fbpx

HSL krijgt in 2020 windschermen op Moerdijkbrug

12 jan 2018 5:00

Zo’n 24.000 treinreizigers zijn tijdens de eerste storm van 2018 gedupeerd doordat er nog geen windschermen staan bij de brug over het Hollandsch Diep. Bij harde wind wordt de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Breda gesloten. Problemen met wind zijn al in 2005 geconstateerd. Toch komen de windschermen er pas in 2020, meldt het Algemeen Dagblad.

De problemen met de wind zijn al jaren geleden vastgesteld. Onderzoek van het Algemeen Dagblad en Treinreiziger.nl toonde aan dat de HSL in 2015 ruim 230 keer niet reed door harde wind.

Uit een WOB-verzoek dat de NOS daarna deed, bleek dat het al in 2005 ging over de vraag tot welke windsnelheid er veilig over de brug kan worden gereden. De eerste proefrit met de HSL op de brug moest toen nog worden gemaakt.

Een onafhankelijk onderzoek constateerde in 2016 dat een inmiddels getroffen “eenvoudige aanpassing aan het windmeetsysteem” de uitval door wind met 25 procent kon terugbrengen. Windschermen in combinatie met snelheidsbeperkingen zouden nog eens goed zijn voor 60 procent minder uitval.

In april 2016 maakte het ministerie er 40 miljoen euro voor vrij. Maar waar blijven de windschermen? Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat bij monde van woordvoerder Carlijn van Donselaar aan het Algemeen Dagblad weten dat de windschermen “gepland staan voor 2020”. “De reden dat die schermen niet van de ene op de andere dag uit de kast kunnen worden getrokken, is dat ze op maat ontworpen en ontwikkeld moeten worden voor de brug.” Het is in Nederland niet eerder voorgekomen dat op een brug zulke schermen geplaatst worden, dus er zijn geen bewezen kennis en voorbeelden waar op terug kan worden gevallen.

23 gedachten aan “HSL krijgt in 2020 windschermen op Moerdijkbrug”

  1. Herman schreef:

    Goh, best snel hoor voor Nederland, vijftien jaar na dato!!

  2. Herman schreef:

    Best snel hoor voor Nederland, vijftien jaar na dato!!

    1. dries molenaar schreef:

      Uw lollige bijdrage is ontvangen hoor.

  3. dries molenaar schreef:

    2020 is twee jaar verder en twee jaar is een normale ontwikkeltijd en de installatie is zelfs inbegrepen. Dat men het 15 jaar geleden had moeten weten is gewoon flauwekul. Niemand als ontwerper laat bewust zulke zaken achterwege. Het is een beetje vreemd dat een trein die 300km/h kan rijden last heeft van wind en zijwind. Zijn er elders hoge HSL viaducten met windschermen?
    Overigens het niet rijden slechts op formele gronden, dit zie je aan het nauwkeurig maken van de windmeting, er is nooit een machinist geweest die moest constateren dat de boel wat slingerde. Men kan net zo goed de grenswaarde die toch ook meer een natte vinger is wat omhoog doen.

    1. dries molenaar schreef:

      NB We zullen maar hopen dat het een rooster wordt en geen glasplaten ding zoals geluidsschermen langs de snelweg. Voor je weet zit je dar met 2 km aan graffiti.

    2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Uit wob verzoek van de NOS blijkt dat men in 2005 al vraagtekens waren over de windbestendiheid van de brug. Dat is een feit, dat blijkt uit documenten uit die tijd. In 2015 werd de impact eens te meer duidelijk. Vanuit dat moment duurt het dus nog 5 jaar. Niet extreem lang voor Nederlandse begrippen, maar zeker ook niet snel.

      1. Dries Molenaar schreef:

        De brug blijft wel staan. De treinen zijn zijwindgevoelig bij hoge snelheid. Het komt dan niet bij de verkeersleiding op om een snelheidsbeperking in te stellen en desnoods maar met 50km/h het Hollands diep te kruisen.

      2. Dries Molenaar schreef:

        NB In Nederland wordt civiele-infrastructuur in de meeste gevallen volgens planning en binnen de kosten opgeleverd. Slechts wanneer de politiek en lokale overheid zich er mee bemoeien en het reeds aanbestede ontwerp moet worden aangepast ontstaan er kostenuitloop en vertragingen in de uitvoering. Denk hierbij maar aan de HSL en Betuwelijn of de A4 Schiedam. Alles met nodeloze tunnels en voorzieningen.

  4. Anoniem schreef:

    Ik rij regelmatig met de IC van Eindhoven naar Rotterdam C over de HSL brug en het verbaasd mij waarom men om bijvoorbeeld esthetische gronden eertijds voor een brug (te ver) had gekozen.
    Het was beter geweest als men op deze plaats voor een TUNNEL had gekozen die van wind nagenoeg of totaal geen wind last heeft en de betrouwbaarheid en dienstregeling alleen maar ten goede komt ! Tussen vorm en functie zit een wereld van verschil en hier heeft de vorm de voorkeur gekregen, een planologische “blunder”, nu maar hopen dat een windscherm enige zoden aan de dijk, pardon brug legt
    “Travelboy” FER

    1. dries molenaar schreef:

      Een tunnel is tien keer zo duur en dat is de enige reden waarom er een brug is. Er geen noodzaak een tunnel te maken daar er al twee bruggen liggen en de doorvaarthoogte niet verder beperkt wordt. De HSL had veel minder tunnels moeten hebben. Vooral de Groen Hart tunnel is volstrekt overbodig daar de gemeentes nu het Hart gewoon vol bouwen. Een ramp voor de treinreiziger. Idem dito voor de Betuwelijn. Veel te veel tunnels voor de kikkers en campings.

  5. Willem van Kempen schreef:

    Is het denkbaar dat aan de Dordtse kant van de Moerdijkbrug een aansluiting wordt gemaakt van de HSL-lijn naar de gewone lijn? Dan kunnen de treinen
    van de hsl over de stalen Moerdijkbrug en na Breda weer op de hsl verder.

    1. Dominic schreef:

      Zeer waarschijnlijk niet aangezien het spoor pas vlak voor de brug uit een tunnel (tunnel Dordtsche kill) komt waardoor dat praktisch onmogelijk is.

    2. dries molenaar schreef:

      Dat is niet denkbaar. Dit zou dan zijn alleen voor de drie dagen in het jaar dat het te hard zou waaien . Wellicht zou zoiets wel kunnen bij Lage Zwaluwe. Maar dat is dan om naar Roosendaal/Vlissingen te gaan. Daar zal men nog wel 10 jaar over willen vergaderen.

  6. F.F.W. Beijerling schreef:

    In de ontwerpfase van de Hogesnelheidslijn-Zuid is de optie van een tunnel onder Hollands Diep en Dordtse Kil samen, uitgebreid bestudeerd. Een tunnel zou technisch mogelijk zijn geweest, maar het zou een erg diepe en enorm lange tunnel hebben moeten worden, met, vanwege de grote diepte ligging en lengte zeer lange toe- en uitritten (denk daarbij ook aan de maximaal toelaatbare hellinghoek van 2%). Tegen zo’n tunnel is besloten vanwege exorbitante kosten.

    1. dries molenaar schreef:

      Onder de Dordtse kil ligt ook een tunnel. Uiteindelijk vlieg je daar van de tunnel zo de brug op. Die had men dus net zo goed door kunnen trekken. Maar dan is het nog te duur. En er is geen noodzaak. Nu gewoon een beetje mooi ontworpen windbreker monteren en klaar. Het belangrijkste is het uitzicht van de treinreizigers te bewaren. Je zit in Nederland toch al grote delen achter schermen en in overbodige tunnels.

      1. F.F.W. Beijerling schreef:

        ‘n “Doorgetrokken” tunnel zou, vanwege de bodemgesteldheid onder het water van het Hollandsch Diep, ‘n ten minste 2x zo diep liggende tunnel hebben betekend, en dientengevolge erg lange in- en uitritten.

  7. Leo schreef:

    2018 is nog maar 2 weken oud en knap dat je dan al 24000 gedupeerd heb

  8. Leo schreef:

    De auto brug er naast heb last van de wind nu jaren later word er een voor de trein gebouw en daar maken ze de zelfde fout

  9. Risky schreef:

    1. Ok, we weten dat de tunnel een dure oplossing is.

    2. We weten dat het altijd waait in NL.

    3. Op hollands diep spookt en stormt het al sinds het begin van onze geschiedschrijving.

    Waarom een brug op deze hoogte? Waarom niet eerder windschermen?
    Die geleerde techneuten hadden dit met boeren verstand kunnen zien aankomen. In Nederland kan ik vele voorbeelden van keuzes gemaakt op gebied van railinfra die begrijpelijk zijn. Alleen echter worden de gevolgen ervan over het hoofd gezien.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Voor op zijn hoogst 72 uur aan tijd met te harde wind per jaar zou je volgens u een tunnel van een miljardje meer aan moeten leggen.

      1. Risky schreef:

        Nee een lagere brug, met windschermen die vanaf het begin geplaatst had moeten worden.
        Juiste geen dure tunnel, met veiligheidssystemen die voor vertragingen zorgen.

  10. Ing. A.C.F. Sierts schreef:

    @Risky: dat wisten de geleerde techneuten heel goed. Maar als ‘De Minister’ eertijds vanwege kostenbesparing hoogstpersoonlijk besluit om veel minder ontsporingsgeleiding aan te leggen dan door de deskundigen aanbevolen…

  11. J van Leest schreef:

    Kunnen de kosten op het ontwerpbureau verhaald worden?

Laat een antwoord achter aan Dries Molenaar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *