fbpx

Kamer wil oplossing voor intercity Dordrecht-Breda

06 mrt 2018 19:02

De Tweede Kamer heeft vandaag een motie van D66 en ChristenUnie gesteund om tot een oplossing te komen voor de intercity Dordrecht – Breda.

De pendelintercity Dordrecht – Breda is eind 2016 geïntroduceerd als compensatie voor het schrappen van de stop Dordrecht bij de intercity Den Haag – Eindhoven. De trein wordt de eerste twee jaar gefinancierd door het Ministerie. Eind dit jaar loopt die periode ten einde, waardoor er een einde dreigt voor de pendelintercity.

De motie verzoekt om de tijdelijke intercitypendel met minimaal een jaar te verlengen en samen met de NS, regionale vervoerders en de regio Drechtsteden te zoeken naar een structurele oplossing.

ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf: “Dordrecht is een belangrijk OV-knooppunt voor de regio Drechtsteden. De bereikbaarheid en de reistijden van en naar Dordrecht zijn de laatste jaren verslechterd. Een intercityverbinding is daarom onmisbaar. De intercitypendel is niet ideaal, maar zolang er geen structurele oplossing is gevonden, is het belangrijk dat deze pendel in ieder geval met een jaar wordt verlengd.”

Het is niet de enige motie die ChristenUnie dinsdag indiende. Ook een motie om het reizen met de trein toegankelijker te maken werd aangenomen, net als een andere motie die aandacht vraagt voor de intercityverbindingen naar het noorden en oosten. Het kabinet wil onder meer de Sprinters Apeldoorn – Enschede, Zwolle – Groningen en Zwolle – Leeuwarden aanbesteden. “Maar dat mag wat mij betreft niet ten koste gaan van de huidige intercityverbindingen,” stelt Van der Graaf. De motie werd ingediend samen met Rob Jetten van D66.

22 gedachten aan “Kamer wil oplossing voor intercity Dordrecht-Breda”

  1. Arjan Krabbenbos schreef:

    Kan de intercity Dordrecht -Breda niet verlengd worden naar Zwolle? Dan kan de huidige IC Zwolle -Breda- Roosendaal worden vervangen door de Sprinter Weert-Tilburg Universiteit naar Roosendaal.In Roosendaal zal een IC van Essen door kunnen rijden eens per uur naar Roosendaal als de Benelux daar niet meer stopt straks. Ook de stopper Roosendaal-Antwerpen- Puurs zal dan ook eens per uur rijden. Mogelijk wordt deze later nog verlengd tot in Dendermonde.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Wil NMBS waarschijnlijk niet. Tenzij NMBS ervoor betaald wordt. En de moderne NMBS treinen kunnen niet van Essen naar Roosendaal rijden. Tenzij er ERTMS/TBL 1 bij Roosendaal wordt aangelegd.

      1. Bert Sitters schreef:

        Kunnen de nieuwe M7-treinen die de NMBS vanaf dit jaar in dienst neemt ook niet van Essen naar Roosendaal rijden?

        1. Rian van der Borgt schreef:

          M7 zou een toelating naar Roosendaal moeten krijgen. Maar ik moet dat eerst nog zien, aangezien M7 even hoog wordt als M6 en daarmee in principe buiten profiel is in Nederland.
          Het gaat overigens nog minstens tot midden 2019 duren voordat er een compleet gehomologeerd M7-treinstel is.

    2. Thomas schreef:

      Dacht het effe niet die intercity is van ons en wij willen er niet nog een kwijt

      1. Thomas schreef:

        Dordrecht heeft genoeg verbindingen ze moeten niet zo janken

  2. Wim Lubbers schreef:

    Vanuit Limburg duurt de reis naar Dordrecht een halfuur langer dan voor eind 2016. Geheel voor rekening door slechte overstaps in Eindhoven en Breda. Je kunt tegenwoordig net zo goed doorrijden naar ‘s-Hertogenbosch en daar de boemel nemen.

  3. hanzeboog2012 schreef:

    De Sprinter 6600 (Dordrecht – Den Bosch) en Sprinter 4400 (Den Bosch – Arnhem) rijden geheel tussen Dordrecht – Arnhem.

    Niet helemaal een alternatief voor de IC Dordrecht -Breda. De IC Lelystad – Dordrecht kan doorgetrokken worden naar Breda.

    Dat de bereikbaarheid en reistijden van en naar Dordrecht de laatste jaren verslechterd zijn is enigszins overdreven. Dat is alleen het geval tussen Dordrecht – Breda. En straks in mindere mate tussen Dordrecht – Roosendaal als vanaf april de frequentie omlaag gaat van 3 keer p/u naar 2 keer p/u vanwege het wegvallen van de Beneluxtrein.

    Tussen Dordrecht – Rotterdam is de frequentie nu 9 keer p/u. Vanaf april 8 keer p/u. Enigszins lager. De oorzaak is natuurlijk de HSL Zuid. Dordrecht lag tot voor de aanleg van de HSL precies tussen Rotterdam – Roosendaal/Breda. Ook voor internationale IC. De Thalys lieten tot de aanleg van de HSL niet stoppen op station Dordrecht. Wel de conventionele Beneluxtrein die was/is geïntegreerd in het NS en NMBS netwerk.

    Nu de HSL is aangelegd en de tracevariant via de Hoekse Waard is aangelegd wordt station Dordrecht iets minder bediend.

    1. Ezra schreef:

      Iets minder?

      Op een gemiddelde vrijdagavond doe ik er minimaal een uur over om op Den Haag Centraal te komen.
      Tevens moet ik regelmatig overstappen. De directe verbinding is (zo goed als) voorbij.

      Tevens, als ik doordeweeks overdag richting Limburg wil reizen, doe ik er gemiddeld een half uur langer over.

      1. dries molenaar schreef:

        De HSL had over Dordrecht moeten gaan en ook nog moeten stoppen? Het was wellicht wel beter geweest dan de onzin over Breda van nu. Per slot van rekening is de Republiek der zeven verenigde Nederlanden in Dordrecht opgericht.

    2. Roeland schreef:

      “De IC Lelystad – Dordrecht kan doorgetrokken worden naar Breda”
      Daarmee schiet je niets op, want die sluit in Breda nergens op aan. Dus voor bijv. Dordrecht – Tilburg, of voor Zwijndrecht – Breda blijft de verbinding even slecht. En doorgaande reizigers hebben er ook niets aan.

  4. Vincent schreef:

    Yay, nog meer aanbesteden. Zeg maar dag tegen je mooie NS abonnementen en hallo tegen nog meer gehannes met 700 keer in- en uitchecken voor dezelfde reis. Want dat is het doel, toch? Het een soepzootje maken voor de reizigers? Hebben ze niks van het huidige gerotzooi in Engeland geleerd?

  5. Dominic schreef:

    Hoewel Dordrecht en Breda tot de grotere steden van ons land behoren vraag ik me af hoeveel mensen daadwerkelijk enkel tussen deze twee steden reizen. Die intercity is altijd vrijwel leeg namelijk. Naar mijn ervaring moeten de meeste mensen in Breda naar Rotterdam of Tilburg en niet naar Dordrecht. Vanuit Dordrecht reizen de meeste mensen richting Rotterdam en niet naar Breda. Tel daarbij op dat de Sprinter die nu twee keer per uur tussen Dordrecht en Breda rijdt er maar 6 minuten langer over doet dan die Intercity en het lijkt me allemaal niet zo een ramp. Steden staan altijd vooraan om te schreeuwen dat ze meer Intercity verbindingen willen maar ik neem toch aan dat de NS wel de reizigersaantallen weet tussen deze twee steden en daarop geconcludeerd hebben dat deze 2/3 treinen per uur voldoende zijn.

    1. Bert Sitters schreef:

      Hoe zit het met de cijfers? Hoeveel passagiers stapten in Dordrecht in en Breda uit V.V. in de oude situatie van de Intercity van Den Haag – Eindhoven via Dordrecht en hoeveel passagiers zitten er nu in de pendel-Intercity?

    2. hanzeboog2012 schreef:

      Dat is het. Dordrecht heeft het geluk gehad dat het voor de aanleg van de HSL precies tussen Rotterdam – Roosendaal/Breda. En daardoor relatief veel bediend werd. Vergelijkbaar met Breda nu omdat de overheid een HSL heeft aangelegd langs Breda.

      Voorheen waren er vanaf Dordrecht 2 IC p/u (IC Den Haag – Venlo) naar Breda en 2 – 3 keer p/u (Benelux + IC Vlissingen) naar Roosendaal. De IC Den Haag – Venlo is wegvallen vanwege de IC Den Haag – Eindhoven via HSL. En vanaf april valt de Benelux weg.

      Ter compensatie kunnen ze wel de IC Lelystad – Dordrecht doortrekken naar Breda. Niet verder want tussen Breda – Tilburg rijden ook veel passagiers/goederentreinen.

      Verwacht niet snel een doorgaande IC Dordrecht – Breda want de omgeleide goederentreinen rijden ook veel tussen Breda – Eindhoven – Venlo. Pas als het derde spoor tussen Emmerich – Oberhausen (2022) in gebruik is zullen veel meer goederentreinen via Betuweroute + Emmerich – Oberhausen rijden. Waardoor de Brabantroute ontlast wordt en meer passagierstreinen kunnen rijden.

  6. Ralph schreef:

    IC Breda-Dordrecht is maar één minuut sneller dan de Sprinter, in beide richtingen (Zie NS Reiplanner)! En die IC zit maar enkele minuten na de sprinter. Die trein heeft daarmee momenteel vrijwel geen toegevoegde waarde en is daardoor ook bijna leeg. Het is waarschijnlijk geen eenvoudige puzzel om er wat behoorlijks van te maken/

    1. Michiel Kuis schreef:

      Helemaal mee eens. Het lijkt mij geen toegevoegde waarde als de Sprinters er welgeteld één minuut (!) langer over doen. De intercity Breda-Dordrecht kan worden opgeheven.

  7. Sam schreef:

    Toen de IC Den Haag – Eindhoven was vertraagd (qua invoering) werd de IC Lelystad – Dordrecht doorgetrokken naar Breda (2x per uur). Om aan de wens van Dordrecht te voldoen kan dit ook weer gedaan worden… maar of het rendabel zal zijn?? Ik denk van niet (de IC Breda – Dordrecht trekt nu ook al te weinig reizigers, op welk moment van de dag ook).

  8. Roeland schreef:

    De eenvoudigste manier om de Drechtsteden (zowel Dordrecht als Zwijndrecht), binnen de huidige dienstregeling, een betere verbinding met Breda / Tilburg e.v. te geven is:
    De sprinter Den Bosch – Dordt niet meer laten stoppen op Lage Zwaluwe en Dordtrecht-zuid, zodat-ie in Dordt kan doorrijden als sprinter naar Den Haag.
    En om de tussenliggende stations te ontsluiten, kun je dan (in het pad van de huidige pendel-IC) een sprinter Dordt – Breda rijden.
    Met deze oplossing wordt de reis Tilburg/Breda – Dordrecht/Zwijndrecht 5 tot 15 minuten sneller. En het kost NS geen cent extra t.o.v. de huidige situatie.

  9. Marc schreef:

    Volgens de plannen PHS (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/spoor/spoorboekloos-reizen/trajecten-spoorboekloos-reizen-phs) is het de bedoeling dat er straks 4 treinen per uur gaan rijden tussen Eindhoven en Rotterdam. Een optie is: 2x p/u Ehv-Tb-Bd-Ddr-Rtd-Gvc en 2x p/u Ehv-Tb-Bd-Rtd-Shl (IC’s Limburg-Ehv-Ut allemaal naar Asd e.v. en IC’s Nm-Ah-Ed-Ut-Shl). Dan heeft Dordrecht 2 ic’s per uur naar het zuiden.

    1. Marc schreef:

      Ehv-Shl via Rtd over de Hsl is volgens mij net zo snel als nu via Ut. Voordeel is dat er een strakkere lijnvoering is: vanuit Ehv 6x pu naar Asd en vanuit Nm 6x pu naar Shl. Nadeel is wel dat Nm-Ah niet direct verbonden is met Asd (wel Asb en Asz) en Ht niet met Shl, staat tegenover dat Bd en Tb wel met Shl verbonden zijn.

  10. Tim schreef:

    Het is echt jammer dat de overstap zo slecht is in Breda als je van dordrecht naar t oosten gaat. Ik moet daar nu steeds 25 minuten wachten waardoor de sprinter die rechtstreeks naar nijmegen gaat even snel is. Een directe intercity mogelijkheid naar nijmegen/arnhem zou echt fantastisch zijn en hoef ook niet vaak te rijden. Eens in het uur of zelfs eens in de 2 uur zou al een groot verschil maken.

Reacties zijn gesloten.