fbpx
Foto: Herman Opmeer

EBS wil nieuw vervoersplan om miljoenenverlies te compenseren

14 jan 2014 11:30

De busvervoerder EBS heeft in Nederland veel te laag ingeschreven op de concessie Waterland en verliest daardoor miljoenen euro´s per jaar. De wethouder van Purmerend vreest zelfs voor een faillissement. Directeur Wim Kurver ontkent dat tegenover de website OVpro. Wel wil de vervoerder graag de efficiëntie verhogen door een nieuw vervoersplan op te stellen. Het bedrijf heeft daarvoor een plan ingediend bij de stadsregio Amsterdam.

Nadat duidelijk werd dat EBS de aanbesteding waterland won gaven bronnen binnen Arriva – de vorige vervoerder – al aan dat het bedrijf veel te goedkoop had ingeschreven. Tegenover OVpro stelt EBS Kurver dat de vervoerder veel efficiënter kan werken, zonder de concessievoorwaarden geweld aan te doen. “De huidige dienstregeling is 25 jaar oud en is uitgegroeid tot een inefficiënte bloemkool. Een totaal nieuwe dienstregeling kan veel knelpunten in de huidige dienstregeling oplossen” aldus de directeur tegenover de vakwebsite.

Zo zet EBS in het nieuwe vervoersplan in op de versterking van het hoofdnet R-net. De overige, minder rendabele lijnen, worden aangepast op basis van reizigersgedrag. Volgens Kurver zal zo’n 92 procent van de reizigers er met het nieuwe vervoersplan op vooruit gaan. Of het nieuwe vervoersplan er komt, ligt aan de stadsregio Amsterdam. Die moet het plan van EBS goedkeuren.

De directeur erkent dat EBS bij de aanbesteding cruciale fouten heeft gemaakt. Kurver: "Achteraf blijkt dat in de tenderfase cruciale fouten zijn gemaakt in het businessplan. EBS diende bijvoorbeeld 25 procent meer dienstregelingsuren dan de concurrentie. Dat was de belangrijkste gunningsfactor, stelt de directeur. Ook was het tenderteam niet op de hoogte van CAO-afspraken. Ook de fors hoger uitvallende kosten van het OV-chipsysteem en het daaraan gekoppelde ICT-systeem hebben een rol gespeeld in de tegenvallende resultaten."

Foto: Herman Opmeer