Italianen willen concurreren met de Franse Spoorwegen

De Italiaanse spoorwegen FS zullen per 2010 de aanval openen op de Franse spoorwegen. De FS wil een eigen treindienst Parijs – Lyon – Milaan opzetten. Vooralsnog gaat het om een proef van twee treinen per dag, maar dit kan in de toekomst uitgebreid worden.

Vanaf 2010 is er vrije concurrentie toegestaan voor internationaal reizigersvervoer. De Italiaanse spoorwegen willen die kans aangrijpen en hebben twee treinpaden aangevraagd tussen Parijs en Milaan. Volgens de Franse media is het de FS vooral te doen om de concurrentie met de SNCF tussen Parijs en Lyon aan te gaan.
De FS had ook treinpaden aangevraagd tussen Parijs en Marseille, maar die zijn afgewezen omdat het spoor nog niet is vrijgegeven voor binnenlandse treindiensten.

De twee treinen die de Italiaanse spoorwegen met eigen Pendoline materieel wil gaan berijden zal in het begin weinig voor de reiziger veranderen. Maar het zal, naar verwachting, slechts het begin zijn van een concurrentieslag op het spoor. De Italiaanse treinen moeten overigens nog wel geschikt gemaakt worden voor het Franse spoor. De treinen van de FS zullen niet zo snel zijn als de TGV, omdat de Italiaanse treinen een maximale commerciële snelheid hebben van 250 kilometer per uur. TGV treinen rijden 300 kilometer per uur tussen Parijs en Lyon.

Naast de Italiaanse spoorwegen zijn er nog geen andere maatschappijen die zich gemeld hebben.

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

1 dag terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

4 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

4 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

5 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

6 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

6 dagen terug