Home

Hier gaan de nieuwe Sprinters rijden

De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) wordt sinds december 2018 officieel in de dienstregeling ingezet. Als eerste tussen Den Haag – Leiden – Haarlem, maar straks ook op tal van andere lijnen. 

Goed geïnformeerde bronnen geven aan wat de inzetplannen zijn voor de Sprinter SNG. Opgemerkt moet worden dat deze niet definitief zijn en aangepast kunnen worden. Met de huidige inzichten wordt de SNG op de volgende trajecten verwacht:

  • Vanaf december 2018 volledig tussen Den Haag Centraal – Haarlem (serie 6300)
  • Vanaf 4 februari 2019 Leiden – Hoorn Kersenboogerd (serie 3300)
  • Vanaf 8 april 2019: Groningen – Assen / Zwolle (serie 6200 / 8100), Meppel – Leeuwarden (serie 9000)
  • Vanaf 4 juni 2019: Zwolle – Utrecht (serie 5600)
  • Vanaf september 2019 Zwolle – Amsterdam – Den Haag (serie 4600)
  • Vanaf februari 2020 Rotterdam C – Gouda Goverwelle en Den Haag C – Dordrecht (serie 5000 / 5100)

Zoals aangegeven kunnen de plannen nog wijzigen. Aanvankelijk was het ook het plan om de SNG Sprinters in te zetten naar Zandvoort aan Zee en via Beverwijk naar Hoorn. Dat gaat niet door. In plaats daarvan is Den Haag – Dordrecht en Rotterdam – Gouda Goverwelle toegevoegd aan de inzet. Onderstaande kaart deelde NS in het najaar van 2017 en is dus niet meer volledig actueel. Op de kaart wordt de route van de Sprinter Den Haag – Zwolle niet goed weergegeven en ontbreekt Zuid-Nederland, omdat de treinstellen niet in Zuid-Nederland gaan rijden. (Daar rijden de nieuwe FLIRT-treinstellen).

In totaal heeft NS 118 Sprinters van het type SNG besteld. De eerste treinstellen zijn inmiddels beschikbaar, de overige treinstellen zullen in 2019 en 2020 uit de fabriek komen.

Zie ook: Review: Nieuwe Sprinter (SNG) lijkt op FLIRT-trein

Dit artikel is in oktober 2017 gepubliceerd en in december 2018 aangepast naar de nieuwste inzichten.

Bron: NS

This post was last modified on 10 december 2018 12:45

Bekijk reacties

  • De drang en logica om in zo'n korte tijd verschillende treinen te bestellen laat zich slecht begrijpen. Nu zit in het onderhoud met verschillende types en dat is niet handig.

    • SNG is als het eerste besteld, maar vanwege de lange levertijd en NS behoefte had om sneller en meer treinen te krijgen, heeft men bij Stadler een spoedorder geplaatst, zonder aanbestedingsprocedure. Dus men had liever de FLIRT niet nodig gehad.

      • Het is vooral dat de overheid besloot de studentenchipkaart niet te stoppen maar juist uit te breiden dat NS snel met meer treinen moest komen. Vandaar de Flirt.

    • Dat materieel is van veel hogere kwaliteit dan bijvoorbeeld de Buffels die op Zwolle - Enschede/Kampen rijden, of de DD-AR op Zwolle - Utrecht en Apeldoorn - Enschede. In de randstad wordt over het algemeen de luxere treinen ingezet, terwijl in het noorden en oosten alle afdankertjes worden ingezet. Valt allemaal wel mee dus.

      • De nieuwe FLIRT treinen zijn in het zuiden gekomen en de nieuwe SNG treinen komen dus ook in het Noorden. Bepaald geen afdankertjes. Ik heb niet de indruk dat bepaalde regio's doelbewust de afdankertjes krijgen. Komt denk ik vooral door logistieke afwegingen en hinder van oude treinen zoveel mogelijk te beperken.

      • Hey, ik zit lier in een "afgedankte" DD-AR waar daadwerkelijk ruimte is om fatsoenlijk te zitten dan in een overvolle opgevoerde tram waar je nog net niet uitpuilt.

      • Juist de SGM's zijn afdankertjes, want al zo goed als afgeschreven. Bovendien haalt SGM de baanvaksnelheid tussen DH en Dordt niet omdat de SGM voor o.a. Delft Zuid-Schiedam een te lage max. snelheid heeft.

        • De SGMm's gaan inderdaad ook verdwijnen. Zeker als de SNG volledig geleverd is, SNG is eigenlijk de vervanging van de SGMm's. Dus die zullen zeker ook gaan verdwijnen. Best kans dat de SLT-treinen straks doorschuiven waar nu SGMm's rijden, maar dat is speculeren. Feit is dat SGMm op middenlange termijn zeker gaat verdwijnen.

        • Wil de SGM,m voor al geen afdankertje noemen
          het is en blijft na de mat 64 nog het beste oerdegelijke materieel wat er rondrijd gezien de leeftijd en eerlijk gezegd zit ik liever in een SGM,m dan een SLT

  • De SNG start op Den Haag - Haarlem. Daarna uitbreiden naar het noorden. Proefbedrijf start medio maart 2018. Dienst vanaf september 2018. De SGMm wordt uiteindelijk vervangen maar blijft voorlopig nog rijden. Ook de SLT's worden uiteindelijk verbouwd.
    Veel mensen maken aannames die niet waar zijn. Zijn vooral negatieve zaken, want "de NS is negatief". Overal is wat van te vinden en je kan niet iedereen pleasen, maar ik ben als machinist zeer tevreden over de trein en uitvoering zowel voor de klant als voor het personeel.

    • @Ron

      NS is nu prima bezig met de instroom van Flirt, SNG en over 2 -3 jaar zal de ICNG instromen. Ja klagen over NS is op zich niet verkeerd. Maar dan moeten ze wel weten waar ze over klagen.

      Ben wel benieuwd hoeveel zitplaatsen extra overblijven als SNG alle SGM en DD - AR heeft vervangen. De inbouw van SLT zal amper invloed hebben op de inzet van SNG want dat zal toch heel gefaseerd gebeuren.

  • Misschien wat tips voor de toekomst Zandvoort-Amsterdam C laten doorrijden tot Zwolle. De sprinter Den Haag Centraal -Haarlem laten doorrijden naar Hoorn De trein Hoorn Kersenboogerd Leiden C verlengen naar Breda/Roosendaal en een nieuwe Hogesnelheidsboemel (nieuwe naam Sprinter!0
    Vlissingen- Breda met keerpunt zijperron Breda.Dit perron lig er wel maar de voorzieningen trappen en liften nog niet. Wordt dit nog ooit uitgevoerd/

    • Zo ver in Breda nog niks over bekend Arjan Krabbenbos
      Ik ken het bedoelde perron en meeste mensen hier nommen het al het spook perron wat alleen af en toe gebruikt word door de rangeer dienst van ICD als wacht / rook plekkie

    • Ze kunnen niet overal rijden, en rond Eindhoven / Den Bosch / Nijmegen zijn de nieuwe FLIRT's ingestroomd. En nog zuiderlijker heeft NS geen Sprinters meer,

  • Ben zeer benieuwd naar de nieuwe SNG-stellen. Maar toch hoop ik niet dat men de keuze gaat maken, om op de voormalige SGMm-trajecten (zoals Wijchen-Zutphen) SLT in te gaan zetten. Denk dat de SLT beter gewoon een 'Randstadsprinter' blijven, en ingezet worden in de regio's Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Amsterdam.

    Denk dat het beter kan formuleren als:
    Het zuiden/oosten: FLIRT
    Het noorden: SNG
    Het noorden/westen: SLT (voornamelijk Randstad)

  • Ik ben in ieder geval erg blij met de aanschaf van de Flirt 3 en SNG treinen. Nu kan ik eindelijk zelfstandig in en uit de trein met mijn Elektrische Rolstoel. Echt een genot.

  • Er rijdt sinds vandaag een SNG-3 + SNG-4 tussen Haarlem en Den Haag (v. 6:55 uit Hlm en dan elke 2 uur, v. 7:51 uit Gvc en dan elke 2 uur)!

Share

Recent Posts

Locov positief over plannen dienstregeling 2025, wel kritisch op verbinding met België

Het Locov is overwegend positief over het voornemen van NS om in de dienstregeling van…

4 uur terug

Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd Reizigerscadeau

Jouke van Campenhout heeft de Reizigerscadeau-wedstrijd van NS en reizigersvereniging Rover gewonnen. De organisatie maakte…

1 dag terug

Vodafone werkt komende jaren aan beter mobiel bereik langs het spoor

Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het…

2 dagen terug

Reiziger geeft openbaar vervoer 7,8, zelfde cijfer als 2022

Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een…

3 dagen terug

European Sleeper treint vanaf vandaag door naar Praag

De slaaptrein van European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Dresden en Praag. De verlenging…

4 dagen terug

ÖBB presenteert nieuwe Railjet (en bestelt nog 19 treinen)

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben de allereerste nieuwe Railjet in gebruik genomen. De nieuwe treinen…

1 week terug