Hoekse Lijn officieel geopend: nu meer metro’s
01 nov 2019 23:04
Na een maand rijden met reizigers is de Hoekse Lijn vrijdag officieel geopend. De voormalige spoorlijn doet nu dienst als metrolijn en verbindt Hoek van Holland met Rotterdam. Nu de opstartfase is afgerond wordt de frequentie in de spits (vanaf Vlaardingen) verhoogd.
Opening
Het officiële startschot voor de lijn is vrijdag gegeven op station Vlaardingen West. Daarvoor waren twee delegaties gelijktijdig per metro vertrokken uit Hoek van Holland en Rotterdam Beurs. Beide metro’s ontmoetten elkaar in Vlaardingen West, waar de openingshandeling werd verricht.
Veel reizigers
De Hoekse Lijn was tot en met 31 maart 2017 in dienst als spoorlijn. De ombouw verliep moeizaam maar werd na tweeënhalfjaar eindelijk afgerond. En de ombouw blijkt een succes. Direct in de eerste maand heeft de lijn al veel meer reizigers vervoerd dan NS destijds deed. De lijn telt nu circa 24.000 in- en uitstappers per werkdag, in het NS-tijdperk waren dat er 16.000. Sinds de start op 30 september heeft de RET in totaal 700.000 in- en uitstappers geteld.
Meer groei verwacht
“Nu de spitsritten worden toegevoegd verwachten we nog enige stijging van het aantal in- en uitstappers”, laat de RET weten. Maar hoe groot die stijging precies zal zijn, durft RET-directeur Maurice Unck niet te zeggen. Hij wijst erop dat oktober en december traditie getrouw drukke maanden zijn. In de kerst- en zomervakantie vervoert de vervoerder 30 tot 40 procent minder reizigers. “Bovendien kregen reizigers deze eerste maand korting”, vertelt Unck. Die korting komt nu te vervallen, onduidelijk is of dat gevolgen zal hebben voor het gebruik. Voor de start ging de RET uit van dat het aantal reizigers in drie jaar tijd met 40 procent zou stijgen. Nu blijken die aantallen al na week 1 gehaald te zijn.
Softwareproblemen opgelost
De eerste twee weken kampte de beveiliging op de Hoekse Lijn met problemen. De beveiligingssoftware paste soms ten onrechte automatisch de snelheid naar beneden bij, dat moest handmatig gereset worden. Inmiddels is er op een deel van de nieuwe lijn (Schiedam Nieuwland – Vlaardingen West) een software update uitgevoerd, waardoor de problemen zijn verholpen. Op het resterende deel van de lijn wordt de update later dit jaar uitgerold.
Verbeterpunten
Behalve de software zijn er tijdens de opstartfase nog een aantal verbeterpunten naar voren gekomen. Als het regent en waait, werkt de beschutting door de abri’s bijvoorbeeld maar beperkt. De RET is aan het onderzoeken wat daaraan te doen is. Ook kwamen er klachten binnen over de gladheid op de perrons. De vervoerder zegt inmiddels maatregelen te hebben genomen tegen de gladheid. Op het nieuwe station Maassluis Steendijkpolder blijkt de fietsenstalling te klein te zijn. De RET is in gesprek met de gemeente om de capaciteit te vergroten. Ook de reisinformatie is nog niet overal up-to-date.
In de spits meer metro’s
Nu de opstarfase is afgerond en de lijn officieel is geopend, wordt de dienstregeling op de Hoekse Lijn ook uitgebreid. Nieuw is dat vanaf maandag 4 november ook metrolijn A in de spits wordt doorgetrokken van en naar Vlaardingen West. Daardoor rijdt er in de spits elke 5 minuten een metro tussen Vlaardingen en Rotterdam. Lijn A rijdt net als lijn B via Schiedam Centrum, Rotterdam Beurs en Rotterdam Blaak richting Rotterdam Alexander. Waar lijn B de Rotterdamse wijk Nesselande als eindbestemming heeft, rijdt lijn A juist door naar de wijk Binnenhof. Buiten de spits wordt lijn A overigens niet verlengd en blijft het startpunt Schiedam Centrum.
Door de uitbreiding van de Hoekse Lijn telt de RET nu honderd kilometer metrospoor, grotendeels bovengronds. Daarmee heeft Rotterdam het grootste metronetwerk van de Benelux. Op de Hoekse Lijn rijdt standaard lijn B. Die lijn rijdt vanaf Hoek van Holland iedere twintig minuten en vanaf Maassluis Steendijkpolder iedere tien minuten. Doordat lijn A nu in de spits door gaat rijden van en naar Vlaardingen West, rijdt daar de metro in de piekuren elke 5 minuten. De verbouwing duurde 2,5 jaar in plaats van de beloofde 5 maanden. De kosten van de ombouw zijn uitgekomen op 462 miljoen euro, 90 miljoen euro meer dan begroot. Voordat de Hoekse Lijn in dienst is genomen zijn er 750 testritten uitgevoerd.
Mooi dat het allemaal nu goed werkt en men er een frequentere verbinding gekregen heeft.
Beetje jammer is wel dat we niet meer met de treinactiekaartjes vanuit het hele land naar bijv. Maassluis of Hoek van Holland kunnen…
Het is maar een paar zones als het ware en dat kost bijna niets op het grote geheel. Waarom zou alles voor een stuiver moeten.
Het is maar hoe je het bekijkt.
Kom je vanuit Utrecht en wil je naar Hoek van Holland, dan is het advies idd al bij Alexander over te stappen op de metro. Heb je een dag vrij reizen bij NS dan betekent dat ca. € 13 extra (retour met de OV-chipkaart zonder korting).
Ga je met de trein eerst naar Schiedam dan wordt het € 9 extra.
In beide gevallen zou dan een RET-dagkaart van € 8 interessant kunnen zijn, daar moet je dan wel even aan denken.
Inderdaad een opluchting dat de problemen nu van de baan zijn.
Ik zet wel vraagtekens bij het aantal in- en uitstappers.
Bij NS werden de in- en uitstappers van Schiedam Centraal niet meegeteld. Bij de metrolijn worden die natuurlijk wel meegeteld, en dat zijn er heel veel.
Mensen met een Holland Travel Ticket, met en zonder dal geldigheid verkrijgbaar, kunnen in Nederland met één kaartje, dus ook op de Hoekse Lijn van het gehele OV reizen. Rotterdam kent ook dagkaarten. Door de Hoekse metro Lijn kan men weliswaar niet rechtstreeks naar Rotterdam CS reizen, ontstaan er wel nieuwe mogelijkheden om in het Rotterdamse van het OV net werk gebruik te maken die voordien niet mogelijk was geweest. Het succes van Lijn E Randstadrail en nu naar de Hoek kan een stimulans vormen om het metro netwerk nog meer uit te breiden en het autoverkeer te verminderen. Ook (buitenlandse) toeristen ontdekken daarmee de charmes van de Maasstad en ontlasten daarmee de druk in Amsterdam als men de toeristische mogelijkheden ontdekt door een goed ov vervoer en i.h.b. de metro. Elk nadeel hebt zijn voordeel, zei Johan Cruijff eens en gelijk heeft hij…
Raar dat deze lijn niet doorrijd naar het strand,zoals de trein wel deed.
Ik vind het zelfs een behoorlijke achteruitgang.
Men had kosten kunnen besparen door gewoon de NS-palen voor de bovenleiding te gebruiken.
Aan het eind van de lijn, in Hoek van Holland, een kleine kilometer nieuw spoor aangelegd met een nieuw station ‘Hoek van Holland Strand’.
https://hoekselijn.mrdh.nl/waarom-ombouw-tot-metro
Hoek van Hollandstrand bestond dus al bij de trein.
Men moet nu niet doen alsof het geheel nieuw is…
Er wordt nieuw spoor aangelegd, dus het is nieuw. Het oude Hoek van Holland strand was nog behoorlijk ver lopen naar het strand, nu wordt de lijn doorgetrokken de duinen in.
Wat ik een persoonlijk belachelijk vind, dat de metro niet.gewoon net als voorheen met trein wel mogelijk was gewoon naar R’dam centraal rijdt , had een hoop reistijd gescheeld voor reizigers die va uit Utrecht moeten komen. Maar ze moeten eerst een metro pakken naar Beurs om vervolgens de Hoekselijn Metro te kunnen pakken. Gewoon belachelijk, hopelijk gaat dit snel aanpast worden , zodat het het.wel mogelijk wordt om gewoon van R’dam centraal zelf meteen vanuit de trein overstap re maken op Hoekselijn metro.
volgens mij kun je nu al met slechts 1 overstap vanuit Utrecht op Alexander overstappen richting HvH. Dat is ook nog eens sneller dan via R’dam CS + Beurs. Kwestie van wennen aan nieuwe route…
Alexander-Hoek??
Treinen van RTD naar Schiedam en dan de metro naar Hoek is niet zo”n schande toch?
Andersom kunnen velen nu direkt RTD Centrum in wat merendeel Metro gebruikers doet.
Alexander naar Hoek van Holland kan rechtstreeks per Metro, maar eventueel ook via Rotterdam Centeaal (overstap) en Schiedam Centrum (centrum)
“Maar” 750 proefritten?
Nou die durven.
Moet je voor de gein eens gaan kijken in Utrecht naar de Uithoflijn.
Daar is de “proeffase” met een onbekend aantal ritten in januari afgerond en daarna zijn ze overgegaan op de “testfase”.
Sinds februari en voorlopig nog tot 19 december (als de start niet nogmaals wordt uitgesteld) rijden daar de hele dag lege trams rond, de eene na de andere. Denk dat die makkelijk 750 testritten per week maken en dat 10 maanden lang……
Precies andersom. Eerst de testfase (kijken of de techniek werkt) en dan de proeffase (kijken of het lukt om op die techniek een dienstregeling te rijden). Het gekke is wel dat fase 1 succesvol was afgerond, en dat juist in fase 2 de techniek parten speelt. Maarja, dat is Utrecht.
Wie naar Hoek van Holland STRAND wilt gaan moet even geduld hebben tot VOORJAAR 2020 wanneer de 2 kilometer lange verlenging klaar is, tenminste als alles goed gaat. Meer informatie kan men vinden op o.a. Rijnmond Hoekse lijn en het uitgebreide artikel over de verlenging naar het strand. Dus niet meteen klagen, geduld uitoefenen en lezen waarom er aan de verlenging meerdere haken en ogen schuil gaan die tot een verlate opening naar het strand aanleiding geven. Indien het klaar is, kan zelfs sprake zijn van een “strand expres metro” dat uniek is voor de BENELUX. Reden: Lijn B gaat van de Rotterdamse wijk Nesselande waar een stadsstrand is naar Hoek van Holland strand en kunnen badgasten genieten van twee soorten stranden. De problemen liggen o.a. aan het deel dat onder de duinen moet en de maatregelen om het strandzand op het station tegen te houden, daarom heeft de RET ook een wasinstallatie waarmee zelfs de bovenkant van de metrostellen schoongemaakt kunnen worden en niet alleen de zij- en voorkanten. Dus nog even de Kerstdagen en oud en nieuw doorkomen en nog een paar maanden geduld hebben en strandliefhebbers kunnen dan met de metro lekker pierewaaien aan het strand van Hoek van Holland, als dat geen goed voornemen is voor 2020, ja toch…?
2022.
Heel fijn dat je nu weer kunt reizen naar Hoek van Holland. Wij zijn met onze fietsen naar Hoek van Holland in de metro gegaan. Wat een ramp is dat. Je staat steeds in de weg. Het zou fijn zijn als daar wat meer ruimte voor ingedeeld wordt. Wij zijn op leeftijd en moesten 1 uur blijven staan. Dus zijn we maar terug gaan fietsen.
edit: Bericht iets aangepast door de redactie vanwege het hoofdlettergebruik. Verder niets aangepast. Graag de volgende keer de Caps Lock uitzetten, dan komt het minder schreeuwerig over. Bij voorbaat dank.
Misschien moet de RET in de metro/sneltram een paar stoelen weghalen en daar klapstoeltjes neerzetten zodat mensen kunnen zitten en daarbuiten met een fiets, rolstoel of kinderwagen ook mee kunnen reizen net zoals de NS dat heeft in de VIRM treinen op de balkons en Arriva. Trouwens de RET had / heeft van lijn E voor de Hoekse lijn afgeleide aparte sneltrams gekocht speciaal voor deze lijn zodat mensen die van de Stena Line boot gebruik maken hun bagage beter kwijt kunnen. Blijkbaar zijn dit maar een paar stellen en worden de overige die op Lijn A naast B gebruik worden hier ook ingezet. Men krijgt dus een mix van metrostellen die op de Randstad Rail als overige lijnen inzetbaar zijn, helaas is bij de Rotterdamse metro daar onvoldoende aandacht aan geschonken. Ik vind trouwens de langszij inrichting die men in Amsterdam op de Noord Zuid Lijn 52 inzetten wel makkelijker. Nadeel, minder zitplaatsen, maar meer staruimte en eventueel plaats voor fietsen, waarom Rotterdam dit Amsterdamse voorbeeld niet volgt is mij onbekend en het is nog makkelijker ook nog bij het in- en uitstappen, het is een langszij inrichting die in het buitenland ook vaak wordt toegepast zoals zelfs in Singapore. Waarom moeilijker maken dan nodig is ?… Of geeft de RET de voorkeur aan zit- boven staplaatsen…? Goed beschouwd is de Hoekse Lijn óók een sneltramtraject net als een deel van lijn A en B !
De metro’s die RET als laatste besteld heeft, de HSG3 (5700-serie) zijn identiek aan de metro’s die er al reden (RSG3 (5600-serie), en verschillen alleen qua kleur met die van lijn E (RSG3 (5500). Dus waar jij deze kennis vandaan haalt…
Metro’s met langsbanken is idd minder zitplaatsen maar idd met een grotere capaciteit. Wat dat betreft zijn deze metro’s de slechtste koop van RET ever. Maar het verschil tussen de Amsterdamse en Rotterdamse metronet is dat de Amsterdamse korte lijnen kent, terwijl de Rotterdamse ver buiten de stadsgrenzen nog rijden. Meer zitplaatskans voor de reiziger dus.
Na de opening van de Hoekse Lijn is het een stuk drukker geworden op de perrons van station Beurs. Nieuw knelpunt: het smalle noordelijke perron (richting Schiedam – Hoek van Holland), waar met name in de spits de uit- en instappende passagiers elkaar behoorlijk in de weg lopen.
Sinds de officiele opening is mijn metroreis met 50% gestegen!!! Dit is best veel.
In oktober betaalde ik voor een enkele reis 4,12 van Hoek van Holland naar R’dam Schenkel.
In november was dat 6,24.
Een retourtje voor mij is dus €`12,48 om 1 dag naar mijn werk te gaan.
Dit is niet echt effectief om mensen met het OV te laten gaan, dus gaan ze met de auto omdat dat voordeliger is, dus meer files, dus meer luchtvervuiling. Jammer is dit dan weer!