fbpx
Foto: DB

Trein Amsterdam – Londen

Op dit moment zijn er slechts plannen voor een rechtstreekse trein Amsterdam – Londen. Zowel Deutsche Bahn als Eurostar hebben interesse om vanaf medio 2015/2016 een treinverbinding op te zetten tussen Amsterdam en Londen.

Op dit moment moeten treinreizigers naar Londen nog overstappen in Brussel en daar inchecken op de Eurostar. De Belgische spoorwegen is aandeelhouder van de Eurostar en heeft het bedrijf gevraagd of deze een trein Amsterdam – Londen kan starten. Dat deed de aandeelhouder nadat hogesnelheidstrein Fyra tussen Amsterdam en Brussel gestaakt moest worden. 

Terughoudendheid
Eerder had Eurostar al aangekondigd interesse te hebben om vanuit andere Europese steden, zoals Geneve en Zuid-Frankrijk, een treindienst naar Londen op te zetten. Ook Amsterdam werd toen al als optie genoemd. Eurostar topman Nicolas Petrovic liet in maart 2013 tegenover persbureau Bloomberg weten niet zeker te zijn of de verbinding naar Amsterdam door zal gaan. Reden voor de terughoudendheid zijn de hoge Nederlandse tarieven voor de hogesnelheidslijn.

Nederlandse hogesnelheiddsspoor duur
De topman van Thalys had ook al eens gezegd dat het Nederlandse hogesnelheidsspoor relatief duur is. Voor iedere gereden kilometer moet men in Nederland 130 euro betalen. Dat is veel meer dan in België en Frankrijk. "Ter vergelijking, in Frankrijk betalen we euro 19 per kilometer en in België ongeveer euro 30" zei Thalys CEO topman Olivier Poitrenaud in 2010 in het Financieel Dagblad.

Afbeelding BBC

Plan DB
Deutsche Bahn (DB) kondigde in 2010 aan om per 2013 een treindienst Amsterdam – Londen te willen starten. Voor de nieuwe dienst heeft DB bij fabrikant Siemens nieuwe ICE hogesnelheidstreinen besteld (type Velaro D). De ICE Amsterdam – Londen zou dan in Brussel gecombineerd moeten worden met een ICE uit Frankfurt en Brussel, die dan vervolgens gezamelijk door de Kanaaltunnel naar Londen zouden moeten gaan rijden.

Panoramafoto: De ICE was in 2010 voor het eerst in Londen

Vertraging
Door lange toelatingsprocedures voor de kanaaltunnel, in combinatie met vertraagde levering van de nieuwe ICE-treinen, is het plan vertraagd. In juni 2013 werd duidelijk dat de Duitse spoorwegen toestemming zullen krijgen voor een treindienst via de kanaaltunnel. De DB liet vervolgens in een verklaring weten dat een treindienst naar Londen niet voor 2016 wordt verwacht. Als de treindienst eenmaal gerealiseerd wordt, moet de reistijd tussen Amsterdam en Londen afnemen naar 4 uur.

Overstappen
Voordat Amsterdam ook echt rechtstreeks verbonden wordt met Londen moet er nog wel het nodige gebeuren. Zo moeten de stations worden aangepast. Want treinen naar Engeland moeten vertrekken van een afgesloten perron. Reizigers die naar Londen willen, zullen voor de trein moeten inchecken.Tot die tijd moeten reizigers tussen Amsterdam en Londen nog overstappen in Brussel. De reistijd bedraagt nu nog minimaal 4 uur en 45 minuten (combinatie Thalys + Eurostar).

2e panoramafoto: De ICE presentatie in 2010 in Londen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *