Inspectie haalt goederenvervoerder HSL Logistik van spoor

Goederenvervoerder HSL Logistik uit Den Bosch mag vanaf woensdag niet meer op het spoor rijden in Nederland. Dat heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) besloten. Het bedrijf blijft volgens de inspectie ondanks meerdere waarschuwingen in gebreke wat betreft de veiligheid. Het is de eerste keer in de Nederlandse geschiedenis dat een veiligheidscertificaat wordt ingetrokken voor het Nederlandse spoor.

HSL Logistik vindt de maatregel disproportioneel en wil de inspectie voor de rechter te slepen. Volgens ILT moet worden ingegrepen omdat anders de kans op ongelukken onaanvaardbaar groot wordt, ook omdat het bedrijf gevaarlijke stoffen als ethanol vervoert. Zo besteedt het bedrijf structureel te weinig aandacht aan de vakbekwaamheid van personeel, stelt de inspectie. Volgens de inspectie reed HSL Logistik het afgelopen half jaar drie keer door een stop-tonend sein, wat voor een kleine vervoerder relatief veel is. De machinisten zijn geschorst.

Een van de machinisten had onvoldoende ervaring om op de Betuweroute te mogen rijden. Een andere machinist voerde voor hij vertrok de verplichte remproef niet goed uit waardoor de trein niet kon stoppen voor een rood sein,” zegt hoofdinspecteur Pieter Hoekstra tegenover het Algemeen Dagblad.

De ILT concludeert ook dat het zogeheten veiligheidssysteem van het bedrijf niet voldoet aan de wettelijke vereisten en zelfs helemaal niet wordt toegepast. Het vervoersbedrijf kwam op 14 februari onder verscherpt toezicht van de ILT te staan. Vanaf dat moment werd vaker gecontroleerd op de technische staat van de treinen en op vakbekwaamheid van de machinisten. Ook zijn er sinds 2015 vijf processen verbaal opgemaakt voor onregelmatigheden met gevaarlijke stoffen.

Directeur Björn Ormeling van HSL Logistik is “geschokt” door de maatregel. “Totaal disproportioneel. We zijn sinds 2008* actief en hebben een hele goede staat van dienst wat betreft de veiligheid. Alleen het laatste half jaar zijn er enkele incidenten geweest.” Volgens Ormeling is er niets mis met het veiligheidssysteem, de technische staat van de treinen en de vakbekwaamheid van het personeel. “Er zit niets anders op dan naar de rechter te stappen. Dit heeft te veel consequenties voor ons bedrijf en de 25 mensen die hier werken. De locomotieven kunnen niet stil blijven staan.”

HSL Logistik zal haar klanten nu via andere vervoerders gaan bedienen, zegt de directeur in het AD. Het bedrijf rijdt zo’n vijftien keer per week met treinen door Nederland en vervoert onder meer het gevaarlijke ethanol en Volkswagens voor de bekende auto-importeur Pon.

* Citaat opgetekend door het ANP. Volgens Wikipedia is het van oorsprong Duitse HSL Logistik pas per 9 september 2010 toegelaten als goederenvervoerder op het Nederlandse spoorwegnet.

(c) Treinreiziger.nl / ANP. (Onze redactie heeft geen rechtenvrije foto van HSL-goederentreinen. Kun je ons aan een foto helpen? Mail redactie@treinreiziger.nl.)

This post was last modified on 13 april 2017 09:48

Share

Recent Posts

Reageren (tijdelijk?) uitgeschakeld op Treinreiziger.nl

Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…

2 uur terug

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

1 dag terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

6 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug