Kinderkaartje GVB 50% duurder vanwege misbruik volwassenen

Het kinderkaartje van de Amsterdamse vervoerder GVB wordt regelmatig misbruikt door volwassenen. Daarom is besloten om het kinderkaartje volgend jaar fors duurder te maken. Het kaartje kost nu nog 2,50 euro. Volgend jaar wordt dit met 50% verhoogd. Reizigersorganisatie Voor Beter OV is woest vanwege de prijsverhoging.

Het kinderkaartje (dagkaart) is het goedkoopste wegwerpkaartje in Amsterdam. Volwassenen dienen een enkeltje te kopen voor 2,90 euro (volgend jaar 3 euro), maar sommige reizigers doen dat niet en kiezen voor het goedkopere kinderkaartje. Dat is niet toegestaan. Het GVB heeft daarvoor een eenvoudige oplossing gevonden: het kinderkaartje wordt met 50% in prijs verhoogd. “Het is erg jammer dat er door volwassenen misbruik wordt gemaakt van het kinderkaartje. Afschaffen willen we niet, omdat we hierdoor een grote groep gebruikers zouden benadelen,” zegt GVB-woordvoerder Manon Huisman in een reactie. Volgens haar ligt het misbruik bij de kinderkaart tussen de 7% en 19%. “Dat is fors hoger dan de gemiddelde percentage zwartrijders.”

OV-Chipkaart

De Vervoerregio Amsterdam heeft de tariefsverhoging van het GVB goedgekeurd. “We hebben begrip voor deze verhoging. Er wordt nu regelmatig misbruik van gemaakt, en de pakkans in bijvoorbeeld de metro is klein. Bovendien gaat het GVB reizen met de persoonlijke OV-chipkaart stimuleren door deze doelgroep in en rond Amsterdam een aantrekkelijk aanbod te doen,” legt een woordvoerder Saskia Neijzing van der Vervoerregio uit.

Prijsstijging onschuldigen

Minder begrip is er bij reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV. “Het niet of te weinig betalen voor het OV dient te worden bestreden door controle, en niet door een prijsstijging gericht op onschuldige reizigers. OV-reizigers in het GVB komen zelden tot nooit een kaartcontroleur tegen. Bovendien valt met dit besluit de bodem uit de bewering dat de OV-chipkaart met zijn toegangspoortjes een accuraat middel is tegen zwart- en grijsrijden is,” reageert voorzitter Rikus Spithorst.

Nog steeds goedkoop

De Reizigersadviesraad, waarin onder andere Rover vertegenwoordigd is, heeft geen bezwaar tegen de prijsverhoging. “Ik reis jaarlijks veel met de metro. Misschien wordt ik jaarlijks één of twee keer gecontroleerd,” erkent Chris Vonk van de Reizigersadviesraad. Moet de pakkans dan niet verhoogd worden? Vonk: “Hoeveel mensen en apparatuur is er dan wel niet nodig om de controle te intensiveren? Kost dat niet nog veel meer geld?” Voor de Reizigersadviesraad een reden om akkoord te gaan met de prijsverhoging. “Het kinderkaartje blijft straks de helft goedkoper dan een normale dagkaart.”

Kilometertarief Amstelland-Meerlanden

Overigens is het kinderkaartje niet het enige wat fors in prijs wordt verhoogd. Het kilometertarief in Amstelland-Meerlanden (Connexxion) wordt met 9 procent verhoogd. Naast het kilometertarief betalen reizigers een basistarief, dat wijzigt nauwelijks (van 89 naar 90 cent). Maar omdat juist in de regio Amstelland-Meerlanden lange afstanden worden afleggen, pakt het per saldo voor veel reizigers negatief uit. Zo wordt een reis Haarlem – Schiphol circa 7 procent duurder. “Deze prijsstijging is onterecht. Immers, de kwaliteitsverbetering door inzet van elektrische bussen is fors vertraagd doordat de aanleg van oplaadpunten ernstig is vertraagd. Connexxion had daar in zijn bieding onvoldoende rekening mee gehouden, maar wordt hiervoor dus blijkbaar niet bestraft,” stelt Rikus Spithorst.

Dalkorting

De Vervoerregio Amsterdam heeft ook hier de forse prijsverhoging goedgekeurd. Neijzing: “Connexxion heeft bekeken in hoeverre de tarieven binnen de concessie Amstelland-Meerlanden meer in lijn gebracht konden worden met die in de overige concessies in de Vervoerregio.” Door de tariefverhoging gaan reizigers in heel de regio hetzelfde per kilometer betalen. Vanwege de hoge tariefstijging komt Connexxion wel met een compensatiemaatregel: wie 90 euro per jaar betaalt, krijgt buiten de spits 40% korting. Daarmee is het regionale dalurenabonnement fors duurder dan het landelijke daluren abonnement van NS (50 euro). Volgens Neijzing is het abonnement toch aantrekkelijk. “In de concessie Amstelland-Meerlanden ligt de gemiddelde reisafstand tussen de 7 en de 8 kilometer. Wanneer je maandelijks 9 enkele ritten van 8 kilometer maakt, heb je het kortingsabonnement eruit.”

Vervoerregiokaartje

De Reizigersadviesraad heeft ingestemd met de prijsverhoging. Vonk: “Op dit moment kunnen er nog prijsverschillen zijn tussen lijnen van EBS en Connexxion. Dat verdwijnt straks. Dat is voor ons belangrijker dan de hoogte van de stijging.” De Reizigersadviesraad heeft er op aangedrongen dat de tarieven van vervoerders straks bij elkaar geldig worden. Een eerste stap wordt daarin in 2018 genomen. Er komt een wegwerpkaartje van 6 euro dat zowel bij EBS, Connexxion als GVB geldig is. Tot nu toe moeten reizigers die zonder OV-chipkaart reizen meerdere keren een kaartje kopen als zij overstappen op een andere vervoerder. Dat verdwijnt straks. De Reizigersadviesraad wil dat de tarieven verder geïntegreerd worden.

This post was last modified on 27 november 2017 09:33

Share

Recent Posts

Reageren (tijdelijk?) uitgeschakeld op Treinreiziger.nl

Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…

17 uur terug

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

2 dagen terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

7 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 weken terug