FNV Spoor: ProRail directie moet opstappen
De vakbond FNV Spoor wil dat de ProRail-directie per direct opstapt. De vakbond is boos omdat de Volkskrant vandaag meldde dat topadviseur Jaap Bierman zijn advies om ProRail en NS weer overkoepelend aan te sturen niet mocht opschrijven.
Marion Gout van Sinderen moet volgens FNV Spoor het veld ruimen omdat de spoorbeheerder opzettelijk een onwelgevallige conclusie weerde uit een onderzoeksrapport. Dat zegt bestuurder van FNV Spoor Roel Berghuis. Hij noemt de handelwijze van ProRail "ontluisterend". "Dit kan niet zonder consequenties blijven, er moeten per direct directeurskoppen rollen bij ProRail."
Ruzie
Volgens Berghuis is president-directeur Marion Gout een "bestuurlijke dame zonder spoorkennis". Ook vindt Berghuis dat Gout geen visie heeft. "Naar buiten toe propageert ProRail samenwerking met de NS, maar achter de schermen wordt enkel geruzied" zegt de vakbondsman. De vakbond pleit al jaren om de splitsing tussen ProRail en NS ongedaan te maken. Het advies van Bierman grijpt FNV met beide handen aan om daar nog eens op te hameren.
Geen reden voor ontslag
Reizigersorganisatie Voor Beter OV vindt het triest dat de vakbond het ontslag eist van de ProRail-top. "Bondsbestuurder Roel Berghuis gaat veel te ver, met zijn conclusies over een gejatte persoonlijke notitie. Leuk voor de achterban, maar verder in het geheel niet constructief. Ondanks ontevredenheid en bezorgdheid over de performance van ProRail ziet Voor Beter OV vooralsnog geen reden, het ontslag van de ProRail-top te verlangen" reageert de vereniging.
Rover
Reizigersvereniging Rover reageerde eerder op de ochtend al op de persoonlijke notitie van Bierman. De vereniging vraagt niet om het vertrek van de directie, maar vindt de kritiek op de strikte scheiding tussen ProRail en NS wel terecht. Rover heeft echter twijfels bij een fusie van de spoorpartijen. “Deze kritiek zou er niet zijn als ProRail niet zo slecht had gefunctioneerd”, stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. “In het Locov is ons verteld dat er gemiddeld 30 storingen per dag op het spoor zijn, waarvan het merendeel sein- en wisselstoringen zijn. Dit gaat zo niet langer.”
Frisse blik
Bierman was ingehuurd door ProRail en NS om met de frisse blik van een buitenstaander een toekomstbestendige spoorfilosofie op te stellen. De uitkomsten van zijn onderzoek zijn in het rapport Beter en Meer verwoord. Binnenkort wordt dit rapport naar de Tweede Kamer gestuurd.
Meer samenhang
Bierman vindt eigenlijk dat ProRail en NS weer samengebracht moet worden, omdat de organisaties nu soms tegenstrijdige belangen hebben. Dat staat een goede samenwerking in de weg. Ook wijst Bierman erop dat ProRail en NS allebei in handen van de staat zijn, en dat er op het hoofdrailnet geen echte marktwerking is.
Memo
Volgens de Volkskrant mocht Bierman deze conclussies van de ProRail-directie niet opschrijven. De directie van de spoorbeheerder zou volgens de krant bang zijn dat de top van ProRail overbodig zou worden. Omdat Bierman zijn advies niet namens NS en ProRail mocht opschrijven, heeft hij op persoonlijke titel een memo opgesteld.