X

Eurostar: Planning trein Amsterdam – Londen ongewijzigd

Foto: Stefan Verkerk

De introductie van de Eurostar Amsterdam – Londen ligt op schema. Dat zegt Eurostar-woordvoerder Evelyne van Cleven naar aanleiding van berichtgeving van De Telegraaf.

Volgens De Telegraaf is de introductie een half jaar uitgesteld. De oorspronkelijke introductie stond gepland per 10 december, maar het is al langer bekend dat dit niet gaat lukken. Eurostar stelde vervolgens dat de dienst voor Pasen 2018 geïntroduceerd zou worden. Eurostar herhaalt nu dat per december testritten tussen Amsterdam en Londen beginnen. Ook de rest van de planning is volgens Eurostar ongewijzigd. “Eerder dit jaar hebben we gezegd dat wij plannen om onze commerciële verbinding tussen Amsterdam/Rotterdam en Londen in de lente van 2018 te starten en dat is nog steeds het plan,” stelt Eurostar-woordvoerder Evelyne van Cleven.

Maar is het streven nog steeds dat de trein voor Pasen 2018 gaat rijden? Die vraag laat Eurostar onbeantwoord. Wel wijst Eurostar erop dat het proces van toelating van de treinen nog loopt. “De testen met de Eurostar 320-treinstellen op de HSL zijn succesvol verlopen en de opleiding van de treinbestuurders is nu afgerond,” legt de woordvoerder uit. 

De Eurostar kan alleen rijden als er terminals zijn in Amsterdam en Rotterdam om paspoorten en bagage te kunnen controleren. “We zijn tevreden met de voortgang,” zegt Eurostar daarover. Volgens NU.nl gaat de Eurostar Amsterdam – Londen in juni rijden. NS International en Eurostar willen echter geen datum noemen. “We werken nauw samen met de autoriteiten aan de immigratie/paspoortcontroles. Deze gesprekken lopen goed maar zijn nog steeds aan de gang, vandaar dat we nog geen datum kunnen noemen.”

Volgens Treinreiziger.nl is juni geen onrealistisch streven, maar wel later dan aanvankelijk gepland.

This post was last modified on November 27, 2017, 9:59 pm

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (18)

  • De Telegraaf citeert een NS-zegsman: „Wij zijn met ProRail volop bezig om de noodzakelijke Eurostar-terminals op de stations van Amsterdam en Rotterdam te bouwen. Daarin vinden de paspoort- en securitychecks plaats, zodat reizigers onderweg nergens meer hoeven uit- of over te stappen. In het voorjaar zijn die gereed”. Dat is opvallend. Tot nu toe vindt de Britse personencontrole alleen op dec stations van Brussen Zuid en Paris Nord plaats en zouden de "Nederlandse reizigers" in Brussel collectief de trein moeten verlaten. Is dat gewijzigd?

    • De Eurostar zal niet op Schiphol stoppen en inderdaad hoeven de mensen niet meer de trein te verlaten. Wel is er een lange stop op Brussel.
      OVerigens kun je net zo goed met Thalys en Eurostar. De reistijd heen is praktisch gelijk. Terug is er wat winst. Het is schijnbaar geen probleem dat controle op de Britse reizigers wat minder dan op de inkomende Europeanen.

      • Waarom is die lange stop in Brussel (in de richting Londen) nog nodig als er geen controle meer plaatsvindt?
        Overigens moet ik eerst nog zien dat de Marechaussee in Amsterdam en Rotterdam Centraal personeel stationeert voor twee treinen per dag en (vooral) dat de Britse Immigration zal afzien van controle op het station van Brussel Zuid. In de trein en op London St Pancras International wordt niet gecontroleerd.

        • Met Eurostar uit Amsterdam kom er (voorlopig) een unieke situatie. De voorste 8 rijtuigen zijn tussen Amsterdam en Brussel opengesteld voor reizigers die niet door de controle gaan en dus eenvoudig zonder incheck naar Brussel kunnen reizen, voor de achterste 8 rijtuigen moet met door de incheck voor reizigers met bestemming Londen. In Brussel stopt de trein 20 minuten zodat het voorste gedeelte leeg gehaald moet worden, er zal een inspectie gedaan worden of er geen personen of voorwerpen zijn achtergebleven en vervolgens stappen wachtende reizigers in de terminal van Brussel in de voorstel 8 rijtuigen en eventueel in de achterste 8 rijtuigen als daar nog zitplaats is. De trein zal vanuit Amsterdam enkel stoppen in Rotterdam en Brussel, stations zoals Schiphol, Antwerpen en Lille worden overgeslagen. De reistijd is inclusief die lange stop nog steeds sneller dan de huidige Thalys/Eurostar verbinding, de heenreis moet 4:02 duren en terug 3:42.

        • De KMAR doet de bagagecontrole niet. De Britten inspecteren in Brussel de passagiers. Daarom moet de trein even blijven staan. Uitstappen is veel ingewikkelder en zal zeker tot gemiste treinen gaan leiden.

  • Je zou toch hopen dat ze de bagage-scan dan ook voor de Thalys gaan doen. Alleen is er dan geen controle op Schiphol.
    Toch vreemd dat het allemaal zo lang duurt voordat zo'n standaard trein gecertificeerd kan worden. Bij de V250 was dat allemaal heel erg en nu vindt iedereen het normaal. Hoeveel machinisten zijn opgeleid? Er rijden maar twee treinen per dag. En hoe houden die hun vaardigheid wanneer er niet gereden wordt?

    • Machinisten opleidingen zijn nog bezig, van de huidige groep Thalys machinisten zal er zo’n 20 man opgeleid worden voor Eurostar en krijgen een combi functie Thalys/Eurostar.
      De toelatingen duren altijd lang omdat elk land z’n eigen specifieke toelating moet krijgen en zo ook allerlei tests moet doorlopen, met deze trein is dat een behoorlijk stuk sneller gegaan dan bij de V250

    • De eerste V250 kwam in 2009 in Nederland en drie jaar later werd de trein ter elfde uren toegelaten. Er zijn al wel testritten, daarvoor zijn ook machinisten nodig.

  • @Dries Molenaar
    KMar doet uiteraard de bagagecontrole niet. Maar er moet ook uitgaande Schengen-persoonscontrole plaatsvinden. Waar gebeurt dat dan?
    Ik geloof niet dat de Britten hun ingaande controle in Brussel al lopend door de trein gaan doen.Tegenwoordig worden alle paspoorten optisch gecontroleerd/geregistreerd.

    • Tegenwoordig (lees: vorige week nog) is er bij de Britten in Brussel nog maar één douanier, die doet de niet-EU-burgers en gehandicapten/gezinnen, de rest moet allemaal door de automatische paspoortscanners (met een camera die op je ooghoogte komt staan en dan een foto neemt)
      De Belgen zitten er meestal met 3-4...

    • Op uitgaande treinen vindt nu ook geen controle plaats. Niet op de Thalys, niet op de Benelux en niet op de grensboemels.

  • De Marechaussee stationeert auto's vol met personeel in Amsterdam en het Amsterdamse havengebied - inclusief IJmuiden-, dat is namelijk een Schengen-buitengrens. Doen ze dus niet voor die ene boot naar Newcastle. Overigens is er brits douanepersoneel aanwezig in IJmuiden voor die boot. In Engeland noemen ze dat kantoor Amsterdam en die nemen graag 2 extra treinen op in hun takenpakket.

    • Britse Customs (=goederencontrole) misschien, maar ook Immigration (=persoonscontrole)? die heb ik in IJmuiden nooit meegemaakt bij de ferry - die controleren pas in Newcastle.

      • De britten controleren elk paspoort in IJmuiden en werpen bij uitzondering een korte blik in een tas die verder niet wordt uitgepakt. Gaat waarschijnlijk om verboden artikelen, niet om BTW (EU is tenslotte een douane-unie). VK is geen onderdeel van Schengen en (te veel aan) Immigration vinden zij belangrijk genoeg om uit de EU te stappen. Ik heb hun uniform niet goed bekeken dus welke dienst de controle uitvoert?. Ik verwacht op Amsterdam centraal een soortgelijke service.

  • Het grote voordeel van de trein t.o.v. het vluigtuig was altijd dat je niet door de douane hoeft en dat je veel flexibeler kan instappen. De douane voor de Eurostar nog minder aantrekkelijk t.o.v. het vliegtuig aangezien het vliegtuig sneller en goedkoper is....

    • Onzin. Op ELKE Eurostar was in Brussel altijd al controle, eerst baggage check, dan Belgische federale politie en vervolgens de United Kingdom Border Agency. Al bij al hetzelfde maar iets sneller als vliegtuig.
      Nu ook bij Thalys in Brussel (en binennkort ook Luik en Antwerpen) baggage check , maaar niet altijd. Het zal onregelmatig zijn