De financiering van de elektrificatie van de Maaslijn (Nijmegen – Roermond) blijkt toch nog niet rond. Dwarsligger is de provincie Gelderland, die maar de helft van het gevraagde budget ter beschikking wil stellen, meldt Dagblad De Gelderlander. Mogelijk komt de provincie alsnog over de brug.
Al enkele jaren zijn er capaciteitsproblemen op de Maaslijn, waardoor soms niet alle reizigers met de trein mee kunnen. Om de problemen te verhelpen, moet er hier en daar dubbel spoor komen en moet de spoorlijn geëlektrificeerd worden. Voor het plan is 99 miljoen euro nodig, daarvan wil Mansveld 30 miljoen euro bijdragen.
De provincie Noord-Brabant en Limburg hebben afgesproken samen 54 miljoen bij te dragen. De overige 15,8 miljoen euro zou voor rekening komen voor de provincie Gelderland. De provincie blijkt voorlopig echter de helft van het bedrag te willen vrijmaken omdat er ook andere spoorlijnen in Gelderland zijn waarin ook geïnvesteerd moet worden. Gevolg is dat nu 92 miljoen van de benodigde 99 miljoen klaarligt.
Volgens de Gelderlander dacht de provincie Limburg dat de bijdrage van 15,8 miljoen euro een hamerstuk zou zijn. "Het grote knelpunt was immers het traject tussen Cuijk en Nijmegen, en de bereikbaarheid van Nijmegen was voor Gelderland van groot belang. Dacht Limburg."
Volgens de krant wordt de Maaslijn niet aangepakt als de provincie blijft dwarsliggen. Voor 1 april wordt dat volgens de krant duidelijk.
Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…
Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…
NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…
Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…
Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…
De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…