X

NS: Ongeveer 60 (wissel)storingen door winterweer

Foto: Florian Sterl

De Nederlandse Spoorwegen lieten zondag al weten ernstige hinder te verwachten tijdens de avondspits van vandaag. Op tal van plekken is het treinverkeer maandag inderdaad ontregeld.

Rondom Amsterdam, Utrecht, Schiphol, Haarlem en Zaandam is zeer beperkt treinverkeer mogelijk. Met name op Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal en Schiphol wachten veel reizigers op een trein.

De problemen rondom zijn al rond de ochtendspits ontstaan. Sindsdien ligt het treinverkeer plat. Een groot deel van de dag zijn er vervangende bussen ingezet. Ook op tal van andere plekken is het raak. Zo rijden al vrijwel heel de dag geen intercity’s tussen Den Haag en Utrecht door een wisselstoring

Volgens de NS is de hinder van het winterse weer op het spoor flink toegenomen en zijn er rond 20.00 uur ongeveer zestig (wissel)storingen. Die moeten eerst worden verholpen, voordat er weer treinen kunnen gaan rijden, aldus een woordvoerder van NS. Op Utrecht Centraal werken ook de informatieborden niet naar behoren. Reizigers wordt geadviseerd hun reis maandagavond uit te stellen. Ook op tal van andere plekken zorgen wisselstoringen voor hinder. Zo rijden er van en naar Haarlem en Schiphol veel minder treinen. Ook op enkele trajecten van en naar Zwolle rijden geen treinen. Alhoewel er relatief veel storingen zijn, lijkt de impact toch minder groot dan zondag.

De NS had eerder vandaag reizigers al opgeroepen om zo vroeg mogelijk naar huis te reizen. “Hoe later mensen vertrekken, hoe groter de problemen naar verwachting zullen zijn. Het hangt er vanaf in welk deel van Nederland je bent, maar we roepen mensen sowieso op zo vroeg mogelijk naar huis te gaan,” aldus een woordvoerder van NS aan het einde van de ochtend.

De Nederlandse Spoorwegen laten weten dat treinreizigers gehoor lijken te geven aan die oproep. Veel reizigers namen al eerder op de middag de trein naar huis. Dat neemt niet weg dat de treinen aan het einde van de middag erg druk zijn.

De NS had de dienstregeling eerder al aangepast. Er rijden maandag veel minder treinen. Reizigers wordt geadviseerd om voor vertrek de reisplanner te checken.

 

This post was last modified on December 12, 2017, 11:45 am

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (7)

  • Mijn hoed diep af, voor NS, dat het fatsoen heeft mededeling te doen over wisselstoringen, waarop het zelf geen enkele invloed heeft ...
    NS kan zijn treinen niet laten rijden vanwege manco's aan het spoor, dat het niet zelf in beheer heeft.

  • Toen het wegonderhoud nog door NS zelf werd uitgevoerd, waren er op alle grotere stations ploegen, die konden ingrijpen als er bijvoorbeeld iets met de wissels was. Nu is Prorail verantwoordelijk en dat bedrijf werkt vanuit centrale posten, van waaruit personeel van particuliere spooronderhoudsbedrijven naar de storingsbronnen worden gestuurd. Dat kost veel tijd, vooral als de betrokken medewerkers in hun auto vaststaan in de files......

  • Wat vooral opvalt is de provisorische aanpak bij het ontdooien van wissels. Men loopt met een los dakdekkersbrandertje een beetje rond om de sneeuw te smelten. Is het echt een grote inspanning om uit lichte materialen een kap te fabriceren die over een meter of drie spoorstaaf gezet kan worden en waar je dan warmte van een brander in kan blazen met een gekoppelde bladblazer.
    Nog veel beter zou zijn om bij grote complexen een ontdooi-wagon met locje te hebben waarop dan een warmtebron met ventilatoren staat die dan naar de kwetsbare plekken kan rijden om preventief de wissels vrij te maken. Dan heb je ook geen problemen met de spoorveiligheid.

    • NB In het buitenland waar volgens velen alles beter is werden vorige jaar een aantal mensen van zo'n ontdooiploeg aangereden op station Keulen.