Belgen krijgen vaker een rechtstreekse trein tussen Brussel en Duitsland. De ICE Brussel – Frankfurt gaat vanaf 11 december niet vier keer per dag, maar zes keer per dag rijden. Daarmee gaat de trein bijna heel de dag om de twee uur rijden.
Alleen één keer per dag is er nog een gat van vier uur tussen de treinen. De vraag naar reizen tussen België en Duitsland groeit gestaag, zegt Deutsche Bahn (DB) tegen Belgische media. Vorig jaar namen bijna 800.000 reizigers op dit traject de ICE.
Voor Birgit Bohle heeft de uitbreiding een duidelijk doel. “We willen marktaandeel winnen op het vliegtuig en de auto”, aldus de DB-topvrouw tegenover Belgische media. Bart De Groote, commercieel directeur van de NMBS, bevestigt dit. “Brussel-Zuid is een ware hub in het internationale treinverkeer, met verbindingen naar onder meer Frankfurt, Amsterdam, Parijs en Londen. Die rol willen we versterken.”
De Duitse hogesnelheidstrein rijdt sinds eind 2002 tussen Duitsland en België. Onderweg stopt de trein in Brussel Noord, Luik, Aken, Keulen en Frankfurt Airport (Frankfurt Flughafen). Tussen Amsterdam en Frankfurt rijdt ook de ICE; de frequentie is al jarenlang circa 7x per dag. NS en DB hebben aangegeven in de toekomst ook de mogelijkheid van een intercity, in aanvulling op de ICE, tussen Nederland en Duitsland te willen onderzoeken.
This post was last modified on 23 december 2016 12:31
Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…
NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…
Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…
Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…
De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…
Schoolvakanties zijn traditioneel de periodes waarin ProRail aan het spoor werkt. Tijdens de aanstaande meivakantie…