fbpx

Intercity Direct vanaf najaar toeslagvrij tijdens daluren

11 jul 2017 11:53

Vanaf dit najaar hoeven treinreizigers in de daluren geen toeslag meer te betalen voor Intercity Direct. Daarmee wil staatssecretaris Dijksma treinreizigers tegemoet komen, omdat de kwaliteit nu onvoldoende is.

Dat schrijft de staatssecretaris in antwoord op Kamervragen van Rob Jetten (D66). “Om de reizigers op de Intercity Direct tegemoet te komen ben ik voornemens om de toeslag op de IC direct in de daluren op werkdagen en het weekend dit najaar tijdelijk af te schaffen. Ook ben ik voornemens om de mensen die een abonnement Altijd Toeslagvrij hebben, tegemoet te komen door een deel van hun abonnementskosten terug te geven,” aldus Dijksma.

De reden om de toeslag in de spits ongemoeid te laten is omdat dit naar verwachting tot grotere drukte in de spits leidt, met extra overlast voor de reizigers tot gevolg. “Verder is het van belang om op te passen dat door het afschaffen van de toeslag de treinen in de randen van de spits niet te druk worden. In de overgang tussen spits en dal zou daarom een korting gelden op de toeslag. Het streven is om de maatregel in het najaar uit te voeren,” schrijft Dijksma.

Dijksma noemt het daarbij interessant om te zien of hiermee de spits kan worden ontlast. Het voorstel wordt deze zomer, in overleg met de consumentenorganisaties, verder uitgewerkt. Het tijdelijk afschaffen van de toeslag wordt betaald met de boetes die NS en ProRail hebben moeten betalen vanwege het niet nakomen van prestatieafspraken.

12 gedachten aan “Intercity Direct vanaf najaar toeslagvrij tijdens daluren”

  1. B. P. de Jong schreef:

    Haal die onzinnige toeslag er toch helemaal af.En zorg dat de kwaliteit verbetert. Tot nu is het alleen maar kommer en kwel met deze “intercity’

    1. Dominic schreef:

      Op zich is een toeslag voor deze lijn helemaal niet erg; hij was peperduur om aan te leggen en tussen Rotterdam en Schiphol reis je in de helft van de tijd vergeleken met de conventionele intercity. Wat wel erg is is dat je voor die toeslag met een trein reist die slechts 160 km/u rijdt, die zwaar verouderd is, die kampt met de ene na de andere storing en waarvan de punctualiteit het slechtste is van alle treinseries (Thalys uitgezonderd) die in Nederland rijden. Eigenlijk zou tot 2021 deze trein toeslagvrij moeten zijn; dan is het door NS bestelde nieuwe, moderne intercity materieel binnen waardoor de snelheid omhoog gaat (200 km/u plus veel betere acceleratie), de reistijd nog iets verder omlaag gaat en de betrouwbaarheid en punctualiteit verhoogd worden.

      1. Bas schreef:

        Direct toeslagvrij reizen invoeren. Dit systeem is onbegrijpelijk en principieel onjuist. Al diverse keren meegemaakt dat iemand geen toeslag had en niet beboet omdat het voor menigeen onbegrijpelijk is om voor een treinrit extra te betalen. Comducteurs kunnen het ook niet uitleggen. Toeristen tussen s’hol en Adam c bezorgden zoveel onbegrip dat op dit traject dat al snel de toeslag verdween. Nu de rest nog.
        Of stel een keuzemogelijkheid in in de kaartautomaat met de vraag over welk traject iemand wil reizen.

  2. lezer schreef:

    Ik vind het een hele mooie maatregel maar ik ben bang dat het veel verwarring zal geven richting reizigers. Je zal ook veel gedoe krijgen met mensen die door een vertraagde gewone trein richting Schiphol cq. Rotterdam toch in de spits terecht komen en dan extra chagerijnig worden als ze daardoor opeens wel toeslag moeten betalen.

  3. J.A.Stenfert Kroese schreef:

    Het blijft onbegrijpelijk dat NS niet meteen bij Alstom of Siemens TGv’s reap ICE’s heeft besteld maar geld heeft gestoken in het opknappen van oude IC-rijtuigen en de aanschaf van Traxx-locs. Waarom noch de RvC noch de staatssecretaris toen heeft ingegrepen in dit boekhoudersbeleid is echt een ernstige tekortkoming. Echte spoormensen in de top van NS is harder nodig dan ooit. De neergaande lijn die Den Besten heeft ingezet lijkt maar niet tot staan te komen.

  4. abcde schreef:

    De berekening van de prijs van een treinrit is op basis van de te maken kilometers. Nu wordt er bij een rit over de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam gerekend met het aantal kilometer van deze rit via Haarlem ! Dat aantal kilometers betaal je. Daarom : ook zonder toeslag op de HSL, betaal je al een toeslag vanwege een te hoog aantal kilometers wat je betaalt.

    1. David Nijenhuis schreef:

      @abcde, je maakt een kleine denkfout. NS werkt niet met kilometers, maar met tariefeenheden. Deze komen gemiddeld sterk overeen met kilometers, maar kunnen ervan afwijken.

      Stel, je reist van Zwolle naar Den Bosch. Via Utrecht, of via Nijmegen is dat even duur: 138 eenheden, terwijl de afstand (in km) t.o.v. elkaar verschilt en zo heb je dat tussen alle knooppunten, (omreisroutes en voormalig-rode lijnen (Amersfoort-Ede Wageningen, Apeldoorn-Zutphen-Hengelo Elst-Geldermalsen-Dordrecht uitgezonderd, omdat een reis langs die route veel korter was, maar beduidend langer duurde, waardoor NS de ritprijs automatisch via een omweg bepaalde, bij Ede Wageningen-Amersfoort, altijd via Utrecht, behalve als je persé via Lunteren wilde, maar dan mocht je ook werkelijk niet via Utrecht reizen!). Deze rode-lijnenregeling geldt overigens allang niet meer, want NS rijdt daar al jaren niet meer op deze “rode” lijnen, m.u.v. Geldermalsen-Tiel), maar dat even verder terzijde.

      NS heeft de gelijkstelling van verschillende reisroutes tussen de knooppunten vermoedelijk ooit ingevoerd om te voorkomen dat mensen langs een bepaalde lijn gingen reizen, waardoor het langs route A veel drukker ging worden dan langs route B. Hetzelfde verhaal ging spelen, toen de Hanzelijn in gebruik werd genomen. Omdat de afstand via Lelystad beduidend korter is dan via Amersfoort, moest er ergens een overbrugging ingebouwd worden om langs beide routes op een even duur treinkaartje uit te komen. NS telde daarvoor – ik meen – 15 tariefeenheden tussen Kampen Zuid en Dronten. De werkelijke afstand is iets van 12 km, maar werd 27 tariefeenheden om gelijk uit te komen op de zog. ‘aansluitpunten’ (in dit geval Zwolle en Weesp). Op de lange afstand maakt het dus weinig uit, voor wie tussen Zwolle/Kampen Zuid en Flevoland reist een zure-appel, (het was misschien eerlijker geweest, als NS de bijtelling alleen toepaste, als je daadwerkelijk tussen Zwolle en Weesp (of verder) zou reizen.

      Dit bovenstaande wordt onverminderd toegepast tussen Schiphol en Rotterdam. Je legt via de HSL-Zuid een kortere afstand af, maar omdat NS dat ziet als een reis tussen A en B, rekent deze er evenveel tariefeenheden voor. Dit allemaal, ongeacht, of je A: via Schiphol, B: via Haarlem (dat is qua afstand langer als langs Schiphol, maar even duur), of C: langs de HSL reist.

      De toeslag kun je beschouwen als een soort financiële tegenprestatie van de reiziger, die hij/zij betaalt voor de snelheid en de (veel) kortere reistijd die geleverd wordt, maar ook om de kosten van de HSL niet helemaal op de belastingbetaler af te wentelen, (om die reden zie ik op autowegen meer iets in tolwegen, of afschaffen van wegenbelasting, maar doorberekening ervan aan de pomp).

      Omdat NS bepaalde beloftes voor de IC-direct niet kan waarmaken, is een afschaffing van de toeslag op z’n plaats, zolang de nieuwe stellen er nog niet zijn. Dat de toeslag in de spits blijft is alleen maar een middel om de IC-Direct niet (nog meer) uit te laten puilen. Het is in dat geval de keus aan de reiziger: “wil ik iets langer doorslapen en vertrek ik wat later/wil ik thuis eerder kunnen eten en ben ik bereid voor de 40 minuten tijdwinst € 2,40 extra te betalen, (of ervoor een toeslagenabonnement te kopen) of reis ik langs Delft en Leiden?”.

      Als je het vergelijkt met een lijn als Keulen-Frankfurt kun je € 2,40 per enkele-reis nog best schappelijk noemen. Een reis met de ICE langs de HSL tussen Keulen en Frankfurt (tijdwinst van 4-5 kwartier en heel wat minder kilometers!) kost vol tarief (€ 73), oftewel maar liefst 25 Euro extra t.o.v. een reis met de Intercity langs de Rijn, (€ 48), (overigens wel een veel mooiere route!). In de eerste klas bedraagt het ICE-toeslag maar liefst € 42 (80 in de IC, vs. 122 Euro in de ICE), dus waar praten we dan eigenlijk nog over? Hartmut Mehdorn – voormalig president-directeur van Deutsche-Bahn zei ooit: “Wer Porsche fahren will, zahlt auch für Porsche!” en daar kan ik hem geen ongelijk in geven!

  5. Jacques Nagelkerke schreef:

    Contact met NS gisteren zowel via telefoon als via FB heeft me geleerd dat NS wel degelijk toeslag heft op de IC Direct en zegt niets van dit bericht af te weten

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Er staat niet dat er nu geen toeslag meer geldt. Er staat vanaf het najaar. Op dit moment is er nog sprake van een toeslag, ook in de daluren. Zoals in het bericht staat wordt het voorstel met consumentenorganisaties nader uitgewerkt. Het is dus nog niet exact duidelijk wanneer dit in gaat. Dat NS Klantenservice nog niet op de hoogte is, is opmerkelijk, maar hangt vast samen omdat er nog gewerkt wordt aan de precieze uitwerking. NS heeft het ook bekend gemaakt op haar perspagina: http://nieuws.ns.nl/geld-terug-en-korting-voor-intercity-direct-reizigers-hoe-gaat-dat-in-zijn-werk/

  6. H. van Hengel, Breda schreef:

    Het is nu najaar en ik hoor niets meer over de toelag. Graag meer duidelijkheid of nu wel of niet toeslag meot worden betaald en welke daluren men dan hanteert.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Op dit moment is de toeslag van toepassing. Het is nog steeds de bedoeling dat de toeslag tijdelijk verwijderd wordt, maar ingangsdatum is nog niet bekend. (Bron: brief aan consumentenorganisaties omtrent dit besluit: http://locov.nl/Images/Locov%202017-240638%20besluit%20besteding%20reizigersfonds%20an_tcm311-397143.pdf )

  7. Jolein schreef:

    Het is al ver in het najaar. Heeft iemand al nieuws over deze kwestie? Ik ben erg benieuwd!

Laat een antwoord achter aan H. van Hengel, Breda Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *