Nieuws

Klein verlies voor NS door boete ACM en daling pond

De Nederlandse Spoorwegen hebben in de eerste helft van dit jaar rode cijfers geschreven als gevolg van een miljoenenboete die de spoorvervoerder opgelegd kreeg wegens fraude bij de aanbesteding van het Limburgs openbaar vervoer. Het aantal reizigers dat op tijd reist is een fractie gedaald, maar de klanttevredenheid nam toch toe, blijkt uit de halfjaarcijfers.

Volgens de indicator reizigerspunctualiteit reisden 91,4 procent van alle reizigers op tijd of met minder dan 5 minuten vertraging. Een jaar eerder was dat nog 91,8 procent. De punctualiteit stond volgens het bedrijf vooral in het eerste kwartaal onder druk, als gevolg van de grootste wijziging van de dienstregeling in tien jaar tijd. In het tweede kwartaal was sprake van herstel, aldus NS. De klanttevredenheid kwam uit op 77,8 procent, tegen 76,2 procent een jaar eerder.

De NS verzorgt inmiddels niet meer de Sprinters in Limburg en niet meer de Hoekse Lijn. In het algemeen groeide het treingebruik met circa 2 procent. Ondanks de instroom van nieuwe treinen, en het afscheid van de Sprinters in Limburg is de zitplaatskans tijdens de spits toch licht gedaald. Volgens NS bedraagt de zitplaatskans in de spitsuren 95.2%. NS verwacht gezien de voorspelde prognoses dat ook de zitplaatskans in het najaar onder druk zal blijven staan.

De omzet viel met 2,5 miljard euro iets lager uit dan een jaar eerder. Dat kwam met name door de flinke koersdaling van het Britse pond, die de opbrengsten drukte bij de buitenlandse activiteiten van NS. Als de pond niet was gedaald, dan was de omzet juist hoger uitgevallen. Onder de streep kwam het bedrijf uit op een verlies van 14 miljoen euro, na een winst van 69 miljoen euro in de eerste helft van 2016. Uit de cijfers blijkt ook dat de omzet van Qbuzz met een kleine tien procent is gedaald. Qbuzz is inmiddels verkocht aan de Italiaanse spoorwegen.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde NS onlangs een boete op van een kleine 41 miljoen euro. Volgens de toezichthouder speelde het spoorbedrijf vals bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg, onder meer door een bod neer te leggen onder de kostprijs. NS betwist dat laatste overigens en heeft bezwaar gemaakt tegen de boete. Gezien de boete eenmalig is, is de verwachting dat NS later weer winstgevend zal zijn.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 14 augustus 2017 17:14

Bekijk reacties

  • Het aannemen van extra personeel zorgt natuurlijk ook deels voor dit verlies.
    Overigens als NS voldoende materieel in zou zetten was het verlies groter geweest.

  • Boetes uitdelen: wat een nonsens en hoe schadelijk ook voor het belang van de reiigers! Het blijft ridicuul om als overheid van OV-bedrijven commercieel te laten werken, te verwachten dat ze winstgevend moeten zijn en de sturing op geldprikkels te doen.
    De hele geldverslindende aanbestedingswaanzin is een uitvloeisel van het korte termijndenken, dat niets, maar dan ook niets bijdraagt aan verduurzaming van de sector. OV is een probaat middel om het autogebruik terug te dringen en de CO2-uitstoot te verminderen. Niet privaat OV dat vanuit expertise wordt bestuurd en gecorrigeerd door de politiek is een beter model dan het systeem waarin de mooie woorden op papier en een management dat vooral financieel gericht het OV runt, waarbij de meest onzinnige spelregels, bedacht door ambtenaren in Brussel en Den Haag (die nog nooit zelf een commerciële verantwoordelijkheid hebben gedragen en derhalve praktijkkennis missen)en gecontroleerd door een buiten de democratische controle opererende autoriteit, dat boetes oplegt waar de reiziger in ieder geval geen enkel voordeel van heeft.
    Draai dit aanbestedingscircus zsm terug: maak de NS weer de nationale treinvervoerder (met ProRail terug in NS) en geef de leiding van dit bedrijf in handen van spoormensen en niet van geparachuteerde veelal overtollige ambtenaren, ex-politici, 'geslaagde'managers uit het bedrijfsleven of de advieswereld: de ellende die van Den Besten, Meerstad, Huges, Klerk, Gout en nu ook Van Boxtel aanrichten, moet echt zsm de wereld uit.

    • Was het vroeger echt zoveel beter? We hebben gezien dat het regionale spoor enorm is gegroeid. NS is efficienter gaan werken. Er zijn goedkope treinkaartjes gekomen. Alleen al de druk van aanbestedingen heeft ervoor gezorgd dat NS beter is gaan presteren, blijkt uit onderzoek. Wat wel belangrijk is: er moeten de juiste eisen gesteld worden en op de juiste manier gehandhaafd worden. Wat mij betreft is het de wereld op z'n kop als door misbruik in Limburg of een niet reëel bod bij de HSL beloond zou worden.

Share

Recent Posts

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

3 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

3 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

4 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

4 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

5 dagen terug

Opgepast: op deze plekken wordt aan het spoor gewerkt tijdens de meivakantie

Schoolvakanties zijn traditioneel de periodes waarin ProRail aan het spoor werkt. Tijdens de aanstaande meivakantie…

6 dagen terug