Goudappel Coffeng: 200 km per uur voor topsegment op het spoor

Elke 10 minuten een Intercity is geen goed idee. Beter is 4 Intercity’s per uur plus 2 snelle treinen die 200 kilometer per uur rijden. Dat schrijven Bas Govers en Henk Doeke van Waveren van adviesbureau Goudappel Coffeng in nummer 2 van OV-Magazine, dat aanstaande donderdag verschijnt.

De vier intercity´s zouden dan elk kwartier moeten gaan rijden en zouden wat vaker kunnen stoppen dan nu het geval is. De twee extra snelle treinen zouden non-stop tussen grote steden kunnen gaan rijden. De auteurs voorzien 6 topcorridors in de brede Randstad. Op enkele corridors is die snelheid al mogelijk. Op andere trajecten volstaat een snelheid van 160 kilometer per uur.

  • Een abonnement op OV-Magazine is verkrijgbaar vanaf 69 euro.

Foto: Een ICE over de Hanzelijn, één van de spoorlijnen die al geschikt is voor snelheden van 200 kilometer per uur. (S. Verkerk)

 

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

1 dag terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

5 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

5 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

5 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

6 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

6 dagen terug