Izy van Thalys start met treindienst Brussel – Parijs

Zondag hebben de eerste treinreizigers gebruik kunnen maken van de budgettrein Izy. De trein rijdt vanaf nu 2 à 3 keer per dag van de Belgische hoofdstad Brussel naar Parijs. Een zitplek is beschikbaar vanaf 19 euro, wie wil staan kan zelfs al vanaf een tientje mee. Izy is het budgetmerk van Thalys.

De treinen deden eerder dienst als TGV bij de Franse spoorwegen (SNCF). Alhoewel de huisstijl van de treinen iets gewijzigd is, zullen treinliefhebbers eenvoudig herkennen dat het een omgebouwde TGV betreft.

Bij Izy heet de 2e klasse Standard, en de 1e klasse Standard XL. De beenruimte van Standard XL is vergelijkbaar met die van Thalys in Comfort 1. Ook de beenruimte en comfort van Standard is grotendeels vergelijkbaar met de 2e klasse van Thalys.

De trein heeft geen restaurant of barrijtuig en het aantal grotere bagagestukken wordt beperkt tot één, naast de handbagage. De verkoop is 100% digitaal net als de klantenservice. Op de trein werkt Thalys-personeel. Anders dan Thalys is Izy iets langer onderweg, dat komt doordat de trein slechts deels over de hogesnelheidslijn rijdt. De reistijd varieert tussen de 2u en 8 minuten en 2u en 30 minuten. Instappen kan vanaf 30 minuten voor vertrek en tot 10 minuten voor vertrek.

Er zijn vooralsnog geen plannen om Izy ook naar Nederland door te trekken. Het bedrijf wil eerst eens kijken hoe Izy tussen Brussel en Parijs het gaat doen. Volgens Thalys verliep de verkoop in het begin volgens verwachting, na de aanslagen in Brussel is de verkoop wel iets afgezwakt. Dat geldt overigens niet specifiek voor Izy, maar ook voor Thalys.

Agnès Ogier, CEO van Thalys over Izy: “Met Izy willen we nog meer passagiers overtuigen om de trein te nemen ter ontdekking van deze twee steden.” Ook Jacqueline Galant, Belgische minister van Mobiliteit, heeft haar steun geuit voor de lancering van deze nieuwe trein: “De lowcost-trein Izy beantwoordt aan de verwachtingen van de klanten die graag op een andere manier reizen. Het is een nieuwe beleving van de treinreis, ten gunste van een duurzame mobiliteit in combinatie met voordelige prijzen.”

Tariefsysteem Izy
Prijzen per enkele reis en onder voorbehoud:

  • Treinkaartje zonder gegarandeerde zitplek: 10 euro, (max. 10  reizigers per trein)
  • Treinkaartje met klapzitting: 15 euro (aanbod: 25 per trein)
  • Treinkaartje Standard (2e klasse): Vanaf 19 euro tot maximaal 59 euro.
  • Treinkaartje Standard XL (1e klasse): Vanaf 29 euro tot maximaal 69 euro.
  • Kind-kaartje (t/m 11 jaar): 10 euro.
  • Een stuk extra bagage: 10 euro
  • Huisdier: 15 euro

Izy is vanaf 2 maanden voor vertrek te boeken. Er kan momenteel alleen nog betaald worden met Visa en Mastercard, nog niet met iDEAL of PayPal. InterRail is niet geldig in de nieuwe hogesnelheidstrein. Ook zijn er geen abonnementen, groepsprijzen en dergelijke. De trein is nog niet boekbaar via NS International of B-Europe.

This post was last modified on 9 februari 2017 20:12

Bekijk reacties

  • Lijkt me fantastisch. Ik had gelezen dat je ook je fiets kon meenemen, maar daar wordt niets meer over gezegd.
    Hoe zit dat?

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

2 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

5 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

5 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

6 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

7 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

7 dagen terug