Frankrijk wil treinfabriek Alstom redden met order

De Franse regering bestelt in de oude treinenfabriek van Alstom in Belfort een serie nieuwe treinen om de industrie in deze Oost-Franse plaats te behouden. Dat meldt het Franse dagblad Le Monde. De reddingsorder zou naar schatting een half miljard gaan kosten. 

De krant noemt de reddingsoperatie "barok en kostbaar." Andere media zijn ook kritisch over "het klussen van de staat," dat mogelijk geen oplossing voor de wezenlijke problemen van de Franse industrie biedt.

Maar president François Hollande wil in het jaar voor de presidentsverkiezingen kosten wat het kost voorkomen dat een industrie van naam en faam ten onder gat. Alstom zag het licht in 1879 en maakt sinds 1928 treinen. Alstom is bij het grote publiek vooral bekend als de fabrikant van de TGV-treinen. Het bedrijf kondigde vorige maand aan de treinfabriek in Belfort te zullen gaan sluiten, waarmee tussen de vier- en vijfhonderd banen verloren zouden gaan. 

Alstom-spoorwegbaas Henri Poupart Lafarge wil zijn industriële complex stroomlijnen en de activiteiten in Belfort in 2018 naar de Alstom-fabrieken in Reichshoffen (Elzas) overhevelen. Dinsdag wordt in Belfort officieel door hem en de staatssecretaris voor Industrie, Christophe Sirugue, bekendgemaakt dat dat niet doorgaat, aldus Franse media.

Volgens Le Monde komt er een bestelling van zestien hogesnelheidstreinen die de fabriek tot in 2020 bezig kan houden. In 2021 moet er worden begonnen met de bouw van een nieuwe generatie TGV-hogesnelheidstreinen. Andere media maken melding van alternatieven zoals het ombouwen van de fabriek in Belfort tot een Europees onderhoudscentrum of de bouw van een nieuwe fabriek voor elektrische autobussen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 22 december 2016 10:29

Share
Tags: Materieel

Recent Posts

Reageren tijdelijk uitgeschakeld op Treinreiziger.nl

Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…

1 dag terug

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

2 dagen terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

1 week terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 weken terug