisen tegemoet moeten komen”, aldus FNV-bestuurder Henri Janssen.

NS ontkende maandag een bijsturingstruc te hebben uitgevoerd. Volgens FNV had NS de treinnummers veranderd, zodat reserve personeel kon invallen zonder dat het als besmet werk werd gezien. Uit de reisinformatie bleek maandag dat er nauwelijks treinen waren omgenummerd. NS stelde eveneens dat dit niet het geval was.

Dinsdag gaat de bond de actie met de achterban evalueren. “Gaandeweg zullen we bekijken of we er een landelijke actie van moeten gaan maken.” Maandag werd er ook gestaakt op Den Haag Centraal en Zwolle. Toen vielen er iets meer treinen uit, maar treinreizigers in het algemeen er ook weinig last van.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on June 23, 2017, 9:17 am

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (5)

  • “NS heeft opnieuw maatregelen genomen en heeft een bijsturingstrucje weer van stal gehaald om de treinen wel te laten rijden. Maar het is ons doel ook niet om de reizigers te treffen. We willen duidelijk maken aan de NS dat ze aan onze eisen tegemoet moeten komen”

    FNV heeft niet als doel reizigers te treffen, maar is wel verongelijkt als (naar FNV claimt) NS maatregelen neemt om te voorkomen dat de reiziger last van de acties heeft. Dat lijkt me tegenstrijdig.
    En het blijft een vreemde situatie dat acties die meer de reiziger dan NS raken worden goedgepraat omdat 'het doel' anders ligt.

    Ongeacht of de wensen terecht of onterecht zijn, een partij die dergelijke tegenstrijdigheden (of in zekere zin dus leugens) verspreidt, lijkt me geen betrouwbare gesprekspartner.

    • Even los van de discussie of de staking terecht is of niet, maar dat is een mooie manier om woorden te verdraaien Thierry. In de woorden van de FNV lees ik alleen dat men vast stelt dat de NS een eerder gebruikte bijsturingstruc gebruikt om de treinen te laten rijden. Dat jij daar uit haalt dat de FNV daarover "verongelijkt" is vind ik knap.

      Dat er bijgestuurd is om de treinen te laten rijden lijkt me overigens vrij duidelijk. Met 60 stakers zouden veel meer treinen moeten uitvallen. Laten we voor de grap zeggen dat de helft van de stakers in hun eigen tijd zijn gekomen. En van de helft die overblijft dat 50/50 verdeelt is tussen machinisten en conducteurs. En dat die toevallig ook nog voor 1 op 1 zijn ingedeeld op dezelfde treinen. Ja heel onwaarschijnlijk,... maar dan nog zouden er 15 treinen moeten uitvallen. Dat het er significant minder zijn betekend dat de NS flink aan het bijsturen is geweest.

      • In het artikel staat "... heeft een bijsturingstrucje weer van stal gehaald ...". Er vanuitgaand dat dat de letterlijke woorden van FNV zijn lees ik dat inderdaad als 'verongelijkt'. Het gebruik van de verkleinvorm 'trucje' en 'weer' klinkt neerbuigend en teleurgestelling in het gebrek van controle hierover. Dat is mijn inziens niet het verdraaien van woorden, maar dat is simpelweg benoemen hoe deze op mij overkomen.

        Daarnaast gebruik je het aantal 60 stakers terwijl NS hier blijkbaar slechts 12 ziet. Ik zou het met je berekening eens zijn, echter lijkt die 60 als startpunt dus al niet duidelijk.

        Daarnaast las ik eerder in http://www.treinreiziger.nl/impact-staking-op-treinverkeer-blijkt-klein/. Daarin staat "FNV is boos op het management van NS. “FNV is boos op het management van NS. “Die zijn het hele weekend bezig geweest om extra personeel en materieel in te zetten om de staking te omzeilen. Dat hebben we in ieder geval bereikt. Dit is een begin, een schot voor de boeg,” zegt een woordvoerder van de FNV tegenover persbureau ANP."
        En vervolgens "NS ontkent echter. “Er worden geen treinen bewust omgenummerd en ook wordt geen besmet werk uitgevoerd door uitzendkrachten,” zegt NS in een reactie."

        Deze reactie had ik eerder gelezen en draagt bij dat ik FNV's woorden als verongelijkt interpreter. Bovendien ontkent NS dus bijsturing en omnummering.

        Maar goed, bovenstaande is mijn mening en je zal een andere mening hebben, zonder dat ik woorden verdraai. Mijn uiteindelijke punt blijft hoe dan ook staan: FNV claimt niet als doel de reiziger te willen raken maar de acties (ondanks dat de impact beperkt bleek) bereiken het tegenovergestelde.