Klanttevredenheid stiptheid NMBS scoort laag

Ieder jaar peilt een onafhankelijk onderzoeksbureau naar de tevredenheid van de NMBS-klanten. De waardering voor stiptheid en frequentie blijkt in 2008 het laagst te scoren. Wel zijn de reizigers erg tevreden met het personeel aan boord van de treinen en in de stations. In vergelijking met 2007 gaat de netheid in de treinen en in de stations er licht op vooruit gegaan.

De lage waardering voor de stiptheid wordt veroorzaakt door een groeiend aantal treinen dat in 2008 te laat was. De reizigers zijn de vertragingen beu en geven een aanmerkelijk lagere score dan vorig jaar. Vorig jaar gaf nog meer dan de helft van de reizigers een 7 of hoger, dit jaar is dit nog maar 45 procent van alle reizigers. De afgelopen vijf jaar gaf gemiddeld zelfs zestig procent van de reizigers een zeven of hoger.

Uit eerder onderzoek van treinreiziger.nl was gebleken dat er in België meer treinen vertraging hebben dan in Nederland.  

In het algemeen is de klanttevredenheid van de Belgische spoorwegen (NMBS) aanzienlijk gedaald. In 2007 was bijna 8 op de 10 reizigers tevreden (7 og hoger), in 2008 was dit 7 of de 10 reizigers.

De tevredenheidscijfers komen voort uit enquêtes. De tabel hieronder geeft een overzicht van de resultaten van de kwaliteitsbarometer 2008 en van zijn evolutie:

ASPECTEN
Algemene waardering

(percentage reizigers die een score hebben gegeven van minstens 7/10)
2007
(n= 11.422)
2008
(n=11.524)
Gemiddelde score
2002-2008
Algemene waardering
79,3
71,0       –
78,5
Onthaal en dienstverlening in
 de stations
76,4
76,0       +
74,8
Netheid in de stations
59,9
+ 60,9       +
59,4
Comfort van de treinen
73,1
71,7       –
72,4
Netheid van de treinen
63,0
+ 64,0      +
58,6
Frequentie van de treinen
59,7
58,0       –
62,2
Stiptheid van de treinen
51,4
45,7       –
59,2
Informatie in de treinen
65,5
64,1       –
66,1
NMBS-personeel in de treinen
85,8
84,9       –
85,0
NMBS-personeel in de stations
78,1
77,9       +
76,7
Informatie in de stations
75,3
73,5       –
75,9
Aankoop van vervoerbewijs
81,5
Prijs
64,4
+ 66,5       +
61,6
Legende:

Share

Recent Posts

Locov positief over plannen dienstregeling 2025, wel kritisch op verbinding met België

Het Locov is overwegend positief over het voornemen van NS om in de dienstregeling van…

5 uur terug

Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd Reizigerscadeau

Jouke van Campenhout heeft de Reizigerscadeau-wedstrijd van NS en reizigersvereniging Rover gewonnen. De organisatie maakte…

1 dag terug

Vodafone werkt komende jaren aan beter mobiel bereik langs het spoor

Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het…

2 dagen terug

Reiziger geeft openbaar vervoer 7,8, zelfde cijfer als 2022

Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een…

3 dagen terug

European Sleeper treint vanaf vandaag door naar Praag

De slaaptrein van European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Dresden en Praag. De verlenging…

4 dagen terug

ÖBB presenteert nieuwe Railjet (en bestelt nog 19 treinen)

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben de allereerste nieuwe Railjet in gebruik genomen. De nieuwe treinen…

1 week terug