X

ILT doet onderzoek naar Arriva machinisten

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) doet onderzoek naar het opleidings- en ervaringsniveau van Arriva-machinisten. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma aan de Tweede Kamer naar aanleiding van Kamervragen van Duco Hoogland (PvdA). 

Spoorvakbond VVMC luidde eerder de noodklok over de veiligheid bij Arriva. Daarbij verwees de vakbond naar een incident in Uithuizermeden, waarbij een machinist een stoptonend sein voorbij reed. De trein kwam daardoor op een overweg terecht nog voordat de spoorbomen gesloten waren. Dijksma geeft aan dat de betreffende machinist door Arriva op non-actief is gezet. De ILT heeft daarnaast ook een procedure in werking gesteld om de machinist te schorsen. 

Dijksma benadrukt in de brief aan de Tweede Kamer dat bij haar geen verdere incidenten omtrent de veiligheid bekend zijn. Volgens de VVMC zou Arriva machinisten te snel op trajecten inzetten: in slechts 2 of 3 dagen zouden ze wegbekend moeten worden op het hele Noordelijke spoornet. Dijksma zegt dat 2 of 3 dagen per traject de gebruikelijke periode is, maar dat afhankelijk van de ervaring van de machinist daarvan wordt afgeweken. Dijksma spreekt tegen dat er een machinist zonder wegbekendheid van de trein is gehaald. Volgens de staatssecretaris zijn alleen de roosters gewijzigd nadat een examen was uitgesteld.

Arriva heeft al eerder aangegeven afstand te nemen van de brandbrief en zich niet te herkennen in de kritiek. Op de achtergrond van de brandbrief van de spoorvakbond speelt ook een confilct tussen VVMC en de vervoerder over de CAO. 

This post was last modified on December 22, 2016, 10:29 am

admin :