Ieder jaar peilt een onafhankelijk onderzoeksbureau naar de tevredenheid van de NMBS-klanten. De waardering voor stiptheid en frequentie blijkt in 2008 het laagst te scoren. Wel zijn de reizigers erg tevreden met het personeel aan boord van de treinen en in de stations. In vergelijking met 2007 gaat de netheid in de treinen en in de stations er licht op vooruit gegaan.
De lage waardering voor de stiptheid wordt veroorzaakt door een groeiend aantal treinen dat in 2008 te laat was. De reizigers zijn de vertragingen beu en geven een aanmerkelijk lagere score dan vorig jaar. Vorig jaar gaf nog meer dan de helft van de reizigers een 7 of hoger, dit jaar is dit nog maar 45 procent van alle reizigers. De afgelopen vijf jaar gaf gemiddeld zelfs zestig procent van de reizigers een zeven of hoger.
Uit eerder onderzoek van treinreiziger.nl was gebleken dat er in België meer treinen vertraging hebben dan in Nederland.
In het algemeen is de klanttevredenheid van de Belgische spoorwegen (NMBS) aanzienlijk gedaald. In 2007 was bijna 8 op de 10 reizigers tevreden (7 og hoger), in 2008 was dit 7 of de 10 reizigers.
De tevredenheidscijfers komen voort uit enquêtes. De tabel hieronder geeft een overzicht van de resultaten van de kwaliteitsbarometer 2008 en van zijn evolutie:
ASPECTEN | Algemene waardering
(percentage reizigers die een score hebben gegeven van minstens 7/10) | ||
2007 (n= 11.422) | 2008 (n=11.524) | Gemiddelde score 2002-2008 | |
Algemene waardering | 79,3 | – 71,0 – | 78,5 |
Onthaal en dienstverlening in de stations | 76,4 | – 76,0 + | 74,8 |
Netheid in de stations | 59,9 | + 60,9 + | 59,4 |
Comfort van de treinen | 73,1 | – 71,7 – | 72,4 |
Netheid van de treinen | 63,0 | + 64,0 + | 58,6 |
Frequentie van de treinen | 59,7 | – 58,0 – | 62,2 |
Stiptheid van de treinen | 51,4 | – 45,7 – | 59,2 |
Informatie in de treinen | 65,5 | – 64,1 – | 66,1 |
NMBS-personeel in de treinen | 85,8 | – 84,9 – | 85,0 |
NMBS-personeel in de stations | 78,1 | – 77,9 + | 76,7 |
Informatie in de stations | 75,3 | – 73,5 – | 75,9 |
Aankoop van vervoerbewijs | 81,5 | – | |
Prijs | 64,4 | + 66,5 + | 61,6 |
Het Locov is overwegend positief over het voornemen van NS om in de dienstregeling van…
Jouke van Campenhout heeft de Reizigerscadeau-wedstrijd van NS en reizigersvereniging Rover gewonnen. De organisatie maakte…
Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het…
Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een…
De slaaptrein van European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Dresden en Praag. De verlenging…
De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben de allereerste nieuwe Railjet in gebruik genomen. De nieuwe treinen…