X

Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) onthuld

De Nederlandse Spoorwegen hebben dinsdag een mockup gepresenteerd van de InterCity Nieuwe Generatie (ICNG). Van dit treintype heeft NS 79 treinstellen voor binnenlands gebruik besteld. Daarnaast komen er tenminste twee treinstellen die ook geschikt zullen zijn voor het Belgische spoor. Over drie jaar – december 2020 – zullen de eerste nieuwe exemplaren worden ingezet.

Zie ook: Review ICNG: Meer comfort en hogere klanttevredenheid verwacht

De ICNG heeft een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur. Dat is een stuk sneller dan de huidige treinen, die maximaal 160 kunnen (maar in de praktijk vaak niet sneller dan 140 rijden). De treinen zullen straks onder andere te zien zijn op de hogesnelheidslijn Amsterdam – Rotterdam – Breda. De huidige Intercity Direct treinen, de zogenoemde Traxx-locomotieven met Intercity-rijtuigen, vallen relatief vaak uit. De hoop is dat de nieuwe treinen straks niet dezelfde problemen op de HSL zullen hebben.

De ICNG zullen niet alleen op de HSL worden ingezet, maar ook daarbuiten. Op de Hanzelijn Zwolle – Lelystad kunnen de nieuwe treinen straks ook 200 kilometer per uur rijden.

De ICNG is voor NS een nieuwe trein, maar voor fabrikant Alstom zijn de treinen niet nieuw. De Intercitytrein is gebouwd op het Coradia-platform, waarvan wereldwijd meer dan 2.400 rijtuigen zijn verkocht.

De order bestaat uit 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen die 8-delig zijn. Daarnaast heeft NS een optie om nog meer treinstellen te bestellen. De intercitytreinen zullen zowel in de 1e als 2e klas stopcontacten krijgen. Ook zullen de treinen, zoals alle andere intercity´s, uitgerust zijn met wifi. Verder krijgen de treinen bagageruimte voor grote koffers. De treinen zullen 25.000 zitplekken bieden. De huidige intercityrijtuigen van het type ICR zullen vervolgens buiten dienst gesteld worden.

De nieuwe treinen zijn enkeldekstreinen. De afgelopen 20 jaar heeft NS alleen dubbeldeksintercity’s gekocht van het type VIRM. Consumentenorganisaties, waaronder Rover hebben aangedrongen op enkeldeks treinen, omdat deze ook beter toegankelijk zijn voor mindervaliden. Treinen die deels dubbeldeks en deels enkeldeks zouden zijn, waren voor de consumentenorganisaties ook bespreekbaar.

De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), van concept tot rijdende trein:

  • 2014-2016: Aanbestedingsfase.
  • 2016-2017: Finaliseren met reizigers en personeel van het ontwerp
  • 2017-2018: Opstart kleine productie van 5 treinen
  • 2019-2021 Testen en toelatingsprocedure
  • 2021-2023 Instroom van alle 79 treinstellen in de reizigersdienst

This post was last modified on October 3, 2017, 8:53 pm

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (101)

  • Verschrikkelijk dit materieel! Bejaarden vereniging LOCOV en ROVER die hun zeer weer hebben om de trein te verknallen, Wi-Fi moest er ook weer bij wat geen basis behoefte voor de mens is, en dit is zeer schadelijk voor de variatië van Nederlands spoorwegmaterieel. Helaas zitten er niet eens prive coupés in de eerste klas, jammer weer!

    Daarnaast is degene die de petitie heeft gestart een held! Wij hoeven deze overdreven en floeilelijke rommel niet in Nederland! Ze mogen deze ook naar China of Japan geven, daar is die overdreven modernheid normaal. Daarnaast zijn deze treinen karakterloos net als de SNG. Verder voor degene die graag meer Wi-Fi en meer overdreven moderne treinen willen, neem een tijdmachine en ga dan naar de toekomst.

    • Ik weet niet wie u met “wij” bedoeld maar ik heb graag meer moderne snelle treinen in Nederland met handige dingen als WiFi en stopcontacten. Misschien dat de Arend nog ergens staat; kunt u daarmee reizen en “wij” lekker snel met modern materieel terwijl wij onze email nog even lezen terwijl we onze smartphone opladen :p

  • Mooie trein.
    Wel te weinig deuren per rijtuig. Dat wordt dringen. Met in Nederland een stationnement elk kwartier gaat de reistijd dus omhoog.

  • Ziet er van binnen prima uit, met als uitschieter het toilet. Mocht je per se een aso boodschap willen achterlaten,leef je dan uit op de kop van de trein, want daar kan niets aan verpest worden, wat een gedrocht aan de buitenkant. Het spook van de Fyra, bezopen na een nachtje carnaval.

  • Ik verwacht dat het nieuwe ICNG materieel goed aan de hedendaagse eisen zal voldoet, maar ik kan het toch niet nalaten, dat ik heel veel moeite heb met de vormgeving en de kleur partij van de Kop. Eerlijk gezegd,ik vind het niets.
    De Coradia Liner V 200 van Alstom ziet er tenminste robuuster uit wat vormgeving betreft. En mijn ervaring hiermee waren ook goed,diverse keren meegereden.

  • De vraag is natuurlijk of Thalys straks wel 300km/h kan gaan rijden in Nederland op de HSL wanneer er gemengd bedrijf is met deze max 200 km/h treinen?

  • Met de Thalys wordt er nu ook 300km/u gereden, terwijl ICD ook maar 160 km/u rijdt. Kwestie van dienstregeling planning.Baanvak is ingericht voor 300 km/u,en dat moet je ook benutten. Het kost toch al handen vol geld.

      • Voorbeeld:
        Echte HSTs (treinen die 200 k.p.h. of sneller kunnen rijden) vertrekken van station Schiphol Airport, richting Rotterdam, en rijden in de Schipholtunnel op het daar liggend conventioneel spoor, onder 1,8kV DC aan spanning, met 4,8kA aan stroom.
        Buiten de tunnel gaan zij, net als te doen gebruikelijk alle doorgaande IC-treinen, rijden op extra aangelegd conventioneel spoor, langs station Hoofddorp (verwijderd van de perrons).
        Even ten zuiden van Hoofddorp ligt een wissel, van waar reguliere treinen invoegen op de Schiphollijn, en de HSTs op het spoor van HSL-Zuid terecht komen.
        De “Fly-over West” kruist de Schiphollijn.
        Op de fly-over is een spanningsluis gesitueerd.
        De HSTs zullen daar normaliter rond 130 km/u rijden.
        Aan de zuidzijde van de sluis, staat er 25kV AC aan spanning op de draad, met 1,1kA aan stroom.
        Hier onder (bij benadering) acceleratietijd en -afstand die een HST nodig heeft om van 130 km/u te komen tot zijn dienstsnelheid, en waar de trein zich bevindt wanneer die snelheid is bereikt.
        Van 130 k.p.h. tot 200 k.p.h. ongeveer 45 seconden, of 2,25 kilometers (t.h.v. station Nieuw Vennep).
        Van 130 k.p.h. tot 300 k.p.h. ongeveer 150 seconden, of rond 9 kilometers ( t.h.v. Nieuwe Wetering).
        Bij 300 k.p.h. moet snelheid worden geminderd en beremming ingezet net voorbij het DSV (doorlopend spoorviaduct) even ten noorden van Berkel/Bergschenhoek, om met 80 k.p.h. (met, na weer een spanningsluis, met 1,8kV DC en 4,8 kA op de draad) de boog Rotterdam-West te kunnen berijden, richting station Rotterdam Centraal.
        Overigens, het verschil in reistijd tussen 200 k.p.h. en 300 k.p.h. tussen Hoofddorp en Rotterdam, is door de korte afstand niet spectaculair (niet meer dan enkele minuten).

        • Het is gewoon niet zo. Vanaf Hoofddorp is voldoende lengte om een stukje los te gaan. De dienstregeling veriest het nu ook niet. Alleen wanneer men wat laat is kun je vast stellen dat ze wat harder rijden.

  • Nogmaals, Thalys dienstregeling snelheid is wel degelijk na Hoofddorp schakelen naar 300 KM/U tot Bleiswijk ongeveer. Ik heb het diverse keren zelf meegemaakt.

    • Gepubliceerd werd dat de max snelheid voor Thalys routinematig 200km/h is. Wanneer ze harder rijden dan zijn ze achter op schema. De passagetijd nabij de Wildersekade is praktisch altijd 49 minuten van het uur.

    • Dat klopt maar dat zijn geen treinen van NS. 'de huidige treinen' slaat op NS-materieel, dus ICR dat met de Traxx rijdt.

  • Thalys doet de afstand Rotterdam - Schiphol 25% sneller. Dit is weer een NS aktie. NS leeft in een eigen wereld. Rijden met treinen ipv vervoeren van passagiers. Als excuse wordt uitsluitend naar de passagier gekeken. Poortjes, instappen nadat gefloten is, etc. NS heeft te laat treinen besteld! En nu uit pure minachting een trein besteld die max 200 rijdt op een traject dat gebouwd is voor 300 km.

  • Waanzinnjg! Prachtig! Elke stap nar welke vernieuwing dan ook: doen! Geschikt vior minder validen dikke pluim! We kunnen niet genieg WiFi hebben! Een soort mix tussen de ivm en mat. Prachtig. Oké dag is onse toekomst, mede dankzij de ns. Treinreizen is toch schitterend! Chapaeu!