fbpx

Gewicht trein moet helpen bij vinden zitplek

03 jul 2017 14:24

Treinreizigers kunnen straks makkelijker een zitplek vinden dankzij een nieuwe toepassing in de Reisplanner-app van de NS. Dat bevestigt een woordvoerder van de NS maandag na berichtgeving door De Telegraaf. De NS verwacht dat reizigers de toepassing vanaf volgend jaar kunnen gebruiken.

Twee data-analisten van de NS hebben het idee voor de app aan de hand gedaan in een interne wedstrijd van de spoorwegen. Ze stellen voor om bestaande sensoren in het spoor te gebruiken. De sensoren wegen onder meer het gewicht per rijtuig, eigenlijk bedoeld om goederenvervoerders op basis van hun gewicht af te kunnen rekenen. Het gewicht van het rijtuig wordt vervolgens gebruikt om te bepalen hoe druk dat deel van de trein is.

Cyriana Roelofs – data-analist bij NS – is enthousiast: “Die sensoren geven een schat aan informatie. Als de sensor op het spoor aangeeft dat het achterste rijtuig veel zwaarder is dan het voorste, dan is er in het voorste rijtuig nog zitplaats. Uit eerste experimenten bleek dat te kloppen,” Haar collega Sophie Verberne vult aan: “Die informatie komt realtime binnen en gaan we nu koppelen aan de reisplanner, zodat reizigers kunnen zien waar het druk en war het rustiger is.”

17 gedachten aan “Gewicht trein moet helpen bij vinden zitplek”

  1. karel jansen schreef:

    Foutje: De sensoren wegen onder meer het gewicht per rijtuig meten

  2. Dominic schreef:

    Klinkt op zich goed! Nu nog eens een keer duidelijk op het perron aangeven waar de deuren komen en dan wordt het misschien nog wel wat.

    1. dries molenaar schreef:

      ALs dat lukt kun je ook lampjes ter plekke ophangen die dan aangeven wat de bezettingsgraad is van de aankomende deuropening. Uiteindelijk kun je ook zien of het gewicht voor of achter zit. De wielstellen kun je apart verwerken.

      1. Costnix schreef:

        Dan krijgen we een stormloop op het rijtuig waar nog plaats is 🙁

    2. F.F.W. Beijerling schreef:

      De vier meest voorkomende treintypes hebben hun deuren niet op vergelijkbare, zelfde afstand. Het zou heel verwarrend worden, op perrons aan te geven waar de deuren van al die verschillende treinstellen, zich zullen gaan bevinden.

  3. Josse de Voogd schreef:

    Interessant. Op Utrecht Centraal valt vaak op dat de treinen aan de noordzijde bomvol zitten en achterin vrijwel leeg zijn. Omdat er twee tunnels aan de noordkant zijn, en je vanaf de Moreelsebrug niet op het perron kunt komen. Extra reden om die brug te verbinden.

  4. dries molenaar schreef:

    Zijn de sensors zo nauwkeurig?
    Het gaat overigens natuurlijk om de wieldruk. Je kan dan een rijtuiggewicht bepalen en dan in vergelijk met het leeggewicht bepalen hoeveel mensen er waarschijnlijk in zitten. Dit kan dan vergeleken worden met het aantal plaatsen in een rijtuig. Zo kun je bepalen waar wellicht nog plaats is. Nu nog voorspellen hoeveel er uitstappen… En zien hoeveel er op het perron staan (aan de hand van de mobiele telefoons).

    1. Ari schreef:

      Volgens een reactie op Tweakers.net over hetzelfde onderwerp kunnen de sensors de wieldruk tot op 10 kg nauwkeurig bepalen, met een maximale snelheid van 130 km/u. Dat zou dus wel goed moeten zitten.

      1. dries molenaar schreef:

        Waar zitten die sensors eigenlijk? Een drukpad in de rails of er onder? Het moet wel slijtvast zijn.

        1. Teus schreef:

          Naar mijn weten wordt gebruikt gemaakt van meetcellen die onder de railstaaf bevestigd worden waarmee de doorbuiging en daarmee de belasting van de spoorrails bepaald wordt.

  5. Martin Holstein schreef:

    Interessante ontwikkeling. Gaat het ook zo ver dat de sensor weet welk type materieel het betreft en dat de ene wagon (door bv tractie) misschien altijd al meer weegt als de ander ?

    1. Thierry schreef:

      Die sensoren zullen dat niet weten, maar de trein opbouw is bekend dus dat zal eenvoudig meegenomen kunnen worden.

  6. Andries schreef:

    Laat NS dan eerst beginnen met aangeven waar de trein stopt langs het perron en hoelang de trein is. Mooi voorbeeld is Zwolle. De lengte varieert nogal eens tussen 3 bakken ICMm en 10 bakken VIRM op hetzelfde tijdstip naar Leeuwarden. Dus ga je voor zeker en blijft iedereen bij de trappen staan.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De samenstelling kun je nu al zien in de NS app. Nog beter als het ook op de borden komt.

    2. dries molenaar schreef:

      Je kan ook halverwege de gemiddelde lengte voor of na de perronentree gaan staan. Die paar lengtes kun je wel lijden.

      1. Johan schreef:

        Dat betekent in dit voorbeeld dat er bijna niemand in de voorste en achterste twee rijtuigen stapt. Wanneer er een korte trein komt, zijn de braafste reizigers (die zich het best probeerden te verspreiden) als laatste bij de deur van de zwaar overbeladen trein.

        Ik ben het helemaal eens met Andries. Als je dat eenvoudige voorstel aan NS doet, wijzen ze naar die proef met LED-balken in ‘s-Hertogenbosch. Als ze dat echt willen uitbreiden naar andere grote stations, in plaats van een getalletje op de perronborden weer te geven, hebben ze duidelijk geld te veel en geen goede ideeën om het uit te geven, zoals aan de inzet van een groter deel van het beschikbare materieel (Ja, zelfs tijdens de spits staat er momenteel volop materieel aan de kant, voornamelijk koplopers.) en het monteren van voldoende handvatten en grijplussen op de balkons van de dubbeldeksintercity’s. (Dat wordt bij de huidige renovatie wéér niet gedaan. Design is blijkbaar belangrijker dan functie.)

        Oh, en nog meer laaghangend fruit: Laat ze aansluitingen weer overnemen, in plaats van met oogkleppen op 30 seconde voor vertrek de deuren te sluiten waardoor de volgende trein een dubbele lading overstappers te verstouwen krijgt.

  7. Alex schreef:

    De uitstappers worden verzocht even op te springen bij de sensor; die wil je niet meewegen.

Laat een antwoord achter aan Teus Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *