Nieuws

Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) onthuld

De Nederlandse Spoorwegen hebben dinsdag een mockup gepresenteerd van de InterCity Nieuwe Generatie (ICNG). Van dit treintype heeft NS 79 treinstellen voor binnenlands gebruik besteld. Daarnaast komen er tenminste twee treinstellen die ook geschikt zullen zijn voor het Belgische spoor. Over drie jaar – december 2020 – zullen de eerste nieuwe exemplaren worden ingezet.

Zie ook: Review ICNG: Meer comfort en hogere klanttevredenheid verwacht

De ICNG heeft een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur. Dat is een stuk sneller dan de huidige treinen, die maximaal 160 kunnen (maar in de praktijk vaak niet sneller dan 140 rijden). De treinen zullen straks onder andere te zien zijn op de hogesnelheidslijn Amsterdam – Rotterdam – Breda. De huidige Intercity Direct treinen, de zogenoemde Traxx-locomotieven met Intercity-rijtuigen, vallen relatief vaak uit. De hoop is dat de nieuwe treinen straks niet dezelfde problemen op de HSL zullen hebben.

De ICNG zullen niet alleen op de HSL worden ingezet, maar ook daarbuiten. Op de Hanzelijn Zwolle – Lelystad kunnen de nieuwe treinen straks ook 200 kilometer per uur rijden.

De ICNG is voor NS een nieuwe trein, maar voor fabrikant Alstom zijn de treinen niet nieuw. De Intercitytrein is gebouwd op het Coradia-platform, waarvan wereldwijd meer dan 2.400 rijtuigen zijn verkocht.

De order bestaat uit 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen die 8-delig zijn. Daarnaast heeft NS een optie om nog meer treinstellen te bestellen. De intercitytreinen zullen zowel in de 1e als 2e klas stopcontacten krijgen. Ook zullen de treinen, zoals alle andere intercity´s, uitgerust zijn met wifi. Verder krijgen de treinen bagageruimte voor grote koffers. De treinen zullen 25.000 zitplekken bieden. De huidige intercityrijtuigen van het type ICR zullen vervolgens buiten dienst gesteld worden.

De nieuwe treinen zijn enkeldekstreinen. De afgelopen 20 jaar heeft NS alleen dubbeldeksintercity’s gekocht van het type VIRM. Consumentenorganisaties, waaronder Rover hebben aangedrongen op enkeldeks treinen, omdat deze ook beter toegankelijk zijn voor mindervaliden. Treinen die deels dubbeldeks en deels enkeldeks zouden zijn, waren voor de consumentenorganisaties ook bespreekbaar.

De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), van concept tot rijdende trein:

  • 2014-2016: Aanbestedingsfase.
  • 2016-2017: Finaliseren met reizigers en personeel van het ontwerp
  • 2017-2018: Opstart kleine productie van 5 treinen
  • 2019-2021 Testen en toelatingsprocedure
  • 2021-2023 Instroom van alle 79 treinstellen in de reizigersdienst

This post was last modified on 3 oktober 2017 20:53

Bekijk reacties

  • Goed dat de nieuwe ICNG deels als vervanger van de Koploper op de baan komt, maar zorg er dan ook voor dat diverse aanduidingen zoals WC's, Stiltezones GOED en beter leesbaar in het interieur te lezen is, want daar schort het nog wel aan in de huidige treinen. De ATB laat een hogere snelheid dan 140 km/u niet toe, terwijl SLT, VIRM en ICM wel 160 km/u kunnen rijden, waarom verhoogd men de ATB toegestane snelheid niet naar 160 km/u om het maximale uit de huidige generatie treinen te halen komen de reistijden alleen maar ten goede ! En nu ook maar afwachten wat het comfort met 200 km/u van de ICNG te bieden heeft.
    Frans Eekhout

    • Volgens de tekst gaan ze niet de koplopers (ICM) maar de rijtuigen (ICR) vervangen.

    • Uit het artikel blijkt dat deze trein de vervanger moet worden van de HSL-treinen, dus van het Trax-materiaal. Vermoedelijk zien we hem dus op de IC Direct en op Den Haag - Eindhoven.
      Dit is dus niet een vervanger van het hondenkopmateriaal.

      • ICNG wordt ook vervanger van de ICM (Koploper), echter niet op korte termijn. ICM-1 (de oudste serie) wordt verwacht om ergens tussen 2025 en 2030 uitgefaseerd te worden.

  • Elke keer hoop ik dat NS zo’n nieuwe trein aangrijpt om op te houden met die gruwelijke geel/blauwe kleurstelling. Maar het zit er weer niet in, vrees ik.

    • Sprinters zijn wit met blauw, intercity's geel met blauw. Ik vrees voor jou dat dat zo blijft voorlopig... Zelf ben ik blij dat we van die adidasstrepen verlost zijn, dat zag er niet uit.

    • De geel-blauw combinatie wordt in het buitenland juist zeer geprezen en gewaardeed.

      • Geel/blauw gewaardeerd in het "buitenland." In het buitenland??? In het binnenland, waar het geldt, niet alom, meneer Molenaar!

        • Beroepsklagers zijn overal tegen. Vanuit het buitenland krijg je in dit soort zaken eerlijker en oprechter informatie. Het geel en blauw is een geslaagde combinatie. Al vele jaren.

    • Beter van niet; deze kleurstelling is echt 'des NS' en verdient zoals al opgemerkt ook lof vanuit het buitenland. Wél ben ik nieuwsgierig of de nieuwe treinen ook écht iets harder gaan rijden; sommige trajecten nodigen daartoe uit...

  • Net zo'n alien-neus als de SNG, het ziet er niet uit. Helemaal in deze kleurstelling.

  • Mooie trein maar de kleuren zijn hopeloos ouderwets.
    N.S. Kijk eens in het buiten land en wees kreatief!
    Verschillende treinen in verschillende kleuren!

  • Niets mis met de geel/blauwe kleurstelling. Nmm zou de blauwe band aan de voorkant naar beneden moeten lopen ipv omhoog. Nu lijkt die op de Fyra;)

    • Fraai ogende trein, op enkele deails na.
      V250 Fyra's "neus" is een heel stuk langer, en daardoor eleganter, naar mijn oordeel.
      Die omhoog lopende blauwe band komt mij voor als het werkresultaat van een ontwerper onder invloed ...

      • De band over de neus komt echt over als het masker van iemand die uit stelen gaat... In deze tijd kan je die band ook naar beneden laten lopen, maar dan lijkt het meer op het mondkapje dat tegenwoordig in zwang is....

    • Deze kop van deze trein doet mij denken aan een mix van de good old hondekop mat 54 en mat 64:)
      Vrolijke verschijning op het spoor!

  • Prachtig ontwerp met een knipoog naar de lijnen van de Hondekop en Plan V...en natuurlijk...in geel-blauw graag...

  • Beetje terug naar de hondekop met die vormen.
    Wat betreft de kleurstelling:
    Geel-blauw ja, maar zo lijkt ie wel een bankrover.

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

21 uur terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

4 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

4 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

5 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

6 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

6 dagen terug