X

Elke tien minuten een trein Amsterdam – Eindhoven gaat door

De Nederlandse Spoorwegen hebben nu definitief besloten om per 10 december de frequentie te verhogen tussen Amsterdam en Eindhoven. Tussen beide steden gaat straks iedere tien minuten een intercity rijden. Consumentenorganisaties zijn echter kritisch op de plannen en hadden NS gevraagd de plannen te heroverwegen.

NS heeft nu definitief laten weten de plannen door te zetten. Om de pijn voor andere reizigers te verlichten, heeft NS besloten om ook op een paar andere trajecten een enkele trein toe te voegen. Maar veel wensen van consumentenorganisaties worden niet ingewilligd. Zo hadden onder andere Rover en de gemeente Zaanstad graag gezien dat ook tussen Amsterdam en Zaandam iedere tien minuten een intercity zou gaan rijden. Dat zou gerealiseerd kunnen worden door de intercity Enkhuizen – Amsterdam – Heerlen ook in Zaandam te laten stoppen. NS heeft dat verzoek afgewezen, omdat treinreizigers die vanuit Hoorn naar Amsterdam willen dan twee minuten langer onderweg zijn.

Doordat alleen tussen Amsterdam en Eindhoven straks iedere tien minuten een trein gaat rijden en in de rest van de Randstad treinen elk kwartier rijden, worden veel aansluitingen slechter. Daarnaast gaan de treinen tussen Alkmaar en Amsterdam straks minder goed gespreid rijden.

Treinreizigers tussen Enkhuizen en Alkmaar gaan er door de nieuwe dienstregeling fors op achteruit als de spitstrein Enkhuizen – Amsterdam niet rijdt. Om die reizigers tegemoet te komen komt er in de ochtend- en avondspits een extra spitstrein bij. Ook tussen Alkmaar en Haarlem heeft NS besloten om een extra spitstrein toe te voegen.

 

This post was last modified on May 10, 2017, 1:17 pm

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (9)

  • De gemeente Zaandam bestaat niet. Het is de gemeente Zaanstad waar Zaandam onder valt. Enig geografisch besef is de redactie kennelijk vreemd. Merkwaardig voor een OV site waar dergelijke kennis toch een basisvoorwaarde is.

  • Kan er nog verder naar het zuiden naar Maastricht en Heerlen ook iedere 10 minuten een trein reiden. Ook voor de late Avond. Dat je niet meer in Eindhoven blijft steken. Als je later vertrekt vanuit Amsterdam en Utrecht. Na een dag uit. Ik heb gehoord dat Dan mensen familie moeten opbellen of je moet een hotel nemen in Eindhoven. Gelukig is mij dit nog nooit over komen.

    • Ga dan ook niet in de late avond naar huis. Doe het slimmer en maak meer gebruik van de nacht. Ga in de late avond pas ergens naartoe en tegen de ochtend weer terug naar huis. Dan kom je in ieder geval niet halverwege de terugweg ergens vast te zitten, omdat er gedurende de nacht urenlang geen trein rijdt. Slapen (iets dat ontzettend belangrijk is voor een gezond leven) kan je immers ook overdag doen, totdat de zon weer onder is.

  • Zijn er al concrete plannen naar buiten gekomen hoe dienstregeling 2018 zich verhouding tot 2017 met betrekking tot de aansluitingen op dit HFS. Ik heb inderdaad vernomen van de negatieve aanbevelingen door partijen als Rover maar het is lastig een beeld te krijgen van de gevolgen zonder concrete aankomst- en vertrektijden op de route en hier omheen.

  • "NS heeft dat verzoek afgewezen, omdat treinreizigers die vanuit Hoorn naar Amsterdam willen dan twee minuten langer onderweg zijn."
    Er werd voorgesteld dit te realiseren door de trein 6 ipv 8 minuten in Hoorn te laten stoppen. Nul reistijdverlenging dus, maar zelfs lezen is voor de NS te moeilijk... Hopelijk pakt Locov dit soort dingen hard aan, want logistiek deugt er niks van de meeste uitleg in het document (http://locov.nl/Images/Locov%202017-120876%20Besluit%20dienstregeling%202018_tcm311-383205.pdf).

  • ETMET is leuk maar zie hier ook de nadelen. Waarom niet overschakelen van 4 x per uur naar 8x per uur. Past beter in de symmetrie van 1 > 2 > 4 > 8 x per uur een trein / metro tram /bus. En zeker gaan er waardevolle aansluitingen verloren.

  • "2 minuten langer onderweg" sjongejonge, nou wat een achteruitgang. Misschien moet je dan niet op Amsterdam Sloterdijk voor bijna 4 minuten stil staan.