Home

Duitse spoorverzakking: Tot zeker oktober enorme hinder

Internationale treinreizigers en goederentreinen blijven tot zeker 7 oktober hinder ondervinden van een spoorverzakking in Duitsland. Dat meldt de Deutsche Bahn (DB). Door de stremming is onder andere de ICE Amsterdam – Basel ingekort tot Karlsruhe Hbf. Treinreizigers moeten rekening houden met een uur extra reistijd.

Treinreizigers moeten door de stremming vaker overstappen (in Karlsruhe, Rastatt en Baden-Baden), terwijl treinreizigers normaal kunnen blijven zitten. Tussen Rastatt en Baden-Baden zijn de treinen vervangen door bussen. Voor dagelijkse treinreizigers is er een compensatie op hun abonnementskosten. Internationale treinreizigers kunnen gebruik maken van de reguliere vertragingsregeling.

De route is niet alleen populair bij treinreizigers die naar Zwitserland reizen, maar ook bij goederentreinen tussen Nederland en Zwitserland. Ook die kunnen pas vanaf 7 oktober weer volgens schema gaan rijden. Tot die tijd geldt er een noodregeling, aldus de spoorwegbedrijven in Duitsland. Eerder werd verwacht dat de treinen volgende maand al volgens het boekje zouden rijden. Het treinverkeer op de belangrijke Europese as ligt al ruim een week zo goed als plat. Dagelijks maken tot wel 200 goederentreinen gebruik van het betreffende spoortraject. Deze treinen zullen nu stuk voor stuk worden omgeleid, wat voor fikse vertragingen kan zorgen.

Eerder meldde brancheorganisatie RailGood dat Nederlandse spoorgoederenvervoerders per dag miljoenen euro’s schade hebben door de problemen. Ook de Rotterdamse haven wordt erdoor geraakt.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 22 augustus 2017 23:30

Bekijk reacties

  • (cynisch) Volgens de deskundigen heb je dit nooit in het buitenland. Daar is alles veel beter.

    • Vaak wordt de vergelijking met het buitenland (waar het meer en vaker sneeuwt dan bij ons) gemaakt als bij geringe sneeuwval het raderwerk van de NS knarsend tot stilstand komt :-) Dat Duitsland niet vrij is van de culturele shift van een conservatieve cultuur (punktlich und grundlich) naar een cultuur die andere kenmerken heeft moge duidelijk zijn voor de mensen die het algemene nieuws over Duitsland en bijvoorbeeld Berlijn volgen.

  • Duitsers zijn altijd enorm traag in het oplossen van dit soort dingen. Kijk maar naar de Friesenbrücke of het derde spoor voor de Betuweroute. Kan onwil zijn, incompetentie, luiheid, gebrek aan geld, desinteresse of een combinatie hiervan.

    • Ik ben nieuwsgierig naar het substantieel bewijs inzake de bemerking van meneer Angenent, dat "Duitsers altijd heel traag zijn met het oplossen van dit soort dingen," en zijn vermelde redenen?

      • Dat herstel op een aantal plekken die Henk Angenent noemt is een feit. De oorzaken blijft speculeren, het kan inderdaad één van die redenen zijn, maar ook een andere ;-)

      • Aanleg en reparatie van infrastructuur vraagt in Duitsland decenia. Ook de uitvoering is mijl op zeven. Met een Nederlandse aannemer zou het werk in minder dan de helft van de tijd gebeuren.
        Die brug over de Ems geven ze nu vijf jaar. In Nederland zou dat in twee jaar klaar zijn. Zelfs met een nieuw dubbelspoor ontwerp zou het nog in drie jaar lukken.
        Denk maar even aan de ook door een Duitser stuk gevaren stuw in de Maas. Een hoop geklaag maar het is gerepareerd voordat je het weet.
        Minder schelden en kijk wat het waard is. En dat is veel meer dan in het buitenland.

  • Ik vind de onderstaande zin wel een vreemde zinsopbouw.
    Treinreizigers moeten door de stremming vaker overstappen (in Karlsruhe, Rastatt en Baden-Baden), terwijl treinreizigers normaal kunnen blijven zitten.

    Laurens Smid

  • De tunnelbuis in aanleg (van de hogesnelheidslijn) onder het verzakte spoor wordt momenteel met beton gevuld, inclusief tunnelboormachine van 18 miljoen euro die opgegeven is. Pas als het beton is gedroogd (10500 kubieke meter) kan men met de vervanging van het spoor beginnen. (bron: Stuttgarter Nachrichten)

    • Beton droogt niet maar wordt hard. Dit is een chemisch proces. Zou het 10.500 m3 zijn dan is de aanvoer daarvan een groot probleem. Bij het harden wordt beton heet en bij zo'n grote klont is dat ook aanzienlijk.

      • Da´s mooi, want dan zet het uit en dat drukt het spoor erboven weer mooi op zn plek B^}
        Jammer van die tunnelgraver, die is écht in het harnas én in zn element gestorven ...

Share

Recent Posts

Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd Reizigerscadeau

Jouke van Campenhout heeft de Reizigerscadeau-wedstrijd van NS en reizigersvereniging Rover gewonnen. De organisatie maakte…

5 uur terug

Vodafone werkt komende jaren aan beter mobiel bereik langs het spoor

Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het…

23 uur terug

Reiziger geeft openbaar vervoer 7,8, zelfde cijfer als 2022

Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een…

2 dagen terug

European Sleeper treint vanaf vandaag door naar Praag

De slaaptrein van European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Dresden en Praag. De verlenging…

3 dagen terug

ÖBB presenteert nieuwe Railjet (en bestelt nog 19 treinen)

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben de allereerste nieuwe Railjet in gebruik genomen. De nieuwe treinen…

6 dagen terug

Harry Potterstoomtrein in Schotland stilgelegd, reguliere trein blijft rijden

De wereldberoemde Jacobite stoomtrein, ook wel Harry Pottertrein genoemd, mag in Schotland vooralsnog niet meer…

7 dagen terug