fbpx
Foto: (c) DB

ICE vertraagd? NS helpt bij geld terug vragen

20 dec 2017 17:34

NS International attendeert ICE-reizigers met een mobiel ticket bij vertraging op de compensatiemogelijkheden. De nieuwe service is een proef die de komende tijd verder wordt verbeterd.

“We verwijzen vertraagde ICE-reizigers op dit moment naar het standaard compensatieformulier. Reizigers moeten dan nog wel hun gegevens invullen. De bedoeling is dat straks ook de bekende informatie automatisch in het formulier worden geladen,” legt woordvoerder Ton Boon van NS International uit. De proef geldt alleen voor ICE-reizigers die bij NS International een mobiel ticket hebben gekocht. Boon: “De service is gekoppeld aan onze app. In de app kregen reizigers al een melding bij vertraging. Deze gegevens worden nu ook gebruikt om te controleren of een reiziger mogelijk recht heeft op compensatie.”

Met de nieuwe dienst wil NS International de service verbeteren. “Veel reizigers weten dat ze bij een binnenlandse reis recht hebben op compensatie bij vertraging. Maar niet iedereen weet dat er ook een regeling is voor vertraagde internationale reizigers.” Internationale reizigers hebben (meestal) recht op compensatie bij een vertraging van 60 minuten of meer.

NS International heeft de service ook op een andere manier verbeterd: er worden geen boekingskosten meer in rekening gebracht voor bestemmingen die niet online boekbaar zijn. Bij online bestellingen werden al nooit boekingskosten gerekend, maar wel bij telefonische boekingen of boekingen aan de balie op stations. Die boekingskosten (oplopend tot € 22,50 euro bij 3 of meer personen) vervallen dus nu als de bestemming niet online wordt aangeboden. Veel bestemmingen, tot aan Hongarije aan toe, zijn inmiddels online boekbaar. Online wordt ook getoond welke verbindingen wel telefonisch te boeken zijn.

17 gedachten aan “ICE vertraagd? NS helpt bij geld terug vragen”

  1. F.F.W. Beijerling schreef:

    Goede klantendienstbaarheid van NS Internationaal … Mijn complimenten.

    1. casper schreef:

      Heb in het (inmiddels tamelijk verre) verleden eenmaal een reis bij NS Internationaal (toen het nog zo heette) geprobeerd te boeken en ik geloof niet dat een grotere schoffering van de treinreiziger denkbaar was. De website is nog steeds niet best en ik heb net eens gekeken of ik mijn recentste internationale treinreis hier zou kunnen boeken. Helaas: “Geen verbindingen gevonden, probeer een ander tijdstip of dagdeel”

      Voor een internationale treinreis die qua complexiteit van de bestemming het niveau Antwerpen of Berlijn overstijgt: ga naar de Treinreiswinkel en blijf zo ver mogelijk bij deze club vandaan

      1. Rian van der Borgt schreef:

        Welke reis was dat dan eigenlijk?

        1. casper schreef:

          Amsterdam – Toulouse heen en Hendaye – Amsterdam terug. Overigens ook met fiets, naar dat vinkje ben ik op de site van NS International maar niet op zoek gegaan.

        2. Rian van der Borgt schreef:

          Amsterdam – Toulouse en Hendaye – Amsterdam kan NS gewoon online verkopen. Zonder fiets dan wel. Met fiets gaat het niet online en daarvoor zou ik inderdaad naar de Treinreiswinkel gaan.

        3. casper schreef:

          Merkwaardig, vandaag zie ik die reizen ook wel gewoon staan (heb beide bestemmingen geprobeerd en datums gevarieerd). Ik zou toch zweren dat dat gisteren anders was.

    2. johan II schreef:

      De wil tot klantendienstbaarheid is ALTIJD aanwezig bij NS en eigenlijk iedereen.

      Bij OV wordt de klantendienstbaarheid meestal niet herkend, omdat de praktijk vaak spaak loopt in de spaghetti (verknooptheid, geketendheid, coderingen en ander jargon).

      Daarom werkt die website ook niet goed genoeg (zie Caspers verhitte reactie) en krijgen ze die ook niet goed, en kunnen we blijven hopen, geloven, bidden en verwonderen.

      1. Antje schreef:

        Caspers bewering blijkt niet te kloppen.

      2. Antje schreef:

        Veel rijdend personeel heeft geen enkele intentie tot dienstbaarheid.

  2. ruben schreef:

    Aan de internationale balie was een rood formulier te krijgen voor geld terug internationale reis.
    Werkte hetzelfde als het gele formulier ns binnenland.

    Natuurlijk kun je gewoon online bij nsinternationaal
    het digitale formulier invullen.
    Houdt men zich dom,een mail erachteraan met het toverwoord 1371/2007 Europeese wet.
    Dit geldt ook voor vertraagde vluchten als de vertraging veroorzaakt wordt door het falen van de operator inzake bedrijfsmatige storingen,kappotte treinen,wissels etc.
    Alleen (grote) overmacht (klimaat,stakingen),geldt
    Dit niet.

    3 cm sneeuw moet geen probleem zijn…

  3. Reiziger schreef:

    Ik plan en koop eigenlijk bijna alle tickets voor internationale reizen via de DB. Ook omdat ik een Bahncard25 heb en daarmee ook voor kortingen spaar als ik via DB boek.

    1. Rian van der Borgt schreef:

      Bij NS kun je ook korting voor BahnCard 25 krijgen. Bij NS kun je alleen helaas geen bonuspunten sparen.

  4. dries molenaar schreef:

    IK ben lang geleden eens met Thalys naar Parijs geweest. En dacht daar ook recht op vergoeding bij vertraging te hebben.
    Op de terugweg bleek men in België te staken. Wij werden met bussen van Lille naar Roosendaal gebracht en daar weer op een Thalys gezet. Uiteindelijk iets van 03:00 op Rotterdam. Het personeel vond het al vreemd dat ik naar claimformulieren informeerde. We waren er toch?
    Later via NS een claim ingediend. Dat moest met de originele tickets. Je hoort er nooit meer iets van en wanneer je dan later vraagt ben je eigenlijk nooit op reis geweest.
    Grappig dat men nu zou aanbieden de klant te willen helpen.

    1. Ruben schreef:

      Ook ik & een Australische vriend hadden 90 minuten
      vertraging met Thalys Amsterdam Parijs.
      Wat we niet wisten & ons niet verteld was dat 3 maanden daarvoor ter hoogte van Lille er een wolkbreuk was waardoor de lager gelegen snelweg afgesloten was omdat het water de berg afstroomde.
      Snelweg weer open,de auto’s haalden ons in,normaal is dat andersom.

      Thalys had reeds eigen formulieren voor geld terug maar men wist hier niets van….
      Enfin,de hc kwam extra langs om te vertellen dat e.e.a. bestond maar dat de formulieren niet aan boord waren.
      Ik ontstak in gepaste woede,het volgende gebeurde:
      Kort voor Parijs werd in de 4 standaardtalen omgeroepen dat er geld terug te vragen viel,in Parijs.
      Men kwam met stapels formulieren door de trein,op GdN
      stond het perron vol tafels met personeel & formulieren…

      Enfin,ingevuld,e.e.a zou terug op de kredietkaart gestort worden.
      Ik hield de formulieren bij mij om ze in nl op de bus te doen,een antwoordnr kost hier niks,geen zin om de kont van de Franse presdent te likken.

      Op mijn terugweg 2 weken later,vertrok 20 min te laat
      mijn Thalys naar Rotterdam wegens de Franse slag.
      Daar alles over de Oude Lijn ging bij Roosendaal liep
      de vertraging op & kwamen we met + 31 aan,kassa.
      Het kostte wel enige ruzie met een onwillige conductrice die mij geen formulier geven wilde…
      Zij geloofde niet dat deze “speciale trein” spoor moest delen met de rest ervoor.
      Sjacherijniger kon een blik niet zijn toen ik haar vriendelijk afzwaaide met her grijs/diarrheebruine formulier…

      Het geld op de heenweg bleef maar uit,derhalve op verzoek van mijn vriend gebeld met de desbetreffende
      afdeling.
      Heel veel verontschuldiging,er waren wat bestandjes kwijt,we zaten ook midden in de Euro omwisseling…
      Derhalve opperde ik de mogelijkheid om na 8 dagen met de deurwaarder even dit geld op te halen in Hgb 4.
      Na 4 dagen was het geld bijgeschreven.

      Van mijn te late rit naar Rotterdam kwam get geld veel vlotter,nederlandse bankrekening.

      Ik heb geen voet mer in de Thalys gezet,ik pak de nachtbus als het moet.
      Op de hsl presteert men iets beter maar niet goed genoeg.

      1. Antje schreef:

        Leuk dat u, in gebrekkig Nederlands, ook een duit in het zakje doet vanuit het verre buitenland. Waarom zit u het treinnieuws te volgen wanneer u liever met de bus gaat?

  5. David-Joris Nijenhuis schreef:

    Dat NSI de boekingskosten heeft afgeschaft bij niet-online verkrijgbare tickets is een hele vooruitgang! Daar kan Deutsche-Bahn nog gigantisch veel van leren! Die brengen brutaal € 4,90 in rekening als je je kaartje moet laten opsturen, ook als een home-print-ticket niet mogelijk is. Ze zeggen doodleuk, dat je maar naar het loket moet gaan, of kunt bellen. Vanuit Nederland naar een duur infonummer bellen lukt vaak niet (en als het al lukt, zit je zomaar op 10-15 Euro belkosten voor dat alles in kannen en kruiken is!), bovendien ben je ook niet zomaar bij een loket (wat ook geldt als je in Duitsland ergens midden op het platteland, of op de Duitse Waddeneilanden woont!). Van bestelde kaartjes-uit-de-automaat-trekken willen ze nog steeds niet aan, (algemeen gedachtegoed bij SNCF!), alsmede het creëren van een winkelmandje, waardoor je meerdere bestellingen tegelijk kunt doen. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met het mede-financieren van het onzin-prestigeproject Stuttgart 21. Alles wat ze kunnen binnenharken doen ze ook. Van het vragen van toeslagen voor nauwelijks-sneller rijdende ICE-treinen tot het vragen van € 4,90, terwijl frankering via de frankeermachine DB niet meer dan 1 Euro kost.

    1. Antje schreef:

      Ja, de honderden miljoenen voor een nodige stationsmodernisering worden verkregen door de boekingskosten stiekem met 50 cent te verhogen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *