fbpx
Foto: NS

“Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

08 jan 2018 13:11

De Intercity Amsterdam – Brussel gaat vanaf 9 april 2018 rijden via de hogesnelheidslijn. Dat meldt althans de Belgische burgemeester van Brecht, Luc Aerts. De komende maanden voert NS testritten uit. Vanwege de testritten rijdt de trein vanaf vandaag tot en met 8 april niet tussen Amsterdam Centraal en Den Haag HS.

NS wil nog niet bevestigen dat de trein inderdaad vanaf 9 april via Breda gaat rijden. “Het besluit daarover is nog niet genomen,” zegt NS-woordvoerder Ton Boon in reactie op de uitspraken van de Belgische burgemeester. Toch zegt Aerts tegenover BN de Stem er zeker van te zijn dat de trein vanaf april via Breda en Noorderkempen gaat rijden. “Ik heb die datum uit geëigende kanalen vernomen. Een zeer betrouwbare bron. Gaat u er maar vanuit dat die trein dan gaat rijden,” aldus de burgemeester.

9 april is een logische datum: het is een datum dat een wijzigingsblad van de dienstregeling in gaat. Bovendien is de trein tussen Amsterdam en Den Haag tot en met 8 april geschrapt, en nadien vooralsnog niet. De treinen zijn de komende maanden geschrapt om ruimte te geven aan testritten op de hogesnelheidslijn. Het ligt voor de hand dat de treinen, als de testritten volgens plan verlopen, vanaf 9 april via de nieuwe route gaan rijden.

  • Update: NS en NMBS hebben inmiddels de reisinformatie aangepast: IC Brussel rijdt in elk geval tot februari niet tussen Amsterdam en Den Haag. NS heeft eerder laten weten dat in februari door het testprogramma ook de IC Direct niet op volle kracht kan rijden.

De nieuwe route loopt niet meer via Den Haag HS, Dordrecht en Roosendaal maar via Breda en station Noorderkempen. Vanuit Amsterdam gaat de trein straks uiteindelijk 12x per dag rijden, vier ritten minder dan tot nu toe het geval is. De vier treinen die vanaf Amsterdam verdwijnen, krijgen straks Den Haag HS als startpunt. Vanaf Rotterdam zal de gebruikelijke uurlijkse verbinding blijven bestaan.

Doordat de trein straks Den Haag overslaat moet de reis twintig tot dertig minuten sneller worden. In 2013 ging men er verder vanuit dat de route via Breda circa 7 minuten sneller zou uitpakken dan op de huidige route via Roosendaal. Critici hebben echter altijd hun twijfels uitgesproken of die reistijdwinst wel haalbaar is. De definitieve dienstregeling die straks gaat gelden is nog niet gepubliceerd.

Eigenlijk zou de trein naar Brussel al vanaf december 2016 via Breda gaan rijden. Fabrikant Bombardier heeft echter veel meer tijd nodig gehad om de software van de locomotieven aan te passen. Inmiddels hebben de locomotieven wel de benodigde software, maar worden de treinen eerst uitgebreid getest alvorens ze met reizigers gaan rijden.

41 gedachten aan ““Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda””

  1. Anoniem schreef:

    Niet

    1. dries molenaar schreef:

      Kan dit gezeik van deze Anoniem gestopt worden. Gebruik gewoon een reactiesysteem met inloggen… Maar niet van Facebook et co.

      1. Anoniem schreef:

        Nee, gewoon niet. Dries molenaartje.

  2. Willem23 schreef:

    Zonde dat ze 160 rijden ipv 300. Arriva zegt dat ze dat (hadden) kunnen regelen.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      @Willem23

      Arriva zegt dit natuurlijk om een concessie op de HSL te krijgen. Maar vanaf de zijlijn roepen is makkelijker dan in het veld staan. Bedoel met deze opmerking dat ze niet eens 1 kilometer op de ingewikkelde HSL hebben gereden.

      300 km p/u treinmaterieel is alleen zinvol tussen Amsterdam – Parijs/Londen. Voor binnenlandse verbindingen via de HSL is 200 km p/u al voldoende. De reden hiervoor is dat op de HSL alleen tussen Nieuw Vennep – Rotterdam Noord, Barendrecht – Zevenbergse Hoek en vanaf (april) 2018 tussen Breda Zuid – Antwerpen Noord met hoge snelheid gereden kan worden. Tot maximaal 300 km p/u. Relatief kleine afstanden.

      200 km p/u treinmaterieel is voor NS goedkoper in aanschaf, energieverbruik en eisen qua materieel. En dat ze gekozen hebben voor Alstom is een goede keus vanwege goede reputatie met ERTMS, regelmatig omschakelen qua beveiligingssystemen & stroomsystemen en enorme ervaring met rijden op HSL.

    2. dries molenaar schreef:

      Ach ja, hadden. Zeker met een Velaro die niet van het rangeerterrein te krijgen was.
      De V250 had het allemaal ook gekund had met het project wat beter gemanaged. Dan reden we nu al weer jaren met de V250 en was vast ook een vervolgorder gekomen. Uiteindelijk kun je met zo’n lichtgewicht snelle accelerator op andere trajecten in Nederland goed uit de voeten.

  3. Ronald schreef:

    Op de site van de belgische spoorwegen staat dat ic brussel t/m 11 februari alleen Den Haag Hs – Brussel rijdt.

  4. Arjan Krabbenbos schreef:

    Na jaren van vertraging krijgt Breda en Noorderkempen een directe verbinding met Den Haag< Rotterdam Schiphol Airport, Amsterdam Centraal enerzijds en Antwerpen,Mechelen< Brussel Luchthaven en Brussel Noord,centraal en Zuid midi anderzijds. Ten tijde van de Fyra V250- periode was er al sprake van ,maar helaas heeft deze moderne Italiaanse trein het niet lang volgehouden in deze twee Beneluxlanden. De infra bij Breda (verbindingssporen) lagen er daarom maar werkloos bij wat hopelijk na en maand of drie wel werk mag gaan verrichten. Hopelijk gaat het toch nog goed komen met de HSL Zuid/Lijn 4 van Belgie! We zullen het maar zien en afwachten!!

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Qua huidige treinmaterieel nog een slag om de arm houden. Maar NS & NMBS doen hun uiterste best om zoveel problemen te voorkomen.

      Maar heb meer vertrouwen in de opvolger ICNG. Deze IC zal op basis van de Coradia (Stream) platform helemaal aangepast worden voor het rijden op de HSL en hoofdrailnet. Traxx + ICR was/is een gelegenheidstrein die vele malen al aangepast moest worden voor het rijden op de HSL.

      1. dries molenaar schreef:

        De V250 was speciaal aangepast zoals u nu voor de ICNG beschrijft. Alleen was NS een beetje laat en laks en gaf de schuld aan een ander. Die ook wel Min V en W lag met hun HSL uitvoering met ERTMS maar zonder ATB en reistijd wensen die nu schijnbaar niet meer gelden.

        1. hanzeboog2012 schreef:

          Ja de Fyra V 250 was aangepast voor het rijden op de HSL & Hoofdrailnet. Maar de uitvoering was zacht gezegd belabberd:

          https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiyoom53MvYAhUjBMAKHUPUCgsQFggoMAA&url=https%3A%2F%2Fnl.wikipedia.org%2Fwiki%2FV250&usg=AOvVaw3Jf9Ymt9ondfDRD7_rEO_l

          Ansaldobreda was geen goede leverancier van de Fyra V 250. Tevens waren bij de aanbesteding voor de eerste HST van NS geen goede specificaties gegeven. Een van de vele fouten van NS destijds.

          Je hebt gelijk dat de Ministerie van V & W destijds alleen een HSL wilde met ERTMS. Reden: Ze wilden niet extra betalen voor de aanleg van de HSL omdat de aanlegkosten al enorm uit de hand liep. In andere landen zoals Spanje waar ook problemen waren met ERTMS installeerden ze ook hun eigen Spaanse nationale beveiligingssystemen zodat de HST toch nog met 200 km p/u konden rijden.

          Ministerie van V & W was destijds helemaal gefixeerd op zo snel mogelijke reistijden. Daarom moest NS in opdracht van de Ministerie van V & W ook echte HST laten rijden. Maar NS had liever treinen die 200 – 220 km p/u konden rijden tussen Amsterdam – Rotterdam – Breda/Brussel via de HSL.

          Ansaldobreda beloofde voor een niet al te hoge meerprijs dat ze een HST kon leveren die 250 km p/u i.p.v. 220 km p/u kon rijden. En het was een gloednieuwe trein die niet was ontworpen op basis van een beproefde platform was ontwikkeld.

          Ter vergelijking: Alstom heeft een platform genaamd Coradia. Al jaren een betrouwbaar platform. En op basis van de Coradia Polyvalent wordt nu de verbeterde Coradia Stream ontwikkeld waardoor Alstom naar wens van de klanten verschillende versies kan leveren qua snelheid (160 – 200 km p/u), stroomsystemen (1500 volt, 3000 volt, 15 KV 16 2/3 HZ en 25 KV 50 HZ), beveiligingssystemen (ERTMS) etc. En daar is Alstom inmiddels al minstens 5 jaar mee bezig.

          Wat is NS destijds ongelooflijk naïef geweest om al die smoezen van Ansaldobreda te geloven.

        2. dries molenaar schreef:

          De V250 is motorisch een geremde versie van de ETR500 die al jaren rond rijdt. Het chassis en de carrosserie zijn nieuw ontworpen en ook daar was niets mis mee. Onafhankelijk onderzoek heeft ook duidelijk gemaakt dat de gebreken beperkt waren en vooral in de details zaten. NS had ze eerder moeten bestellen en er eerder een aantal op gewoon spoor moeten inzetten. Snelheidstests had men dan later kunnen doen bij het beschikbaar komen van de HSL.

    2. dries molenaar schreef:

      De verbindingssporen naar het Noorden werden gewoon gebruikt.
      Het blijft jammer dat er zo provisorisch gestopt en gekeerd moet worden. Zo’n lang stuk langzaam rijden en dan tijdrovend keren kost wellicht welk 15 minuten aan tijd ten opzichte van een gewoon stop zoals in Noorderkempen. Het zaakje ligt er nu éénmaal maar het was veel beter geweest een nieuw station buiten aan de doorgaande HSL te maken. Dan was er ook een mooi ontwikkelingsgebied ontstaan.

  5. Bert Sitters schreef:

    Beter was geweest om station Breda geschikt te maken als Intercity Direct station. Nu moeten de treinen de vertragende omloop naar Breda maken.
    Ook het ommetje naar de luchthaven van Brussel moet eruit.

    1. Bert Sitters schreef:

      Ik bedoel station Breda-Prinsenbeek.

    2. Anoniem schreef:

      Dat ommetje zal blijven, want is de enige verbinding tussen Brussel Airport en Schiphol Airport.

    3. Dominic schreef:

      Een station waar amper 1500 reizigers geschikt maken voor hogesnelheidstreinen zegt u dus? Dat lijkt me nou niet bepaald een goed idee… Beter hadden ze die Benelux vanaf Rotterdam gewoon lekker voorbij Breda laten rijden, dan had je een fatsoenlijk alternatief voor die peperdure Thalys gehad. En dan een trein Eindhoven-Breda-Antwerpen voor de Brabantse reizigers. Maar de Belgische NMBS heeft grote belangen in de Thalys waardoor ze niet echt zitten te wachten op een concurrent via de HSL. Maar ff ontopic: zal me benieuwen of deze datum gehaald gaat worden aangezien die al tig keer uitgesteld is.

      1. CK schreef:

        Breda is qua inwonertal en verdere verbindingen significant genoeg voor een stop op de HSL; het is alleen de vraag of die aftakking een goed idee is (uiteraard politiek gemotiveerd – indertijd was geloof ik het idee opgevat dat Breda dé grote stad tussen de Randstad en België moest worden met bijbehorende verbindingen). In de toekomst kan een vervoerder besluiten dat het te ingewikkeld is om in te passen, en dan zit Breda (deels door eigen schuld) zonder HSL.

        Wat waarschijnlijk bedoeld werd zou overigens een (verplaatst) station Prinsenbeek zijn waar ook op de lijn richting Roosendaal gestopt wordt waardoor dezelfde verbindingsmogelijkheden ontstaan zoals op het huidige Breda (mits er een busbaan aangelegd zou worden), maar zonder de complexiteit van de oude lijn oprijden, kopmaken en daarbij een of meerdere sporen kruisen, en vervolgens weer de HSL oprijden.

    4. dries molenaar schreef:

      De luchthaven Brussel moet blijven en is juist een pluspunt. Bovendien rijdt de trein daar doorgaand over speciaal spoor en niet over een boemelboogje.
      Het is juist goed dat Schiphol en Zaventem verbonden zijn. Als de trein betrouwbaar genoeg is kan ju zo juist meer verbindingen combineren en minder laten vliegen. Het is belachelijk dat je nog vliegtickets Amsterdam-Brussel kan aanbieden. Of zelfs Amsterdam-Parijs.

      1. Bert Sitters schreef:

        Je kunt in Mechelen een goede overstap naar Zaventem bieden. Het gros van de reizigers wil zo snel mogelijk naar Brussel-stad. Wat is de meerwaarde van een verbinding van Schiphol naar Zaventem? Er zijn echt geen luchtpassagiers die op Schiphol landen, met de trein naar Zaventem gaan om vervolgens vanaf daar verder te vliegen.
        Zo snel mogelijk van hartje grote stad naar hartje grote stad. Zonder reservering. Dat moet de kracht zijn van de Benelux.

  6. Johan schreef:

    Station Noorderkempen had volgens de concessie die op 5 december 2001 werd gesloten sinds 1 juli 2009 vanaf Breda bediend moeten worden.

    Op 8 januari 2018 durft NS nog niet te bevestigen dat het ze gaat lukken om op 9 april 2018 die trein eindelijk eens te laten rijden.

    … Tsjonge, jonge, jonge!

  7. Anoniem schreef:

    Volgens mijn informatie is het oorspronkelijk nooit de bedoeling geweest dat de internationale hoge snelheidstrein tussen Nederland en België een desolaat station -midden in het weiland als Noordekempen aan zou doen. Dit is ons door de Belgische spoorwegen -die als aandeelhouder van de Thalys een dubieuze rol in dit geheel spelen- door de strot geduwd.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Dit is de werkelijke reden:

      https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwianfjAsMnYAhUhBcAKHTVQAPwQFghGMAU&url=https%3A%2F%2Fwww.treinreiziger.nl%2Ftoekomstscenario-voor-station-noorderkempen%2Famp%2F&usg=AOvVaw19UlGA94PNXjLqPOjfy3Fo

      Een goede reden voor de Belgische overheid en NMBS. Maar dan moeten ze ook moeite doen om Breda goed aan te sluiten.

      De huidige Desiro ML die alleen over ECTS level 1 beschikt kan niet naar Breda rijden. En de Desiro ML kan zoal niet onder 1500 volt rijden. En beschikt niet over ATB.

      Met compromistrein Benelux + worden de kosten gedeeld door NS en NMBS. En de Benelux + concurreren qua reistijd niet echt met de Thalys. En wordt het geïntegreerd in het NMBS netwerk.

      1. dries molenaar schreef:

        NMBS ging die Desiro toch teruggeven aan Siemens? Die waren zogenaamd niet goed. NMBS is gewoon een zeer onbetrouwbare klant.

        1. Rian van der Borgt schreef:

          De NMBS ging de Desiro’s helemaal niet teruggeven.

        2. dries molenaar schreef:

          Dat stond in de krant en andere media. Dat is wel zo. Maar het zal gewoon bluf zijn geweest. Een panische poging om de leverancier te bestelen.

  8. Mohamed schreef:

    Jammer ik vond het wel leuk om die trein in Dordrecht te zien daar woon ik dan heb ik alleen de sprinters flirt sgm en vrim en icm te flimen gaat ns misschien van roosendaal-Amsterdam centraal via Dordrecht en Rotterdam ik hoop dat het zou gebeuren jammer dat hij via de HSL ga rijden ik ga nog een afscheid flim maken van de trein ik wou dat hij gwook in Dordrecht stop en dan Breda

  9. Mohamed schreef:

    Jammer ik vond het wel leuk om die trein in Dordrecht te zien daar woon ik dan heb ik alleen de sprinters flirt sgm en vrim en icm te flimen gaat ns misschien van roosendaal-Amsterdam centraal via Dordrecht en Rotterdam ik hoop dat het zou gebeuren jammer dat hij via de HSL ga rijden ik ga nog een afscheid flim maken van de trein ik wou dat hij gwoon in Dordrecht stop en dan Breda

  10. stefan simons schreef:

    Goede keuze Asd-Shl-Rtd-Bd-Atw-Mec-Br Airport-
    Br Nrd-Br Centr-Br Midi
    Mooie verbinding voor Zuid Ned,en 2 Int Luchthavens direct verbonden.Een snellere route wil niet altijd zeggen dat t beter is.
    Motto:Snel en korter,duurder >>Thalys
    Of,Langzamer,langer,maar dan ook goedkoper>IC

    1. Bert Sitters schreef:

      Brussel Airport is gewoon slecht. Weinig internationale op- en uitstappers Een onnodig ommetje.Kost teveel tijd. Mechelen moet een overstap op maat bieden.

    2. Bert Sitters schreef:

      Thalys is vaak geen optie. Te duur en reserveren is een barriere.

    3. Bert Sitters schreef:

      Snelheid, prijs, comfort, stiptheid en flexibiliteit! Essentieel om te concurreren met de auto. Weet iemand nog hoe snel de Benelux er ooit over deed naar Brussel? Volgens de huidige plannen met een deel over HSL wordt deze reistijd bij lange niet gehaald. Wordt wakker. We leven nu in 2018

      1. Rian van der Borgt schreef:

        De Benelux was op zijn snelst net nadat de tunnel onder Antwerpen was geopend. Uit mijn hoofd was dat ongeveer 2 uur en drie kwartier over het hele traject. Nu is dat 3:23 en volgend jaar via Breda en de HSL-Zuid ca. 2:53, wat dus weer in de buurt komt van de snelste tijd.

        1. Joost schreef:

          Amsterdam als referentiepunt gebruiken is niet helemaal eerlijk, want alleen relevant voor de Amsterdammers en Noord-Holland.

          Voor reizigers van/naar de rest van Nederland is de trein nog steeds een kwartier trager, tussen Rotterdam en Brussel-C was het 1:46 in 2005*, nu 2:01 uur, met name vanwege bediening Brussels-Airport en een beetje trager rijden tussen Dordrecht-Roosendaal-Antwerpen (straks het keren in Breda).

          *Drl 2005 hier: https://imgur.com/a/5uOlc

  11. Utrechter2 schreef:

    @Stefan Simons: ik kan op het hele gebeuren in gaan maar ik kan ook vragen: bedoel je ‘goedkoper’ of ‘minder duur’?? Zie mijn andere reactie hieronder.

  12. Utrechter2 schreef:

    Waarom gewoon niet vergelijken met de oude prestaties van de Benelux? Qua snelheid/prijszetting/ en flexibiliteit van de kaartjes?

  13. Anoniem schreef:

    Zijn de tarieven van Breda naar Brecht al bekend?

  14. CK schreef:

    De grootste vraag is natuurlijk: hoeveel tijdswinst wordt er nu geboekt (zeker omdat de trein moet gaan kopmaken), en was dat ook niet te halen door Dordrecht over te slaan?

    En ook in dit plan lijkt er wederom geen rekening gehouden te zijn met mensen die ten westen van Breda wonen, die een toename in reistijd richting België zullen zien (en dus nog vaker de auto verkiezen om in België te geraken).

  15. Gertjan Stamer schreef:

    Graag wil ik testtreinen buiten zien..station Noorderkempen speciaal. Vraag= rijdt men ook de testtreinen op zaterdagen en zondagen ???

  16. Van Der Schueren Edy schreef:

    Waarom is het eigenlijk zo moeilijk als passagier,om de juiste mededeling te verkrijgen voor de trein van Brussel zuid-Amsterdam Centraal,op 3 juni,die normaal vertrekt om 9:45

Laat een antwoord achter aan Bert Sitters Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *